Leiderschap

Martijn Aslander: 'Je moet geloven in wat je aanjaagt, mensen voelen het als je twijfelt'

Martijn Aslander Bob Bronshoff
Bob Bronshoff
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:
martijn aslander
Martijn Aslander
Spreker, technologie-filosoof en oprichter van Digitale Fitheid

Stel je voor: een aanjager. Die sprankelende ziel die binnen je bedrijf de boel op gang krijgt. Iemand die met een aanstekelijk enthousiasme op deuren klopt, op zoek naar een manier om binnen te komen. Een aanjager is de persoon die anderen weet te inspireren en te motiveren om deel uit te maken van een groter verhaal, een beweging die niet te stoppen is.

'Het begint met sociale vaardigheden'

,,Nee, je wordt niet wakker met de gave om mensen te enthousiasmeren. Het is een kunst die je moet leren", weet Martijn Aslander. ,,Het begint met sociale vaardigheden: hoe maak je contact? Je mimiek, je stem, je toon – dat zijn allemaal tools in je gereedschapskist. En bovenal: je moet geloven in wat je aanjaagt, mensen voelen het als je twijfelt".

LEES OOK Martijn Aslander: 'Oefenen is de sleutel tot succes bij pitchen'

,,Goede aanjagers hebben het deels van nature in zich. Ze begrijpen het 'spelletje', kennen de regels en zien de mogelijkheid om steeds beter te worden. Er zijn altijd kansen om iets aan te jagen, ook al is het niet altijd een officiële opdracht. Echte aanjagers worden gedreven door passie en geloven in hun missie. Het draait om intrinsieke motivatie: van dit moet gebeuren. Dit is belangrijk."

Het belangrijkste rond aanjagen is luisteren. Kijk naar de reacties van de mensen om je heen

Martijn Aslander

,,Maar laten we eerlijk zijn: als je de baas bent, kan het lastiger zijn om te aanjagen. Mensen volgen je misschien niet omdat ze enthousiast zijn, maar omdat jij de autoriteit bent. Maar dat betekent niet dat je geen aanjager kunt zijn. Vraag je alleen af of het wel nodig is dat jij die rol op je neemt. In sommige gevallen is het misschien wel slimmer om een aanjager in je team te hebben die het vuur aansteekt."

'Pas je verhaal aan op basis van de feedback die je krijgt'

,,Het belangrijkste rond aanjagen is luisteren. Kijk naar de reacties van de mensen om je heen. Welke drijfveren hebben zij? Hoe sluit jouw verhaal aan bij hun behoeften? Het is een spel van woorden en emoties. Pas je verhaal aan op basis van de feedback die je krijgt. Soms moet je je taalgebruik aanpassen aan de omgeving waarin je je bevindt.
Laten we bovendien niet vergeten dat 'nee' niet altijd een afwijzing is. Nee is een uitnodiging om door te vragen, om te leren. 'Oh, je vindt dit niet interessant? Vertel eens, ik ben nieuwsgierig naar jouw mening'. Een goede aanjager zoekt altijd naar die verbinding.

Wanneer je merkt dat iets niet loopt, kun je altijd de aanjager wisselen. De missie is wat telt, niet de persoon, maakt Martijn Aslander duidelijk. ,,Neem bijvoorbeeld Wanda de Canter, een longarts die zich vastbijt in de rooklobby. Zij is de ziel van die beweging, maar zij is niet alleen. Er zijn honderden anderen die haar boodschap verspreiden. Eén aanjager kan een hele zwerm aanjagers in gang zetten. Dat is de kracht van samenwerkende aanjagers."

In de veelbeluisterde podcastserie Hoe word ik geven experts dagelijks advies over de meest uiteenlopende onderwerpen. Beluister via deze link eerdere afleveringen en hieronder de Hoe word ik met Martijn Aslander.

Meer BusinessWise? Onze Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je nu gratis en blijf altijd op de hoogte.