BusinessWise en De Ondernemer zijn mediapartner van de Impact Fair. De live radio-interviews van Roelof Hemmen en co-host Leen Zevenbergen met tal van gasten uit de top van het bedrijfsleven en andere organisaties tijdens het event, zijn terug te kijken en lezen via deze link.
De NS ís al duurzaam
,,We weten natuurlijk dat NS grote ambities heeft," zegt presentor Roelof Hemmen tijdens Impact Fair Live tegen Sacha Goddeke, directeur Duurzaam ondernemen bij de NS. ,,Die treinen moeten straks allemaal op groene energie gaan lopen."
,,Dat doen ze ook allemaal!" zegt Goddeke trots.
,,Allemaal, altijd?"
,,Allemaal, altijd."
,,Nou, wat is er dan nog te wensen?"
Dankbaar somt Sacha Goddeke een hele lijst op. Ja, de NS rijdt op groene energie, ja, de NS heeft aandacht hebben voor circulariteit, voor biodiversiteit, voor 'het hele sociale gedeelte'. En het lukt de NS nu zelfs 99 procent van de grondstoffen van de trein her te gebruiken en in de kringloop te houden'. Maar... die boodschap komt nog niet bij de mensen aan.
,,Daar zit de echte uitdaging," zegt ze. ,,Hoewel we allemaal goed werk leveren, weet de Nederlander dat eigenlijk niet. Mensen waarderen NS te weinig voor de duurzame impact die wij creëren." Als de NS in de media komt, is het met onderwerpen als de zitplaatskans in de spits ('95 procent') of het percentage treinen dat op tijd rijdt ('rond de 85 procent, uit mijn hoofd'). Het gaat nooit over de maatschappelijke impact van NS, en juist die impact wil Sacha Goddeke benadrukken. ,,Dat we met elkaar constateren: dit bedrijf is echt van onschatbare waarde. Als je dat uit de samenleving zou strepen, dán hebben we we pas een probleem met elkaar."
We zijn heel erg van: show don’t tell. Maar soms moet het verhaal ook gewoon verteld worden
Sacha Goddeke Directeur NS Duurzaam Ondernemen
Wel trots op de KLM, maar de NS...
Leen Zevenbergen, co-host in Impact Fair Live, haalt een interessant punt aan in het gesprek: de relatie van onze bevolking met NS versus KLM. Waar Nederlanders trots zijn op De Blauwe Zwaan lijkt NS een andere status te hebben. Goddeke ziet daar inderdaad kansen loggen voor de afdelingen Communicatie en Marketing, maar ziet dit ook als een taak voor haarzelf. ,,We zijn 180 jaar oud. We zijn door allerlei stormen heen gegaan, dat heeft ons voorzichtiger gemaakt in de communicatie - denk ik. We zijn heel erg van: show don't tell. Maar soms moet het verhaal ook gewoon verteld worden."
De status van de NS is ook een beetje ingewikkeld, geeft ze toe: het is een nutsvoorziening, maar ook weer niet. ,,We behandelen treinen een beetje als water uit de kraan. We vinden het heel normaal dat het er is en dat het allemaal maar goed gaat, maar het ís geen water uit de kraan. Er wordt heel veel moeite voor gedaan. En er worden door het bedrijf keuzes gemaakt vóór de maatschappij ten koste van geld of de zitplaatskans, waar we wel op afgerekend worden. Zo zetten we ons echt in voor toegankelijkheid van onze stations en om te zorgen dat je ook een goede plek hebt in een rolstoel."
Spreiding: een kans én uitdaging
Een ander belangrijk maatschappelijk vraagstuk dat impact heeft op de duurzaamheid van NS is spreiding. Goddeke wijst op de actuele bezettingsgraad in treinen: gemiddeld 30 procent, met pieken tijdens de drukste momenten van de dag. ,,Waarom hebben wij een van half negen tot vijf-maatschappij? Als we dat anders organiseren, kan dat enorm schelen in energie en materieel."
Tariefdifferentiatie kan in deze spreiding een oplossing bieden, legt ze uit. NS hanteert nu al lagere prijzen buiten de spits, wat reizigers motiveert om meer in daluren te reizen. Goddeke ziet ook kansen in een spitsheffing, waarbij kaartjes in de spits juist duurder worden. Hoewel dit concept nog niet onomstreden is, pleit ze voor meer debat. Hoe? ,,Gewoon, door dit soort gesprekken aan te gaan. Door het er over te hébben."
Meer BusinessWise? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: