Maar hoe speel je succesvol in op deze verschuiving van verantwoordelijkheden? Björn Lindberg, met meer dan vijftien jaar ervaring in HR en momenteel partner en coach bij Heidrick & Struggles, begrijpt de uitdagingen waar first-time CPO's mee te maken krijgen.
CPO als bedrijfsleider
,,Als je de rol van CPO op je neemt, is het belangrijk om jezelf niet langer als een HR-medewerker te zien, maar als een bedrijfsleider. Waarom? Omdat het belangrijk is om HR-processen te vertalen naar concrete zakelijke kansen en uitdagingen. Ik geloof sterk in het uitvoeren van een grondige nulmeting als nieuwe CPO om te begrijpen hoe HR bijdraagt aan de bedrijfsdoelen. Is dat nog niet het geval? Dan is het tijd om daar verandering in te brengen."
Een van de belangrijkste vereisten voor een CPO is het opbouwen van een sterke relatie met de CEO
HR-afdeling als intrapreneur en geloofwaardige partner
Lindberg richt zich momenteel binnen Heidrick & Struggles op C-level, senior executive en board searches, adviesopdrachten binnen human resources, alternatieve en hernieuwbare energie, energie en nutsbedrijven, olie en gas, duurzaamheid, durfkapitaal en private equity. Tijdens zijn tijd bij Shell Renewables & Energy Solutions, van 2016 tot 2021, heeft Lindberg ook geleerd welke waarde het HR-team kan toevoegen aan bedrijfsresultaten, vooral in snelgroeiende bedrijven.
LEES OOK ons interview met de CPO van Salesforce, Nathalie Scardino.
,,De HR-afdeling moet fungeren als een intrapreneur en een geloofwaardige partner die begrijpt hoe het bedrijf zijn geld verdient. Dit stelt je in staat om waardevolle oplossingen te bieden die echt bijdragen aan het bedrijf, in plaats van simpelweg de rol van politieagent te spelen door standaard HR-processen toe te passen. Dat kan juist afleidend en vertragend werken voor het bedrijf."
Zelfs als je een nieuwe CEO hebt, moet je begrijpen wat hun prioriteiten zijn en hoe je kunt helpen
Investeer in de relatie met de CEO
Een van de belangrijkste vereisten voor een CPO is het opbouwen van een sterke relatie met de CEO. Dat doe je door strategieën, data en analyses te delen die aantonen hoe mensgerichte oplossingen bijdragen aan de waardepropositie van het bedrijf.
LEES HIER over het meest recente onderzoek Boards and Society: How Boards Are Evolving to Meet Challenges van Heidrick & Struggles. Over AI in de boardroom.
,,Verzamel waardevolle informatie uit alle hoeken van het bedrijf - van de Ondernemingsraad tot de boekhouder, van de stagiair tot de medewerker die net ontslag heeft genomen. Deze gesprekken helpen je een compleet beeld te vormen van de organisatie. Zelfs als je een nieuwe CEO hebt, moet je begrijpen wat hun prioriteiten zijn en hoe je kunt helpen. Dit helpt je om een strategische partner te worden die waardevolle inzichten en ondersteuning biedt."
Verzamel de juiste mensen om je heen
Als nieuwe CPO is het goed om een sterk team om je heen te verzamelen. ,,Dit betekent niet alleen mensen kiezen waarmee je makkelijk samenwerkt. Collega's die tegengas geven zijn net zo waardevol als collega's die het met je eens zijn. Dit stelt je in staat om op directie- en bestuursniveau te denken, terwijl je ook zorgt voor een solide basis en de juiste doorstroom van werknemers."
Het samenstellen van een divers team is ook nodig om eventuele ontbrekende vaardigheden aan te vullen. Lindberg: ,,Kijk daarbij ook buiten het traditionele HR-domein, bijvoorbeeld naar mensen met ervaring in projectmanagement of een bedrijfsachtergrond. Kies daarnaast ook iemand die je kan helpen om alle ballen in de lucht te houden, iemand die je écht aanvult."
De adviesrol moet echter wel stevig geworteld zijn in een grondige kennis van het bedrijfsmodel, commerciële expertise en markttrends
Inside-out versus outside-in
Het is aan de CPO om een buitenperspectief naar de bestuurskamer te brengen. De HR-afdeling moet actief een leidende rol spelen in diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI). ,,Vaak merk ik dat HR nogal intern gericht is, waardoor HR-professionals soms het bredere perspectief en de interesse in het commerciële succes van het bedrijfsleven missen. Voor een CPO is het daarom belangrijk om van anderen te leren en te begrijpen wie de concurrenten zijn en wat zij doen op het gebied van personeel. Dit buitenperspectief moet veel sterker aanwezig zijn bij een CPO in vergelijking met een junior HR-leider."
Een CPO moet ook een plaats hebben aan de bestuurstafel en zich comfortabel voelen met bredere zakelijke uitdagingen. ,,Door op lange termijn te denken en een holistisch en neutraal perspectief te bieden, kan een CPO een belangrijke vertrouwenspersoon voor CEO worden en waardevolle begeleiding en ondersteuning bieden over onderwerpen variërend van strategie en groei tot bedrijfstransformatie. Deze adviesrol moet echter wel stevig geworteld zijn in een grondige kennis van het bedrijfsmodel, commerciële expertise en markttrends."
Meer over leiderschap? BusinessWise Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook over leiderschap. Abonneer je nu gratis en blijf altijd op de hoogte.