Dit artikel is geschreven op basis van onze podcastserie Visionaire Vergissingen met 'Chief Failure Officer' Paul Iske, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Beluister hier alle afleveringen.
Ocean Gate wilde met experimentele duikboot naar de Titanic
Op 18 juni 2023 dalen vijf avontuurlijke mannen in een experimentele duikboot af naar het wrak van de Titanic op 3800 meter diepte in de Atlantische Oceaan. De duikboot, Titan, is zo groot als een busje en gemaakt van titanium en koolstofvezel. Het bedrijf achter deze riskante onderneming is Ocean Gate, in 2009 opgericht om commerciële expedities naar het beroemde scheepswrak te organiseren. Het doel van de expeditie is niet alleen het verzamelen van nieuw beeldmateriaal van het historische wrak, maar ook om inzicht te krijgen in de staat van het wrak dat naar verwachting over 20 of 30 jaar grotendeels zal zijn verdwenen. Enkele uren na het vertrek stopt het contact met de Titan. Na dagenlang zoeken blijkt de duikboot door de grote druk te zijn geïmplodeerd. De vijf inzittenden, die ieder 250.000 dollar betalen om mee te mogen, komen om het leven. De brokstukken van de duikboot worden gevonden op zo'n 500 meter van het wrak van de Titanic.
Er waren deskundige twijfels. Stockton Rush wilde zo graag laten zien dat het kon, dat hij heeft doorgezet.
Paul Iske
Deskundige twijfels over ontwerp Titan
,,De constructie van de Titan was helemaal niet bestand tegen die enorme druk op die grote diepte. Stockton Rush, de eigenaar en ontwerper van dat ding, was trouwens zelf aan boord. Hij wist dat er deskundige twijfels waren aan zijn ontwerp. Maar ja, hij wilde zo graag laten zien dat het kon, dat hij heeft doorgezet. Het was uiteindelijk de oorzaak van het falen, dat die boot niet bestand was tegen dit soort extreme omstandigheden. Stockton was een eigenwijze man en wilde graag laten zien dat het kon. Het was natuurlijk ook zo dat het een aantal keren wel gelukt was. Dus op een gegeven moment ga je toch denken dat het lukt. Aan de andere kant: het is natuurlijk ook zo dat de boot steeds in en uit elkaar gedrukt wordt als het ware, als je dat een paar keer doet. Dan ontstaat materiaalvermoeidheid. Dat zou je in feite iedere keer moeten inspecteren. Dat is er ook in de luchtvaart. Constante inspectie, omdat ook vliegtuigen aan behoorlijke krachten blootstaan."
VIRAL-formule: zo bereken je een briljante mislukking
,,We hebben een formule ontwikkeld waarmee je kunt uitrekenen hoe briljant een mislukking is: de viral-formule. De letter V staat voor de visie. Wat was je plan? Wordt de wereld er beter van? De I staat voor de inzet, de inspanning, de inspiratie die je had. De R gaat over risico's. Te veel risico nemen is onverantwoord. Maar als je helemaal geen risico neemt, dan heb je geen innovatie, dan heb je geen ondernemerschap. De A staat voor de aanpak: heb je je goed voorbereid, heb je kennis gebruikt die er was, is er samengewerkt? En de L gaat over leren, lessen, heb je er wat van geleerd, zodat je daar in de toekomst plezier van hebt."
Paul Iske
'De Titan-visie is op zich prijzenswaardig'
,,Wanneer je op deze manier naar de geschiedenis van de Titan kijkt... De visie is op zich prijzenswaardig, met het verleggen van grenzen. Daar was hier zeker sprake van. Het sprak tot de verbeelding van mensen, het was ook best wel inspirerend en er was veel in geïnvesteerd. Kijk je naar de risico's, dan gaat het mis. Hier zijn echt onverantwoorde risico's genomen. En als je kijkt naar de A van aanpak…. Er is genoeg kennis over materialen en druk, kijk maar naar mensen die onderzeeërs maken. Er bestaan apparaten die op grote dieptes zijn gekomen, daarvan zijn de specs gewoon bekend. Stockton Rush heeft daar totaal geen rekening mee gehouden. Dus ja, over de aanpak kun je natuurlijk ook wel iets vinden. En de L van leren: ik denk wel dat je hiervan kunt leren, dat je beter wel naar meningen van experts moet luisteren, dat je kunt kijken naar ervaringen met dit soort extreme activiteiten in het verleden. Stockton Rush zal er zelf niet zoveel meer aan hebben. Het is hoe dan ook een aansprekend verhaal, eerlijk is eerlijk. Het heeft wereldwijd aandacht gekregen. Voor, tijdens en zeker na het ongeluk. Het heeft briljante kanten, maar ik zou het niet als super briljant willen kwalificeren. Vooral de aanpak en risico's maken het niet super briljant."
In de podcast Visionaire Vergissingen bespreekt 'Chief Failure Officer' Paul Iske, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht, een spraakmakende innovatie in het bedrijfsleven die een vergissing bleek te zijn. Beluister hieronder de aflevering over de Titan. Presentatie: Thomas Hendriks.
Meer BusinessWise? Onze Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!