Leiderschap

Rob Huisman over Ali Niknam: 'Tijd om de mythe van bunq te debunken'

Ali Niknam, CEO van bunq. Ali Niknam, CEO van bunq. Foto: ANP
Ali Niknam, CEO van bunq. Foto: ANP
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:
rob huisman_1
Rob Huisman
Bestuursadviseur

Januari is op het werk de maand van de nieuwjaarspeeches en de goede voornemens. Een mooi ritueel. Want met het afsluiten van een jaar kunnen leidinggevenden een punt zetten achter wat is geweest, en een startschot geven voor wat gaat komen.

Nieuwjaarsboodschap Ali Niknam op LinkedIn

Des te opvallender is de nieuwjaarsboodschap van Ali Niknam. Op LinkedIn postte de CEO van de succesvolle bunq bank een bericht dat recht uit zijn hart komt. Daar twijfel ik niet aan. Maar het is de vraag of persoonlijke emoties altijd een goede raadgever zijn als je de baas bent van een snel groeiende organisatie, waar inmiddels meer dan 700 mensen werken. Welk voorbeeld geef je dan?

Ik geef kort twee citaten, zodat je het Niknam-gevoel kunt proeven:

'Maar zoals we allemaal weten, was in 2024 niet alles koek en ei. Over bunq is het afgelopen jaar nogal een hoop (onzin) geschreven. Aan het overweldigende succes van bunq moet blijkbaar ook een prijskaartje hangen.'

'Laat ik helder zijn: natuurlijk gaat er ook bij ons (helaas!) wel eens wat mis. Maar dat verklaart niet waarom bunq consequent wordt uitgelicht voor zaken die overal (en elders doorgaans veel vaker) voorkomen. En dat verklaart al helemaal niet waarom sommige verhalen simpelweg worden gecreëerd. Vanwaar die anti-bunq bias?'

De boodschap van deze nieuwjaarsboodschap is duidelijk: de grote baas is boos. Of misschien moet ik zeggen; gefrustreerd. Want boosheid komt en gaat, althans bij de meeste mensen. Maar als boosheid zich weet te nestelen in je hart, dan kan er zoiets ontkiemen als frustratie. En frustraties hebben de onhebbelijke neiging om te blijven plakken en geregeld op te spelen, soms op de meest ongelegen momenten.

Ali Niknam: oogkleppen-waarneming

Niknam vermoedt een complot in de media, en bij NRC in het bijzonder, om de bank een kopje kleiner te maken. En zijn vermoeden baseert hij op de slechte publiciteit die de bank de laatste twee jaar heeft gehad.

Een typisch geval van een oogkleppen-waarneming, als je het mij vraagt. Banken in binnen- en buitenland worden sinds jaar en dag kritisch gevolgd door de media en zijn in zekere zin nog steeds bezig om de reputatieschade te repareren die de kredietcrisis heeft aangericht. In Nederland kunnen alle banken daarover meepraten. Rabobank, ING en ABN Amro hebben ieder zo hun eigen issues en problemen, om van SNS nog maar te zwijgen, en met de aanklacht dat ze niet goed omgaan met witwassen en criminele praktijken hebben ze allemaal te maken.

Laat ik dit nieuwe jaar aftrappen met het debunken van de mythe dat er zoiets als een ‘anti-bunq bias’ zou bestaan

Rob Huisman

De publiciteit die bunq vorig jaar heeft genoten, bijvoorbeeld over de slechte klantenservice, was inderdaad ruimhartig en stevig, maar dat kwam mede door het belabberde verhaal van Niknam en consorten. Toen de media-aandacht er eenmaal was, werd het niet beter. Eerst werd er dagenlang niet gereageerd, en toen Niknam ten langen leste aan tafel ging zitten bij Jeroen Pauw volgde een tenenkrommend gesprek dat inmiddels tot het standaardmateriaal behoort van elke mediatrainer, om te laten zien hoe het niet moet.

Media kijkt net zo kritisch naar andere banken als naar bunq

Laat ik daarom dit nieuwe jaar aftrappen met het debunken van de mythe dat er zoiets als een 'anti-bunq bias' zou bestaan. Dat is namelijk nonsens. Als de publiciteit iets laat zien, dan is het vooral dat bunq een dusdanig grote speler is geworden dat journalisten er inmiddels net zo kritisch naar kijken als naar andere grote spelers. Dat zou je ook als een compliment kunnen opvatten.

De dagen dat bunq zich als Calimero kan profileren, zijn daarmee wel zo'n beetje geteld. Richard Branson was met zijn Virgin ook ooit de studentikoze, langharige uitdager van het establishment, maar hoe geloofwaardig is die positie nog als je succesvol bent en een miljoenen-imperium hebt opgebouwd? Dan wordt het tijd om de volgende stappen in je ontwikkeling te zetten. Om door te groeien als mens en als bestuurder.

Leren van CEO, oprichter en grootaandeelhouder Frits Goldschmeding

Van Frits Goldschmeding, de vorig jaar overleden oprichter van Randstad, heb ik ooit geleerd dat er verschillende fases bestaan in de groei van een onderneming. En dat elke fase vraagt om zijn eigen vorm van leiderschap. Goldschmeding begon zijn bedrijf begin jaren zestig vanuit de woonkamer in Amstelveen, bracht zijn uitzendkrachten als het zo uitkwam zelf naar het werk en bezorgde de post liefst op de fiets om geld uit te sparen. Als CEO, oprichter en grootaandeelhouder moest hij zijn gedrag en stijl van leidinggeven in de loop der jaren meerdere keren drastisch aanpassen.

Toen Randstad op een goed moment naar de beurs ging, was dat voor de eigenwijze Goldschmeding misschien wel de meest ingrijpende verandering. Hij ergerde zich de eerste jaren na de beursgang mateloos aan de (in zijn ogen) onderwaardering van het aandeel, en moest leren dat een CEO van een beursgenoteerd bedrijf niet ongestraft publiekelijk commentaar kan geven op de eigen beurskoers. Sommige zaken bespreek je binnenskamers, die hang je niet aan de grote klok. Goldschmeding liet zich daarin bijstaan en corrigeren door mensen binnen en buiten de onderneming, van wie sommigen minstens zo eigenwijs waren als hij zelf.

Ik wens Ali Niknam net zo'n glansrijke carrière als die van Frits Goldschmeding. Met een bedrijf dat zich in elke volgende fase van groei verder (door)ontwikkelt. En met een bestuur en een CEO die zich niet verliezen in klagen en complotdenken, maar vooruitkijken en zich blijven ontwikkelen.

Ali Niknam, CEO van de bank bunq. Foto: ANP.
Foto: ANP.

OVER ROB HUISMAN - Als bestuursadviseur is Rob Huisman kind aan huis in de boardroom. Hij is de vraagbaak van bestuurders en commissarissen van met name grote (beursgenoteerde) organisaties, vaak op de momenten dat de spanning oploopt. Over zijn ervaringen schreef hij het boek Communicator, dat ook aan de basis staat van de BusinessWise-podcast Hollywood in de Boardroom.

Dit is zijn eerste expertblog voor BusinessWise.

Meer expertblogs? BusinessWise Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook alle expertblogs. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.