Tahlvik Leung is 15 jaar in dienst bij Van Wijnen, een bouwbedrijf dat gespecialiseerd is in het (ver)bouwen van betaalbare woningen. Lang? Nee, 15 jaar is volgens Leung heel gemiddeld. Er is zelfs een medewerker die 50 dienstjaren heeft volgemaakt. Het geheim? Leung: ,,We hebben een maatschappelijk doel: wonen betaalbaar maken. Daar onderscheiden we ons ook mee en dat spreekt mensen enorm aan. We zijn niet zomaar een bouwbedrijf, maar een bedrijf dat echt iets toevoegt aan de maatschappij. Die zingeving is voor mij belangrijk, en ik weet zeker dat dit voor mijn collega's ook zo is."
Groeien richting directiepositie
Dat Van Wijnen inderdaad een aantrekkelijke werkgever is, bewijst de toekenning van de Top Employer award. Het bedrijf ontving de award voor de derde keer op rij vanwege het innovatieve karakter, maar ook de hoge score op leren en ontwikkelen. Tot in de top van het bedrijf is zichtbaar dat dit laatste thema prioriteit heeft: CEO Peter Hutten is ooit bij Van Wijnen begonnen als uitvoerder.
Het streven is dat alle sleutelposities binnen het bedrijf, dat zijn 150 leidinggevende functies, voor 75 procent ingevuld wordt door medewerkers die daarvoor zijn klaargestoomd. ,,We zien ook duidelijk dat mensen die binnen het bedrijf zijn opgeklommen een veel hogere succesratio hebben dan mensen die dat niet hebben gedaan. De culturele fit is er namelijk al," zegt Leung.
Ook heeft Van Wijnen leiderschapstrajecten ontwikkelend zodat medewerkers door kunnen groeien richting bijvoorbeeld een directiepositie. ,,We vragen medewerkers om ondernemend te zijn. Dat geldt voor alle lagen van de organisatie. Iedereen is vrij om, naar eigen inzicht, een doel te realiseren. Je weet dat je van A naar B moet, maar hoe je die route aflegt bepaal je zelf."
We zien duidelijk dat mensen die binnen het bedrijf zijn opgeklommen een veel hogere succesratio hebben
Zorgen voor omgeving
Van Wijnen heeft 27 vestigingen in heel Nederland en is sterk lokaal georganiseerd. Medewerkers krijgen de kans om zich een dag per jaar in te zetten voor lokale initiatieven die wel wat extra hulp kunnen gebruiken. Leung: ,,We bouwen betaalbare woningen en bieden oplossingen aan voor mensen die last hebben van de woningcrisis. Dat doen we onder andere door complete woningen met behulp van robottechnologie te produceren in onze high tech woningfabriek in Heerenveen. Maar dat doen we dus ook door in onze eigen leef- en werkomgeving te investeren en een handje te helpen waar dat nodig is."
Binnen de gemeenschap die Van Wijnen zelf is, heeft Leung ook gezien dat zorg een grotere rol inneemt: ,,In de 15 jaar dat ik hier werk, heb ik verschillende verschuivingen gezien. De grootste verandering is denk ik, dat binnen de groep van dertigers en veertigers meer mensen gebruik willen maken van verlofregelingen. Die ruimte is er bij ons, voor iedereen natuurlijk. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar we zijn een bouwbedrijf waar, van origine, veel mannen werken. De afgelopen jaren zie ik dat ook mannen in alle lagen, van vaklieden tot projectleiders, steeds vaker vier dagen zijn gaan werken en ook bewuster kiezen voor een andere balans tussen werk en privé."
Ik moet steeds aan twee verschillende touwtjes trekken. Dat maakt het werk ook leuk, maar het is een flinke uitdaging
Dat betekent niet dat er geen uitdagingen meer zijn voor Leung. Van Wijnen heeft nu 2500 mensen in dienst, dat moeten er 3000 worden. Jaarlijks wil het bedrijf 300 en 400 extra werknemers aannemen. ,,Het is steeds een spel tussen mensen aan de voordeur werven en voorkomen dat ze via de achterdeur het bedrijf verlaten. Ik moet steeds aan twee verschillende touwtjes trekken. Dat maakt het werk ook leuk, maar het is een flinke uitdaging, zeker nu er grote tekorten aan arbeidskrachten zijn. Mensen moeten zich thuis voelen in onze cultuur, goed kunnen samenwerken, initiatiefrijk zijn en maatschappelijk betrokken. Daarnaast zoeken we medewerkers die van vrijheid houden, maar die die vrijheid ook aankunnen."
Zinvolle bijdrage
Volgens Leung is het in deze oververhitte markt lastig om je te onderscheiden op het gebied van arbeidsvoorwaarden. ,,We zijn gebonden aan een cao. Maar we willen als top employer onze werknemers meer dan marktconform kunnen belonen. Waar we ons mee willen onderscheiden is dat we een bedrijf zijn dat een zinvolle bijdrage levert aan de maatschappij. Dat trekt bepaalde mensen aan, en dat zie je ook aan de manier waarop we met elkaar omgaan. Het is in ieder geval voor mij de reden geweest waarom ik hier, ook na 15 jaar, nog steeds vol energie zit."