Strategie

Apple wereldwijd het meest waardevolle merk, TikTok in opmars: wie volgt?

Een Apple Store in Parijs. Een Apple Store in Parijs. Foto: Shutterstock
Een Apple Store in Parijs. Foto: Shutterstock
Leestijd 4 minuten

Apple blijft in ieder geval dit jaar de naaste concurrent Microsoft voor. Dat merk wordt gewaardeerd op circa 445 miljard euro. Met uitzondering van 2023, toen Apple kort achter Amazon stond met een verschil van slechts 1 procent, heeft het sinds 2021 de toppositie als meest waardevolle merk ter wereld behouden.

Techbedrijven heersen in Global 500 2025-onderzoek

Volgens het Global 500 2025-onderzoek van Brand Finance zijn 4 van de 5 meest waardevolle merken ter wereld technologiebedrijven. We zetten ze op een rij.

  1. 01.

    Apple: merkwaarde van circa 554,3 miljard euro, een stijging van 11 procent ten opzichte van 2024.

  2. 02.

    Microsoft: merkwaarde van circa 445,0 miljard euro, een stijging van 35 procent.

  3. 03.

    Google: merkwaarde van circa 398,5 miljard euro, een stijging van 24 procent.

  4. 04.

    Amazon: merkwaarde van circa 343,9 miljard euro, een stijging van 15 procent.

  5. 05.

    Walmart: merkwaarde circa 132,4 miljard euro), een stijging van 42 procent.

TikTok is het hardste gegroeid

Brand Finance analyseerde ook welke merken sinds 2020 het meest zijn gegroeid. TikTok, dat het onderzoeksbureau pas in 2022 begon te waarderen, springt eruit.

  1. 01.

    TikTok/Douyin: merkwaarde van circa 102,1 miljard euro.

  2. 02.

    DraftKings: merkwaarde van circa 4,9 miljard euro.

  3. 03.

    FanDuel: merkwaarde van circa 6,8 miljard euro.

  4. 04.

    NVIDIA: merkwaarde van circa 84,8 miljard euro.

  5. 05.

    AMD: merkwaarde van circa 10,6 miljard euro.

  6. 06.

    Pinduoduo: merkwaarde van circa 12,5 miljard euro.

  7. 07.

    BYD: merkwaarde van circa 13,5 miljard euro.

  8. 08.

    Apple: merkwaarde van circa 554,3 miljard euro.

  9. 09.

    TSMC: merkwaarde van circa 33,0 miljard euro.

  10. 010.

    Microsoft: merkwaarde van circa 445,0 miljard euro.

  11. 011.

    Lilly: merkwaarde van circa 7,7 miljard euro.

Gokbedrijven en techmerken floreren in merkenlijst

De Amerikaanse gokmerken DraftKings en FanDuel profiteren van de legalisering van online gokken in Amerika. Halfgeleidermerken NVIDIA, AMD en TSMC profiteren van nieuwe technologieën, terwijl techgiganten Apple en Microsoft blijven innoveren vanuit hun dominante posities in een evoluerende markt.

E-commercemerk Pinduoduo investeert in een ecosysteem dat sociale netwerken combineert met online winkelen. Elektrische voertuigenfabrikant BYD en farmaceutisch merk Lilly spelen in op de veranderende eisen van consumenten.

Naarmate China zijn merkopbouwstrategieën blijft verfijnen en zich richt op kwaliteit, verwachten we dat meer Chinese bedrijven in 2025 de wereldmarkt zullen betreden

David Haigh Brand Finance

Trend: Chinese merken als TikTok en BYD komen op

David Haigh, voorzitter en CEO van Brand Finance: ,,Onze analyse van de merken die sinds 2020 het meest zijn gegroeid, onthult dat technologiebedrijven geen monopolie hebben op duurzame merkgroei. Deze langetermijnvisie versterkt ook een andere belangrijke wereldwijde trend: hoe Chinese merken zoals TikTok, Pinduoduo en BYD de leiding nemen door waarde te creëren en gevestigde merken uit te dagen. Naarmate China zijn merkopbouwstrategieën blijft verfijnen en zich richt op kwaliteit, verwachten we dat meer Chinese bedrijven in 2025 de wereldmarkt zullen betreden."

Hoewel deze merken op verschillende manieren groeiden, verliepen hun trajecten over het algemeen organisch en lineair in de afgelopen vijf jaar. Geen van de tien merken met de grootste waardegroei behoort tot de sector die sinds 2020 de meeste waarde heeft toegevoegd: de media (met een stijging van 125 procent).

LEES OOK: AEGON, Hollands Stroom, Watt: ook deze merken verdwenen in 2024

TikTok groeit het snelst. TikTok groeit het snelst. Foto: Shutterstock
TikTok groeit het snelst. Foto: Shutterstock

Investeringen en AI stuwen Google omhoog

Google, het op twee na meest waardevolle merk ter wereld, zag zijn merkwaarde toenemen met 24 procent tot circa 398,5 miljard euro. Doorlopende investeringen in AI hebben de reputatie van Google op het gebied van innovatie versterkt, evenals het consumentenvertrouwen.

Amazon, met een stijging van 15 procent in merkwaarde tot circa 344 miljard euro, integreert AI in al haar activiteiten, van gepersonaliseerde aanbevelingen tot geavanceerde logistiek. Deze inspanningen hebben de reputatie als klantgericht merk versterkt, wat zorgt voor aanhoudende groei.

Opvallende groeicijfers WeChat en NVIDIA

  • Voor het tweede opeenvolgende jaar is WeChat het sterkste merk ter wereld, met een Brand Strength Index (BSI)-score van 95,2 uit 100 en een AAA+ merksterkteclassificatie. Het uitgebreide ecosysteem en de naadloze integratiemogelijkheden blijven het Chinese merk naar een leidende positie drijven.

  • Telecombedrijf e& is het snelst groeiende merk ter wereld dit jaar, met een achtvoudige stijging van de merkwaarde tot circa 14,8 miljard euro. Dit is het laatste stadium van een driejarige rebranding, gericht op het overbrengen van de merkwaarde van Etisalat naar e& als platform voor internationale groei. De groei van merkwaarde is 13 procent vergeleken met de gecombineerde waarde van de merken in 2024.

  • NVIDIA heeft de hoogste relatieve groei van 98 procent, waarmee het de op een na snelst groeiende merkwaarde is in 2025.

Hoewel de wereldeconomie naar verwachting blijft stagneren met een groei van 2,8 procent in 2025, groeien de 500 meest waardevolle merken juist sterk. Hun totale waarde is met 10 procent gestegen, van circa 8,3 biljoen euro in 2024 naar bijna 9,2 biljoen euro in 2025.

VS op 1, China en Duitsland volgen

Apple voert de lijst aan van 193 Amerikaanse merken in de ranglijst, die samen goed zijn voor meer dan de helft van de totale waarde. China en Duitsland volgen als respectievelijk tweede en derde, met 69 en 27 merken die goed zijn voor 15 en 6 procent van de totale merkwaarde. Binnen sectoren leidt de bankensector met 79 merken (13 procent), gevolgd door de detailhandel met 45 merken (11 procent). Media staat op de derde plaats, met 23 merken die 10 procent vertegenwoordigen.

LEES OOK: IKEA, Albert Heijn en Dirk zijn de meest invloedrijke merken van 2024

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!