Leiderschap

Amac 20 jaar, CEO Ed Bindels weet: 'Er is nog veel te winnen, de markt is nog lang niet dicht'

 
CEO Ed Bindels van Amac. Zijn bedrijf bestaat in 2025 twintig jaar. Amac-CEO Ed Bindels bij zijn winkel in Utrecht, in The Wall. Foto: Ruud Voest/BusinessWise
Amac-CEO Ed Bindels bij zijn winkel in Utrecht, in The Wall. Foto: Ruud Voest/BusinessWise
 
Geschreven door:
Leestijd 7 minuten

'Apple is het meest waardevolle merk ter wereld, bedrijft in die zin topsport en legt de lat heel hoog. Ik was eigenwijs, maar heb me er volledig aan overgegeven. Het wérkt.' BusinessWise in gesprek met CEO Ed Bindels, grondlegger van het jubilerende Amac.

Amac, met 47 winkels dé Premium Partner van Apple, bestaat twintig jaar. Het bedrijf van Ed Bindels is nog altijd groeiende, behaalde vorig jaar een omzet van 255 miljoen euro. Dat hij anno 2025 een miljoenenbedrijf zou leiden, met 750 medewerkers op de loonlijst? Nee, dat had hij nooit kunnen bevroeden, toen hij in april 2005 zijn allereerste winkel in Utrecht-centrum opende, als Apple reseller.

'Ik wilde als fan van Apple een winkel voor mezelf'

„Diep in mijn hart ben ik een echte retailer. Ik ben mijn loopbaan begonnen bij een elektronicawinkel in Den Dolder, maar wilde als fan van Apple uiteindelijk een winkel voor mezelf. Ik had een businessplan van vijftig pagina's geschreven. Apple had nog nooit zoiets gezien. Ze waren vooral onder de indruk van de uitgebreide financiële onderbouwing.''

De winkel in Utrecht-centrum ging vanaf dag één als een raket. Ed Bindels denkt dat het te maken had met zijn heel uitgesproken mening over hoe je met klanten moet omgaan: persoonlijk, de juiste vragen stellen, heel goed luisteren, doorvragen en ze 'vooral niks door de strot duwen'. Als store manager stond hij er ook zelf op de vloer. Zijn persoonlijke manier van werken bracht hij over op de rest van het team. „Zelfs Apple-dealers uit binnen- en buitenland kwamen naar Utrecht om te kijken waarom juist mijn winkel het zo goed deed.''

Plots had ik drie winkels. En qua omzet gingen ze alle drie door het dak

Ed Bindels CEO Amac

Bindels had er zijn handen vol aan en dacht aan één goedlopende winkel genoeg te hebben. Tot zijn grote verbazing vroeg Apple in de zomer van 2005 of hij een tweede zaak wilde openen - in Amersfoort. „Mijn eerste reactie? Niet in Amersfoort, daar had ik een keer klappen gehad. Dus een negatieve associatie. Ik stelde Den Bosch voor.'' Lang verhaal kort: in het voorjaar van 2006 opende hij toch Amac nummer 2 in Amersfoort, een half jaar later ging ook Den Bosch open. „Anderhalf jaar na de opening in Utrecht had ik plots drie winkels. En qua omzet gingen ze alle drie door het dak.''

Het bleef een tijd bij drie winkels, tot Apple Bindels benaderde voor een Amac-winkel in Eindhoven. Rond 2011 kwamen er overnames van drie andere Apple Premium Resellers in het zuiden en oosten van Nederland, in 2012 was er de overname van iFactors, liefst elf filialen. Het werd allemaal Amac. „Door de overname van iFactors werd het aantal winkels wéér verdubbeld. Maar het was een zware tijd, randje afgrond eigenlijk: de naweeën van de kredietcrisis, maar ook omdat er gedoe was met de vertraagde levering van iMacs die voor de helft van de omzet zorgden. Apple had problemen met de productie van gelamineerde schermen. Het is goed gekomen, zomer 2013 waren we uit de gevarenzone.''

Amac als enige Premium Partner van Apple

Amac heeft intussen 47 winkels, nummer 48 komt er aan. Nederland telt drie Apple Stores, in Amsterdam, Haarlem en Den Haag - winkels van Apple zelf. Amac is intussen de enige Premium Partner van Apple, met andere woorden: Amac is een monobrand-kanaal van Apple. „We verkopen dus één merk: Apple. Mijn medewerkers weten álles van Apple. Ze krijgen trainingen van Apple, beschikken over de juiste certificaten. Onze meerwaarde? Dezelfde als twintig jaar geleden: de persoonlijke benadering, mensen écht helpen, zonder colportage-achtige praktijken. We zullen ook nooit een platte discounter worden. Een andere kracht is dat we heel kosteneffectief werken. Ja, ook vergeleken met Apple Stores.''

Ed Bindels, CEO van Amac, in gesprek met BusinessWise-journalist Jeroen Kreule. Ed Bindels, CEO van Amac, in gesprek met BusinessWise-journalist Jeroen Kreule. Foto: Ruud Voest/BusinessWise.
Ed Bindels, CEO van Amac, in gesprek met BusinessWise-journalist Jeroen Kreule. Foto: Ruud Voest/BusinessWise.

Ik ben juist heel blij met de eisen die Apple stelt. Ik weet precies waar ik aan toe ben

Ed Bindels CEO Amac

Apple stelt veel eisen aan Amac, geeft de CEO volmondig toe en daar heeft hij meer dan vrede mee, ook door schade en schande wijs geworden. Bindels refereert nog naar zijn allereerste winkel, toen hij nóg iets eigenwijzer was dan nu - zoals hij zelf zegt. „De tafels waren wit, de kasten zwart. Dat moest van Apple. Maar de rest…. Er stond een mini-aquarium in de winkel. Gekke bankjes. En in het midden stond een grote, warenhuisachtige tafel waarop dure tassen en muziekboxen op stonden. Allemaal zelf bedacht. Als ik nu merchandising van de winkel uit die periode zie, schaam ik me dood.''

'Gratis service van Apple'

Als Bindels een nieuwe winkel wil openen, bepaalt Apple of het pand geschikt is. Zij leveren de meubels, de verlichting, de graphics. Apple komt bovendien regelmatig langs om te controleren of de winkels schoon genoeg zijn, de verkopers het juiste verhaal vertellen en of de producten goed staan opgesteld. „Ik beschouw het als gratis service van Apple. Ze brengen ongelooflijk veel kwaliteit in. Vergeet ook niet dat dit misschien het meest waardevolle merk van de wereld is. Dus ben ik juist heel blij met de eisen die Apple stelt. Ik weet precies waar ik aan toe ben.''

„Ik denk dat het model van Premium Partners wereldwijd prima werkt voor Apple en ook dat de winkels domweg te klein zijn voor Apple om zelf te runnen. Apple heeft de focus op Flagship Stores, wereldwijd. De laag daar direct onder kunnen wij - en bedrijven als ons elders in de wereld - uitstekend invullen met ondersteuning van Apple".

Hiërarchie, daar houd ik niet van. Amac is een platte organisatie

Ed Bindels CEO Amac

Amac heeft een hoofdkantoor in Utrecht, maar die benaming laat Bindels liefst achterwege. „Dat impliceert hiërarchie, en daar houd ik niet van. Amac is een platte organisatie. Hier, in Amac the Wall, zitten inderdaad de mensen van hr, marketing en andere afdelingen. Er is een winkel, een magazijn en een reparatieafdeling. We doen hier de reparaties voor alle vestigingen. Dat zijn er zo'n 60.000 per jaar.''

Bindels opent dit najaar een Apple Museum

Hij vertelt 'bovengemiddeld lang bezig te zijn geweest' een locatie in The Wall (het iconische shoppingcenter langs de A2 bij Utrechts jongste stadsdeel Leidsche Rijn, red.). te krijgen, maar daar wil hij niet al te veel woorden meer aan vuil maken. Hij is er in elk geval heel content mee en bovendien, naast Amac is hij ook eigenaar van Liemès restaurant & events, een foodcourt met zeven verschillende wereldkeukens en event ruimtes. En zijn Liemès is letterlijk naast Amac gevestigd. Bovendien: Bindels opent dit najaar het eerste en enige échte Apple Museum ter wereld. Ook in The Wall dus, direct onder Amac en Liemès.

Terug naar Amac. De zaken gaan goed, het bedrijf heeft geen coronaschulden. De omzet stijgt nog ieder jaar. En het einde is nog lang niet in zicht. Het marktaandeel van Apple wereldwijd groeit, dus groeit Amac mee. „Apple heeft een hele goede propositie in de markt en groeit nog steeds. De nieuwste generatie Macs zijn supersnel en efficiënt en liggen ongelooflijk goed in de markt. Net als de iPhones, ook dat aandeel groeit.''

'Gaan met Amac meer investeren in de zakelijke markt'

Met Amac Pro richt Amac zich bovendien op de zakelijke markt. „We zijn al langer bezig in de zakelijke markt, maar gaan er nu meer in investeren, met meer personeel en diensten. We richten ons met Amac Pro puur op de professionele gebruikers. Binnen bedrijven, maar ook in het onderwijs. Er is nog veel te winnen. De markt is nog lang niet dicht.''

Begin deze maand werd bekend dat Roelof de Rijk is aangesteld aan managing director van Amac. „Hij neemt de dagelijkse leiding van mij over. Roelof was jarenlang commercieel directeur. Gekscherend zei ik altijd dat we een duobaan hadden: ik voor de ideeën, hij voor de uitvoering. Hij gaat zich focussen op verdere groei van zowel de winkels, de webshop en de zakelijke afdeling.''

CEO op afstand

Ed blijft eigenaar en - voorlopig - CEO op afstand. „Ik heb een heel goed team om mij heen verzameld, met meerdere directeuren die ik blindelings vertrouw. Ik zal er zijn voor de lange termijnvisie. Maar stilzitten doe ik niet. Dit najaar gaat het Apple Museum open, daar ben ik elke dag druk mee.''

Ed Bindels, CEO van het jubilerende Amac, in zijn grootste winkel in Utrecht/The Wall. Amac-CEO Ed Bindels in zijn winkel in The Wall in Utrecht. Foto: Ruud Voest/BusinessWise.
Amac-CEO Ed Bindels in zijn winkel in The Wall in Utrecht. Foto: Ruud Voest/BusinessWise.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: