De afgelopen twaalf maanden ging de beurskoers van Nike flink onderuit, na jaren van teruglopende resultaten. Ongelukkige keuzes dreven klanten in de armen van frisse, vernieuwende sportmerken.
Ook bij een gevestigde naam zoals Nike pakken beslissingen dus weleens verkeerd uit. Het kan iedere ondernemer ooit eens overkomen. De loyaliteit van klanten is tegenwoordig kostbaar én sneller weg dan je denkt. Hoe herstel je dat vertrouwen en ga je weer de juiste koers varen? In deze blog laat ik je zien hoe je een misstap in vijf stappen weer kunt fixen, à la Nike.
Pel af wie je als merk bent of was. Waar sta je voor? Dat moet de maatstaf zijn voor alle beslissingen die je neemt
Herman Korstanje NOBEARS
Ga terug naar je DNA
Zonder sterk verhaal, geen sterk merk. Eén op de vier ondernemers verkiest een sterk merkverhaal zelfs boven een sterk businessmodel. Voor Nike was hun winnaars-DNA de motor achter hun succes jaren geleden. Maar de kern van je merk raak je soms kwijt.
Dan is het goed om een hernieuwde focus te leggen op je merk-DNA. Pel af wie je als merk bent of was. Waar sta je voor? Dat moet de maatstaf zijn voor alle beslissingen die je neemt. Het vereist een gezonde dosis zelfreflectie. Past alles wat je doet nog bij wie je als merk bent of wat je de wereld laat zien? Kijk jezelf kritisch in de spiegel aan en nog belangrijker; durf in te grijpen als jouw merkverhaal aangescherpt moet worden.
Lees ook: Pepsi was ooit bijna even groot als Coca-Cola, maar de colastrijd hebben ze nu verloren
Zet de klantbehoefte echt centraal
Je merkverhaal en de behoefte van je klant zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat klinkt misschien als een open deur, maar toch gaat het hier nog vaak mis. De keuze om hun sneakers niet langer via retailers te verkopen maar direct aan klanten, pakte voor Nike verkeerd uit. Ze wilden dichter bij de klant komen, maar duwden ze juist weg. De les: ken je klant écht. Jij bepaalt je koers door te begrijpen wat je doelgroep wilt en doet. Blijf dus scherp.
Laat je merk opnieuw tot leven komen in een vernieuwde vorm die past bij de wereld van nu
Herman Korstanje NOBEARS
Pas je producten aan op de klant
Als je weet wat je klant wil, is het zaak om jouw producten of diensten hierop aan te sluiten. Logisch, zul je denken. Maar dat is lastig in een markt en met een consument die constant beweegt. De oplossing ligt in innovatie. Laat je merk opnieuw tot leven komen in een vernieuwde vorm die past bij de wereld van nu.
Een goed voorbeeld is Renault met zijn reïncarnatie van de Renault 5. Een iconische auto in de jaren '70 en '80 die ze in een nieuw, volledig elektrisch jasje hebben gestoken. Met deze make-over laat Renault zien hoe je een product (en het merk zelf) aanpast aan de huidige tijdgeest en tegelijkertijd trouw blijft aan de voorganger en het Renault-DNA.
Breng je hernieuwde verhaal naar buiten
Heb je je merkverhaal opnieuw scherp? Dan is het tijd om het zichtbaar te maken. Laat de consument in elke stap van je klantreis zien en vooral voelen waar je voor staat - van website tot klantenservice en van campagne tot verpakking. Zorg dat je verhaal niet alleen op papier klopt, maar ook in de praktijk weer tot leven komt.
Blijf luisteren
Als je eenmaal weer in het juiste vaarwater zit, dan begint het echte werk: blijven luisteren. Met de behoeften van de klant, de markt en jouw merk in het vizier, maak je beslissingen die positieve impact hebben. Zorg dus voor feedback, kijk terug én vooruit en pas waar nodig je koers aan.
Klanten komen niet vanzelf terug zodra je ze kwijtraakt. Geen enkel merk kan zich dat nog permitteren
Herman Korstanje NOBEARS
Ieders uitdaging
Klanten komen niet vanzelf terug zodra je ze kwijtraakt. Geen enkel merk kan zich dat nog permitteren. Je moet iets anders bieden dat de interesse van de consument wekt en vasthoudt. Dat begint bij jezelf: keer terug naar de essentie van het merk, vertaal dit naar wat je klant nodig heeft en vertel dat verhaal consistent.
Alleen als je jouw verhaal afstemt op de tijd van nu, blijf je relevant en verbind je daadwerkelijk met je publiek. Het is daarom niet alleen de uitdaging van Nike, maar die van ieder merk: hoe houd je tegelijkertijd je identiteit, je belofte én de veranderende klantbehoefte in het vizier bij de strategische keuzes die je maakt? Wie terug durft te gaan naar de kern, wint de race.
Lees ook: Joep Gorgels (EST-Floattech): 'Goede marketing moet mensen kietelen'
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: