Strategie

Waar sta je als merk voor en hoe maak je dat de doelgroep duidelijk?

 
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

In de podcast Show & Tell bieden we je wekelijks een blik achter de schermen bij het bedenken en de creatie van de meest opvallende marketingcampagnes. In aflevering 5: hoe vertel je een jongere doelgroep duidelijk wat je als merk doet en waar je voor staat?

Lees verder onder de advertentie

Bastiaan Weers, Managing Strategy Director bij reclamebureau N=5 en Martin de Beer, lead Merk & Communicatie bij de Consumentenbond, zijn de gasten in deze Show & Tell. Met de twee praat presentator Damla Kartal over de campagne 'Eerlijk is eerlijk'. Doel van de campagne: de Consumentenbond wegzetten als de 'guardian angel' van de consument.

Consumentenbond-blaadje bij opa en oma op de bank

,,Die guardian angel zien we als metafoor voor wat wij doen'', zegt De Beer. ,,Dat past als een huis. Er is een grote groep mensen die niet helemaal weet wat wij als Consumentenbond doen. Ze kennen ons vooral van 'Beste uit de test' of 'Beste koop'. De productvergelijkingen. Maar we doen nog zoveel meer! Dat willen we ook graag over de bühne brengen. Vooral ook naar een wat jongere doelgroep toe. Mensen van 20 tot 45 jaar. Ze zeggen dat ze ons wel kennen, maar vooral van naam, de producttest of via hun ouders. Of zelfs nog van het blaadje dat vroeger bij opa en oma op de bank lag.''

Lees verder onder de advertentie

Ieder sterk merk wordt gebouwd op een belofte. Dus wat belooft de Consumentenbond nu precies aan deze nieuwe generatie?

Ieder sterk merk gebouwd op een belofte

Meer awareness creëren bij die jongere doelgroep, luidde de opdracht waarmee de bond naar reclamebureau N=5 stapte. ,,We hebben als eerste gekeken hoe je terug gaat naar de kern van het merk'', aldus Weers. ,,Ieder sterk merk wordt gebouwd op een belofte. Dus wat belooft de Consumentenbond nu precies aan deze nieuwe generatie? De kern gaat niet over wat je doet, maar wat je betekent. De emotionele kant van het verhaal. Wij willen die emotie zichtbaar maken, de vraag is: hoe doe je dat in een beeldtaal die past bij de doelgroep? Beeldtaal met de middelen van vandaag.''

Wij willen die emotie zichtbaar maken, de vraag is: hoe doe je dat in een beeldtaal die past bij de doelgroep?

Geen James Bond en ook geen paard

De twee gasten vertellen hoe de 'Eerlijk is eerlijk'-campagne is ontstaan en hoe klant en bureau aan de slag gingen met de boodschap. Want hoe vertaal je die naar de doelgroep en welke middelen zet je in? En wat wil je vooral niet als klant of als bureau? En waarom haalden James Bond en een concept met een paard de eindstreep niet? Vragen die in Show & Tell worden beantwoord. Net als het antwoord op de vraag: heeft de campagne effect? Zijn Weers en De Beer tevreden met 'Eerlijk is eerlijk'?

Show & Tell. BW
BW
Lees verder onder de advertentie

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!