Lifestyle

Waarom je vitaliteit goed moet verankeren in je ambities

Gezond op de werkvloer. Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 4 minuten

,,Als je kijkt naar de belasting van ons lichaam, gaat het veel beter. Mensen hebben op hun werk meer hulpmiddelen gekregen, weten beter wat ze moeten doen. Wel zie je dat een aantal leefstijlfactoren wel ongezonder zijn geworden'', vertelt Van Rhenen. ,,Waar we vroeger tijdens het werk moesten tillen, tillen we tegenwoordig meer van ons eigen gewicht mee. We worden zwaarder.''

Vitaliteit: waarom niet alle programma's even succesvol zijn

De CHO van Arbo Unie wordt regelmatig gevraagd bij de implementatie van vitaliteitsprojecten binnen bedrijven. Wat hij vaak ziet is dat het nog vaak wordt gezien als iets dat er 'even' bij wordt gedaan in de bedrijfsvoering: werknemers erop wijzen dat ze gezond moeten leven, vitaal kunnen blijven. ,,Een werknemer gaat niet naar zijn werk voor zijn gezondheid, hij doet het om geld te verdienen. Daarin zit ook de kneep waarom niet alle vitaliteitsprogramma's even succesvol zijn. Je moet vitaliteit goed verankeren in de ambities die je met je bedrijf hebt.''

Mijn advies: maak als werkgever de koppeling tussen vitaal personeel en een bedrijf dat alle ambities waar wil maken duidelijk

Willem van Rhenen Arbo Unie

Hoe dragen vitale werknemers aan je missie bij?

Als Van Rhenen werkgevers vraagt naar de missie en de visie van hun bedrijf krijgt hij vaak een mooie zinsnede te horen. ,,Dan stel ik ze nog een vraag. In hoeverre dragen vitale werknemers aan die missie bij? En hebben ze in hun bewustwordingscampagne ook duidelijk gemaakt dat vitaliteit essentieel is om de visie en missie te verwezenlijken? Op zo'n moment zie je vaak dat men even stil valt. Ook bij heel grote bedrijven. Want ze zien vitaliteitsprogramma's vooral als een voorziening naar werknemers toe. Maar die gezonde werknemer wordt te weinig gezien als gezond asset van een succesvol bedrijf. Mijn advies: maak als werkgever de koppeling tussen vitaal personeel en een bedrijf dat alle ambities waar wil maken duidelijk.''

Lees ook: Een financieel fitte werkvloer? Met deze adviezen versterk je het vertrouwen binnen je team

Wat men in de boardroom vergeet…

Nog te vaak wordt de taak van het creëren van een gezondere werkvloer 'simpelweg' bij HR neergelegd. ,,'Zoeken jullie het maar uit', lijkt het devies. Het wordt niet op strategisch niveau meegenomen. Verzuim wordt in de boardroom als vaststaand gegeven gezien. Men ziet het verzuimcijfer liefst zo laag mogelijk, want dan zijn de lasten en de kosten ook laag. Maar draai het eens om. Hoe meer gezonde mensen je in huis hebt, hoe beter het resultaat. Dat wordt nogal eens vergeten in de bedrijfstop'', aldus Van Rhenen.

,,Schep daarom zo'n klimaat op de werkvloer, dat mensen met gezondheidsklachten gemakkelijk naar je toekomen om te praten over hun problemen. Zodat je samen stappen kunt zetten om die problemen te verkleinen. Je ziet dat men het bij mkb-bedrijven sneller doorheeft. De directeur met 10, 12 man personeel die al zijn mensen kent, zelf gezond leeft en zijn team stimuleert om ook zo gezond mogelijk te leven. Even sporten of een visje eten met zijn allen, dat gaat eenvoudiger in een kleiner bedrijf. Grotere bedrijven moeten ook in die modus komen. Leer elkaar beter kennen en stimuleer elkaar op het vlak van de juiste leefstijl. Daar ligt een belangrijke rol voor de leidinggevende. Zorg ervoor dat die persoon snapt dat de werknemers zo gezond mogelijk moeten leven en help ze daarbij.''

Straal je missie op de werkplek uit

Willem van Rhenen Arbo Dienst

Werk en privé lopen door elkaar

De solliciterende man of vrouw mag best weten wat je als bedrijf te bieden hebt wanneer er wordt gekeken naar vitaliteit. Al vanaf de vacature. ,,Op die manier kunnen werknemer en werkgever elkaar aanspreken op de gang van zaken. De meeste mensen willen altijd gezond werken, sterker nog: uit veel onderzoeken blijkt dat werknemers echt geholpen willen worden door de baas. Gek genoeg durven de werkgevers het nog weinig bespreekbaar te maken. Dat is het 'oude denken'. 'Het is privé, je mag je er als werkgever niet mee bemoeien'. Zo simpel is ons leven niet meer. Werk en privé lopen door elkaar. Daarom mag je met elkaar best vaker het gesprek aan over gezondheid en vitaliteit.''

Practice what you preach

Het laatste advies van de hoogleraar Engagement & Productivity aan werkgevers: 'practice what you preach'. ,,Als je wilt uitstralen dat je een bedrijf bent waar gezondheid hoog in het vaandel staat, dan moet je ook met je cateraar afspreken wat er wel en wat niet in de kantine te vinden is. Straal je missie op de werkplek uit. Plaats af en toe een mand met fruit op kantoor. Het lijkt allemaal wat afgezaagd en betuttelend, maar uiteindelijk is het beter voor je uitstraling. Kleine dingen die cruciaal zijn voor een gezonde en vitale werkvloer.''

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: