Leiderschap

Globetrotter in de boardroom: jezelf blijven loont, weet Renault-CEO Anouk Poelmann

CEO Anouk Poelmann van Renault Nederland, Renault Nederland-CEO Anouk Poelmann tijdens de presentatie van Utrecht Energized. Foto: Jeffrey van der Vaart.
Renault Nederland-CEO Anouk Poelmann tijdens de presentatie van Utrecht Energized. Foto: Jeffrey van der Vaart.
Leestijd 5 minuten

Een duidelijke route? Die is er eigenlijk nooit geweest, realiseert Anouk Poelmann zich na een terugblik op haar veelzijdige loopbaan. „Ik ben geen planner, laat me graag verrassen en sta open voor veel dingen. Die instelling heeft me altijd op een volgende plek of positie gebracht." Een ruime vier jaar geleden leidde dat tot de hoogste stoel van Renault Group Nederland, waar zij leiding geeft aan de automerken Renault, Alpine en Dacia én aan mobiliteitsmerk Mobilize.

'Automotive globetrotter': van Hilversum tot Vladivostok

Anouk Poelmann werd geboren in Hilversum, maar begon haar werkende leven op het internationale toneel. „Ik heb Bedrijfseconomie gestudeerd in Rotterdam, maar wilde de politiek in. Ik liep stage bij de Verenigde Naties in New York waarna ik solliciteerde bij de Europese Commissie. Zonder de juiste contacten en netwerken bleek het lastig om die wereld binnen te komen. Toen belandde ik toevallig in de autobranche, waar ik al snel mijn passie vond."

Auto's, zo zegt zij, bieden een zeldzame combinatie van ratio ('het is voor veel mensen de op één na duurste aankoop in hun leven') en emotie, omdat een auto ook staat voor je vrijheid en persoonlijkheid. „Dat maakt dit een hele mooie wereld, ook omdat het goed samen gaat met mijn passie voor marketing en sales." Via Toyota Europa belandde Poelmann bij Ford in Rusland, waar ze zonder Russisch te spreken begon als salesmanager en doorgroeide tot Vice President Sales & Marketing in een uitdagende mannenwereld. Dat moment bleek cruciaal voor haar verdere loopbaan en visie.

LEES OOK - Van 'seasonal CEO' tot mensgerichte leiders: Ineke Kooistra vindt het tijd voor een nieuwe aanpak binnen executive search

„Ik bouwde het netwerk uit van vier naar zestig dealers, kwam van Siberië tot Vladivostok en leerde daar wat het betekent om in een opkomende markt resultaat te behalen: dat je altijd je data – en dus je antwoorden – klaar moet hebben, en dat stakeholdermanagement cruciaal is, zowel met je dealers als met je hoofdkantoor. Ook heb ik overal mijn best gedaan om echt te integreren; ik leer de taal van het land waar ik werk, luister graag naar de plaatselijke radio om mezelf de cultuur eigen te maken. Zo ontdek je hoe mensen communiceren en hun vertrouwen opbouwen. Dat helpt bij het bouwen van langdurige relaties."

Door internationaal te hebben kunnen werken, heb ik anders leren kijken

Anouk Poelmann CEO Renaut Nederland

Na Rusland volgden onder meer Zwitserland en Australië, waardoor Poelmann zichzelf een 'automotive globetrotter' noemt. Ze ziet die brede achtergrond als één van haar krachten. „Als je je ergens vestigt, moet je zorgen dat je het land ook echt leert kennen – niet alleen door de bril van een toerist." In 2021 werd ze gevraagd voor de rol van CEO bij de Renault Group in Nederland. „Ik had vreemd genoeg nog nooit écht in Nederland gewerkt maar dacht: why not? Ook dat hoort bij wie ik ben."

„Ik leg de lat hoog, voor mezelf én voor de mensen om me heen. We werken in een commerciële omgeving – resultaten doen ertoe. Maar we doen het wel samen, en op een respectvolle manier." Dankzij haar internationale ervaring gelooft ze in diversiteit en out-of-the-box denken. „Door internationaal te hebben kunnen werken, heb ik anders leren kijken. Soms heb ik een perspectief waar mensen van schrikken, maar dat helpt om vooruit te komen. Tegelijkertijd leerde ik open te staan voor anderen."

Gewoon jezelf blijven – ook als dat soms wat zachter of vrouwelijker is. Authenticiteit werkt

Anouk Poelmann CEO Renault Nederland

Haar belangrijkste lessen? „Blijf trouw aan jezelf. Ik heb nooit geprobeerd mee te doen in een machocultuur. Gewoon jezelf blijven – ook als dat wat zachter of vrouwelijker is. Authenticiteit werkt." Ook adviseert Poelmann wat zij 'laterale carrièrestappen' noemt. „Een stap zijwaarts kan óók heel goed zijn, het hoeft niet altijd omhoog te gaan. Soms leer je het meest van functies buiten je comfortzone." Zelf werkte ze in marketing, sales, aftersales, marktonderzoek en business control. „Ik geloof sterk in meebewegen met kansen. En soms weet je pas achteraf wat het je bracht."

LEES OOK - Van VMBO naar CEO: Kjeld Riegen brengt drie Chinese automerken naar Nederland

Vehicle-to-Grid: Renault 5 geeft energie terug aan stroomnet in Utrecht

Die filosofie draagt ze ook over aan haar teams. „Ik probeer collega's te stimuleren om nieuwe dingen uit te proberen. Je hoeft een rol niet tot je pensioen te doen. Laat je af en toe eens verrassen, want de mooiste stappen maak je vaak niet op papier, maar in de praktijk." Het voorbeeld bij uitstek is de recente lancering van Renault's Vehicle-to-Grid-project in Utrecht, waarbij elektrische Renault 5's energie terug leveren aan het stroomnet. „Twee jaar geleden had niemand hier ervaring mee. Nu zijn we pioniers rond V2G in Europa. Dat laat zien hoe snel je samen kunt leren."

Deze Renault 5 geeft stroom terug in Utrecht. Het project heet Utrecht Energized. Een wereldprimeur, de Vehicle-to-Grid deelautoservice: dit bijzondere samenwerkingsverband is Utrecht Energized, met Renault, MyWheels, We Drive Solar en de gemeente Utrecht.
Een wereldprimeur, de Vehicle-to-Grid deelautoservice: dit bijzondere samenwerkingsverband is Utrecht Energized, met Renault, MyWheels, We Drive Solar en de gemeente Utrecht.

Utrecht Energized

* Unieke samenwerking tussen Renault Group, We Drive Solar, MyWheels en gemeente Utrecht

* Wereldprimeur in bidirectioneel AC-opladen voor duurzame energieopslag in deelauto's

* Eerste volledig operationele V2G-ecosysteem in een Europese stad, ontworpen om het energienet te stabiliseren en inwoners van Utrecht betaalbare en duurzame mobiliteitsoplossing te bieden

* Renault Group levert 500 elektrische auto's met Mobilize V2G-technologie

In haar huidige rol ziet Anouk Poelmann als geen ander hoe divers en dynamisch die praktijk kan zijn. „Binnen onze organisatie gebeurt nu zó veel, op verschillende niveaus. Je kunt zeggen dat Renault een heel volwassen merk is, een solide corporate. In zekere zin is Dacia een scale-up die hard groeit, terwijl ons high-end sportieve merk Alpine en onze mobiliteitstak Mobilize echte startups zijn." Binnen zo'n bedrijf kan je loopbaan alle kanten op, wil ze maar zeggen. „Maar laat je hoe dan ook verrassen. Reis, werk in het buitenland als je kan, en blijf leren."

LEES OOK - 'Nooit je business bouwen op subsidies' en andere lessen van Kia-COO Sjoerd Knipping

Anouk Poelmann, CEO Renault Nederland, on stage tijdens Utrecht Energized. Renault Nederland-CEO Anouk Poelmann met presentator Roland Tameling (rechts) tijdens de presentatie van Utrecht Energized. Foto: Jeffrey van der Vaart.
Renault Nederland-CEO Anouk Poelmann met presentator Roland Tameling (rechts) tijdens de presentatie van Utrecht Energized. Foto: Jeffrey van der Vaart.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: