BusinessWise en De Ondernemer zijn mediapartner van de Impact Fair. De live radio-interviews van Roelof Hemmen en co-host Leen Zevenbergen met tal van gasten uit de top van het bedrijfsleven en andere organisaties tijdens het event, zijn terug te kijken en lezen via deze link.
Als Executive Director Impact bij Rituals werkt Niki Schilling aan twee soorten impact, vertelt ze: impact reductie én het maken van positieve impact: ,,Bij reductie gaat het bijvoorbeeld om het verminderen van CO₂-uitstoot, vervuiling en afvalwater binnen alle bedrijfsonderdelen. Bij impact máken om het actief bijdragen aan het goede in de wereld."
Het Nederlandse luxemerk Rituals, actief in maar liefst 33 landen, mag zich een B Corp noemen, een keurmerk voor organisaties die transparant werken en hoge standaarden voor duurzaamheid hanteren. Klimaatneutraal is Rituals nog niet, al streeft het bedrijf ernaar dit uiterlijk in 2050 te realiseren. Schilling: ,,Voor 2030 gaan we voor een reductie van 52 procent. Dat is een enorm doel", zei Schilling. De uitdagingen liggen ook bij toeleveranciers. ,,Daar zijn nog geen trucks die op batterijen rijden bijvoorbeeld. En Hoogovens (Tata Steel red.) werkt ook niet op groene energie. Zo is het hele systeem nog niet klaar voor waar wij en andere bedrijven naartoe willen."
Het Impact Fund
Een opvallend onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van Rituals is de samenwerking met de concurrentie. ,,We willen samen met andere cosmeticabedrijven een Impact Fund oprichten en 100 miljoen euro investeren in scale-ups die duurzame verpakkingen ontwikkelen", legt Schilling uit. Het doel is om de gehele industrie te transformeren: ,,Als iedereen in de industrie tegelijkertijd overstapt op bijvoorbeeld mushroom packaging, dan is dat niet gek meer, maar het nieuwe normaal." Een ander voorbeeld zijn de parfumflessen: ,,Momenteel gebruiken veel parfums een dubbele bodem van glas, zodat het zwaar aanvoelt en luxe uitstraalt. In de toekomst willen we daarvan af, maar dan moeten andere bedrijven ook meedoen. Anders denkt de klant: oh, wat is dat parfumflesje klein."
Lees ook: Deze CEO draaide zijn businessmodel 180 graden en dat werd een revolutie in de metaalrecycling
De Profit Pledge: 10 procent van de winst voor impact
Ook opmerkelijk: de 10% Profit Pledge van Rituals, waarbij het bedrijf vanaf dit jaar 10 procent van haar winst doneert aan initiatieven voor de welzijn van mens en planeet. Aan grote natuurbeschermingsprojecten bijvoorbeeld, zoals de aankoop van 200.000 hectare land in Colombia om regenwouden te beschermen, en het creëren van marine protected areas in oceanen. Maar óók aan projecten die de mentale gezondheid van kinderen ondersteunen: ,,50 procent van de kinderen in de wereld vanaf de leeftijd van 12 tot 25 is anxious, stressed of depressed. We móeten iets doen om dat te voorkomen."
Eigenlijk wil Rituals dat meer bedrijven zich aansluiten bij de Profit Pledge om zo de Profit Pledge Movement te starten, maar dat valt nog niet mee. Schilling: ,,Ik heb met zeventig bedrijven gesproken, maar er doet er maar één mee. Daar moet ik wel eerlijk bijvertellen dat er al een ander beweging is: One Percent for the Planet, gestart door Patagonia." Bedrijven die zich daarbij aansluiten, commiteren zich niet aan het inzetten van 10 procent van hun winst, maar aan 1 procent van hun omzet aan de planeet. Schilling: ,,Daar wilden we ook meedoen, alleen zij doen het alleen voor de planeet en wij doen het ook nog voor de well-being of people, want dat past beter bij ons. Je moet toch een beetje met het DNA van je bedrijf werken."
Luxe duurzaamheid bij Rituals
Co-host Leen Zevenbergen prijst Rituals tot slot vooral voor het doorbreken van stereotypen rondom duurzaamheid. ,,Duurzaamheid had altijd het imago dat het goedkoop en lelijk moest zijn. Rituals bewijst dat het anders kan. Je kunt duurzaam zijn en tegelijkertijd luxe producten bieden."
Lees ook
* Van supermarkt tot vliegtuig: CEO Frank van de Ven bouwt alles na voor de beste schoonmaakapparatuur
* 'Duurzaamheid levert nú al op, en in de toekomst', weet Ankie van Wersch (MVO Nederland)
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: