In de rubriek De Stip spreken we managers die een stip aan de horizon hebben gezet. Marion Koopman bijvoorbeeld, zij is sinds november 2021 Chief Operations & Commercial Officer (COCO) bij The Social Hub, de Nederlandse leider in hybride hospitality.
Middenin COVID-tijd voor een carrière in de hospitality kiezen – dat was op z'n minst opmerkelijk, geeft Marion Koopman toe. ,,Ik had voorheen meerdere bedrijven geleid en opgericht. Mensen om me heen zeiden: jij bent gek, waarom doe je dit? Maar ik ging 'aan' op de missie van The Social Hub: Together we create a better society by giving meaningful experiences and connections between our guests."
Elk contact, groot en klein, draagt bij aan iets mooiers en beters
Marion Koopman The Social Hub
,,Kijk, natuurlijk is er een businessmodel, maar samen de maatschappij beter maken is het hogere doel. Dat doel vind je tot in de haarvaten van onze organisatie terug. Via onze locaties brengen we mensen met elkaar in verbinding, of het nu sportende studenten zijn, co-workers, hotelgasten die een drankje doen aan de bar of locals die gewoon even binnenlopen. Elk contact, groot en klein, draagt bij aan iets mooiers en beters."
The Social Hub: Learn, Stay, Work and Play
Het leven bij The Social Hub draait om Learn, Stay, Work and Play, aldus de website. In 2024 alleen al organiseerden de hubs totaal ruim 5.500 community-evenementen, met meer dan 100.000 deelnemers. ,,In contact komen met anderen is niet voor iedereen even makkelijk. Daarom organiseren we wekelijkse programma's – denk aan sportklassen, taallessen en AI-workshops. Maar we lanceren ook grotere events, maandelijks en elk kwartaal, die aansluiten bij lokale initiatieven en behoeften. Denk aan exposities, kunst- en cultuurevents en festivals. Zo brengen we groepen mensen samen en maken we een connectie tussen mensen die zelf nog niet wisten hoe leuk het is elkaar te kennen."
LEES EN BELUISTER OOK - Duurzaamheidsexpert Anne-Marie Rakhorst: 'Stel een voorbeeld, creëer een succes en laat dat zien'
Van The Student Hotel naar The Social Hub
The Social Hub was in 2012 nog The Student Hotel, toen alleen gericht op studenten. ,,De achterliggende gedachte van onze founder en CEO Charlie MacGregor was Students Deserve Better. In de afgelopen jaren is het concept geëvolueerd. De groeiende vraag naar short-stay mogelijkheden leidde tot het toevoegen van een hotelgedeelte. Tijdens COVID ontstond er bij veel mensen bovendien de behoefte aan een veilige ontmoetingsplek buitenshuis. Na COVID nam co-working een vlucht en ook daar hebben we op ingespeeld. Nu ontvangen we zelfs mensen die niet zozeer komen om te werken, maar bij ons anderen willen ontmoeten."
'Min of meer organisch gegroeid, wij forceren niks'
Gezien de manier waarop de organisatie zich voegt naar maatschappelijke ontwikkelingen ligt de conclusie voor de hand dat The Social Hub min of meer organisch is gegroeid. ,,100% waar. Wij forceren niks, het wordt ons 'verteld'. Wel denk ik dat we heel adaptief zijn. De stem van onze gast staat centraal in alles wat we doen. Wat vindt de gast goed, wat niet, waarom is 'ie teleurgesteld? Het is mooi als mensen het fijn hebben bij ons, maar ze moeten ons vooral ook vertellen wat beter kan."
The Social Hub (hoofdkantoor: Amsterdam, medewerkers: ruim 1000) heeft locaties (hubs) door heel Europa. In een kleurrijke, hippe omgeving combineren de hubs hoogwaardige hotelvoorzieningen, studentenkamers, long-stay-accommodaties, ruimtes voor co-working en event- en horecafaciliteiten en creëren zo een levendige community waar mensen elkaar laagdrempelig kunnen ontmoeten. Acht hubs bevinden zich in Nederland, de overige in Spanje, Italië, Schotland, Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk. De drie nieuwste hubs, in Florence, Porto en Rome, openen voorjaar 2025 hun deuren. Daarmee staat de teller op 21 locaties.
Is er überhaupt nog sprake van strategische keuzes als je zo reactief opereert? ,,We werken niet alléén reactief. We willen groeien en goede cijfers neerzetten, onze shareholders kijken natuurlijk ook mee. Vandaar dat we onze gasten actief opzoeken om hun feedback te horen. Daarnaast zijn we innovatief; we dagen onszelf steeds uit om te verbeteren en nieuwe stappen te maken." Een voorbeeld is de aandacht die The Social Hub heeft voor de fysieke en mentale gezondheid van studenten. ,,We hadden altijd al gyms, maar zijn ook vrij snel gaan samenwerken met OpenUp, aanbieder van mentale gezondheidszorg. Studenten kunnen kosteloos gebruik maken van ondersteuningsaanbod, bijvoorbeeld groepssessies en 1-op-1 gesprekken. Hierin zijn wij echt vernieuwend geweest; binnen student housing deed niemand dat indertijd."
Londen staat voor mij hoog op het wensenlijstje, Edinburgh zou heel tof zijn, net als een tweede hub in Parijs en een hub in Milaan
Marion Koopman The Social Hub
Zonder fouten geen groei, erkent ook Marion Koopman. ,,Fouten hebben we zeker wel gemaakt. Ik denk nu weer aan de COVID-periode. Gezien de beperkte bezetting van de locaties dachten we dat we toe konden met één locatiebrede functie. Medewerkers werden ingezet bij de zowel de receptie en het ontbijt als bij co-working en meeting & events. Maar dat werkte niet, de functie was te generiek en mensen misten focus. In die periode waren studenten in de meerderheid op de locaties, maar ook dat werkte niet optimaal. Voor de juiste vibe moet er een gezonde mix zijn van studenten en andere gasten. Achteraf waren het vooral twee goede lessen, we weten nu hoe het níet moet."
LEES OOK Doen we het in Nederland echt zo goed met het diversiteitsbeleid of...?
'Groei is meer dan alleen uitbreiding, het gaat ook om kwalitatieve en inhoudelijke groei'
De snelle internationale opmars van The Social Hub komt voor de organisatie zelf niet als een verrassing. ,,Groei is altijd ons streven geweest en dat blijft het. We willen meer locaties in meer landen in Europa en de UK. Londen staat voor mij hoog op het wensenlijstje, Edinburgh zou heel tof zijn, net als een tweede hub in Parijs en een hub in Milaan. Maar groei is meer dan alleen uitbreiding. Het gaat ook om kwalitatieve en inhoudelijke groei op de bestaande locaties. Ons aanbod in food en drinks kan nog wel beter, ook de service kan nog omhoog. En er is meer mogelijk in het aanbod van activiteiten. De dingen om een verblijf heen máken het."
De wereld polariseert, wij gaan juist voor inclusiviteit
Marion Koopman The Social Hub
The Social Hub een Reinvention Champion, aldus de Financial Times
In 2024 werd The Social Hub door de Financial Times als enige Nederlandse bedrijf erkend als een van Europa's 'Reinvention Champions'. En in oktober van dat jaar werd The Social Hub gecertificeerd als B Corp. ,,Die waarderingen zijn een bevestiging van wat we hier elke dag doen. De wereld polariseert, wij gaan juist voor inclusiviteit. Misschien is dit wel ons belangrijkste doel: we willen op onze locaties een herinnering creëren die mensen bijblijft. Dat ze denken van dit was gaaf, ik moet hier terugkomen, ik wil weer die connectie. We zijn meer dan een hybride hotelformule, bij ons gaat het echt over de mens. Persoonlijk vind ik The Social Hub vooral om díe reden een ongelooflijk leuk bedrijf."
Meer BusinessWise? Onze Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je nu gratis en blijf altijd op de hoogte.