Maatschappelijke impact

Anne-Marie Rakhorst: 'Stel een voorbeeld, creëer een succes en laat dat zien'

Duurzaamheidsexpert Anne-Marie Rakhorst. LinkedIn Anne-Marie Rakhorst
LinkedIn Anne-Marie Rakhorst
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:
anne marie rakhorst
Anne-Marie Rakhorst
Ondernemer, investeerder, publicist
Lees verder onder de advertentie

,,Het belangrijkste bij verandering is dat je er zelf in gelooft. Als je zelf niet echt gelooft in de verandering en het niet zelf toepast, zul je weinig mensen aanjagen. Maar als je wel gelooft in de verandering en je hebt een duidelijk beeld van hoe die eruit zou kunnen zien, bijvoorbeeld in de context van duurzaamheid en de circulaire economie, dan ben je al goed op weg."

Vaak is het zo dat wanneer je niet begrepen wordt, je toch zelf in actie moet komen

Anne-Marie Rakhorst

Succes Sustainable Development Goals

,,Verdiep je in het onderwerp en krijg de nodige kennis. Pas het vervolgens zelf toe, zelfs als het moeilijk is of spannend. Wanneer je zelf het goede voorbeeld geeft, inspireer je anderen. Zeker wanneer het resultaat positief is. Succes trekt enthousiasme aan en dat is vaak wat mensen nodig hebben om mee te doen."

,,Ik heb bijvoorbeeld vaak gedacht, toen de Sustainable Development Goals (SDG's) werden gepresenteerd en door 193 wereldleiders werden ondertekend: 'Dit is een mooie routekaart naar een duurzame wereld in 2030.' Maar als deze doelen in de bestuurskamers blijven hangen en we er niet over communiceren, zal het niet werken. Het raakt de harten van de mensen niet."

Lees verder onder de advertentie

Aanjaging door actie en communicatie

,,Dus zijn we zelf een campagne begonnen, met kinderen die uitlegden waarom de energietransitie voor hen zo belangrijk is, of waarom duurzaam produceren en consumeren zo belangrijk is. Deze campagne raakte daadwerkelijk de harten van mensen, zowel thuis als op scholen. Vaak is het zo dat wanneer je niet begrepen wordt, je toch zelf in actie moet komen. Wanneer je dat op een positieve en succesvolle manier doet, sluiten anderen zich vanzelf aan."

,,De Millenniumdoelen, die de voorgangers van de SDG's waren, bleven vaak in de bestuurskamers hangen. Er werden mooie resultaten geboekt, zoals het halveren van de honger in de wereld, maar dit werd door niemand gezien, want het werd niet gecommuniceerd. Als we ons alleen richten op de problemen, zoals oorlogen, klimaatverandering, en migratiestromen, worden we lamgeslagen en lijkt het alsof we vastzitten. Maar juist dan moet je de eerste stap zetten."

Je begint door niet te lang te praten, maar op klein niveau succes te tonen

Zo toon je het succes op klein niveau

,,Je begint door niet te lang te praten, maar op klein niveau succes te tonen. Stel een voorbeeld, creëer een succes en laat dat zien. Het gaat vooral om het vieren van die successen. Bij mijn bedrijf zetten we mensen bijvoorbeeld op het podium als ze iets slims doen op het gebied van duurzaamheid, hoe klein het ook is. Dit kan variëren van het maken van een verschil bij een opdrachtgever, het zuinig omgaan met CO2 of het optimaliseren van transport. En dat vieren we met elkaar."

Lees verder onder de advertentie

,,Je gaat de wereld niet veranderen met droeftoeters. Verandering komt door mensen enthousiast te maken en hen te betrekken. In een team zie je altijd wie er snel opveert, wie enthousiast wordt en wie wil meedoen. Die mensen laat je aansluiten, want zij zullen anderen meenemen. Zo creëer je een snelle olievlek van verandering."

In de veelbeluisterde podcastserie Hoe word ik geven experts dagelijks advies over de meest uiteenlopende onderwerpen. Beluister via deze link eerdere afleveringen en hieronder de Hoe word ik met Anne-Marie Rakhorst.

Lees verder onder de advertentie

Meer tips van experts? BusinessWise Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!