Maatschappelijke impact

Werkplekdiversiteits-programma's veranderen de manier hoe we praten

Communicatie op de werkvloer. Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

De opkomst van werkplekdiversiteitsprogramma's en de brede focus op zaken als inclusiviteit op het werk hebben de voorbije jaren de nodige impact op ons bedrijfsleven gehad. Het gaat tegenwoordig voor werknemers al lang niet meer alleen maar om het salaris, ook de bedrijfscultuur en het gevoel onderdeel van een team te zijn is essentieel geworden voor goede bedrijfsvoering en voor de vraag of iemand wel of niet binnen je organisatie aan de slag wil gaan, aldus The Telegraph.

Programma's om inclusiviteit te bevorderen boeken veel succes, maar bij bedrijven die dat hebben omarmd blijkt dat er zich nog een grote verandering heeft voorgedaan: in de manier hoe we praten. Onderzoekers van de universiteit van Lancaster analyseerden ruim 1.600 gesprekken van de Britse werknemers in de periode van 1994 tot 2014 en ontdekten dat onze manier van praten wezenlijk is veranderd.

Veel interessante nieuwe elementen binnen het bedrijfsleven

Dr. Vittorio Tantucci, hoofdauteur van het onderzoek en docent aan de Universiteit van Lancaster: ,,Voor het einde van de jaren negentig was er geen groot verschil tussen het type beroep dat je had en de manier hoe je sprak, maar dat is tegenwoordig wel anders. Rond het einde van de vorige eeuw zijn er veel interessante nieuwe elementen binnen het bedrijfsleven gekomen, zoals een verlegde focus op maatschappelijk verantwoord ondernemen en de introductie van verschillende diversiteit- en inclusiviteitprogramma's, vooral op universiteiten en binnen de corporates. Het heeft niet alleen nieuwe zienswijzen opgeleverd die van invloed zijn op hoe mensen met elkaar omgaan, maar ook een verandering in onze manier van praten."

Diversiteit- en inclusiviteitprogramma’s hebben de manier hoe we in het bedrijfsleven met elkaar praten veranderd

Resonantie

Eén van de zaken die de onderzoekers ontdekten is dat we tegenwoordig veel meer en makkelijker woorden van anderen imiteren en overnemen. Resonantie noemen we dat. Deze resonantie, het herhalen en herbruiken van elkaars woorden, zie je het meest bij mensen die werken in middenklasse beroepen, zoals managementfuncties, de politiek of binnen de universitaire sector, exact de sectoren die de voorbije twintig jaar een voortrekkersrol hebben genomen op het gebied van werkplekdiversiteitsprogramma's.

,,De verandering van taal in de voorbije decennia blijkt niet te worden veroorzaakt door geslacht, leeftijd, accent of culturele achtergrond, maar door het type beroep dat iemand uitoefent. Dat is een bijzondere ontdekking. Het is niet vergezocht om te suggereren dat de plotselinge verspreiding en institutionalisering van werkplekdiversiteitsprogramma's invloed hebben op de inhoud van de gesprekken die we op de werkplek voeren en daarmee dus een belangrijke oorzaak zijn voor ons veranderende taalgebruik. Maar meer nog dan dat is het ongelofelijk interessant om te zien hoe mensen in hun gesprekken steeds inclusiever worden," zo schrijven de wetenschappers in hun artikel, gepubliceerd in het tijdschrift Applied Linguistics.

Lees verder onder de advertentie

Uit onderzoek blijkt dat de sociale klassen waar we op het werk toe behoren, bepalend zijn voor de manier waarop we spreken en hoe we omgaan met anderen

Woke-gemeenschap

De bevindingen van het onderzoek zijn bijzonder, omdat het dus juist de werkplek is die centraal staat in onze verandering van taal. Daar waar de onderzoekers vooraf de veronderstelling hadden dat het veel meer een maatschappij-brede evolutie is, mede voortgekomen aan de opkomst van de woke-gemeenschap die alles en iedereen maatschappijkritisch bekijkt en daar waar nodig de lest leest, blijkt het juist op kantoor te zijn waar we een evolutie in onze manier van praten zijn gestart.

,,Uit ons onderzoek blijkt dat de sociale klassen waar we op het werk toe behoren, bepalend zijn voor de manier waarop we spreken en hoe we omgaan met anderen," stelt Tantucci. ,,Als gevolg daarvan kan er een gespreksmismatch ontstaan wanneer we interactie hebben met mensen uit een andere beroepsgroep. De manier hoe je in een bepaalde beroepsgroep met elkaar praat blijkt namelijk niet altijd één op één te matchen met een andere beroepsgroep en hierdoor kunnen conflicten ontstaan. Wat voor de ene groep volledig geaccepteerd is, kan door een andere groep als onbeleefd worden gezien."

Werkplekdiversiteitsprogramma's door leidinggevenden omarmd

Wencke Ester-Lorber, commercieel directeur bij Great Place to Work: ,,Het is interessant om te zien dat ons werk invloed heeft op de manier hoe we denken en omgaan met andere mensen. Bedrijven hebben in de voorbije jaren een flinke transformatie doorgemaakt en ik denk dat dat met name ook een verandering in leiderschap betreft. Daar zie je de grootste veranderingen. Waar we voorheen heel erg een top-down-structuur hadden, zie je dat nu steeds meer organisaties van binnenuit veranderen. Werkplekdiversiteitsprogramma's zijn niet alleen door medewerkers maar ook door leidinggevenden omarmd en dat zorgt voor een andere manier van werken, een andere sfeer en dus ook voor een verandering in hoe we met elkaar omgaan."

,,Op het vlak van diversiteit en inclusiviteit zijn de laatste jaren best wel veel interessante initiatieven in gang gezet. We zijn hierin zeker op de goede weg. Bedrijven die nu starten denken meteen al vanuit goed werkgeverschap en purpose. Die snappen het belang ervan. En ook de grote corporates beginnen hierin op de juiste manier mee te bewegen. Dat is allemaal heel goed om te zien, al maak ik me wel wat zorgen of dat ook allemaal overeind blijft wanneer het straks economisch tegenzit. Veel organisaties hebben er de mond vol van hoe enorm belangrijk goed werkgeverschap is, maar als de winst onder druk staat, dan verandert zoiets vaak van een must-have naar een nice to have. Programma's rond diversiteit en inclusiviteit staan nu hoog op de agenda, maar zijn ook de eerste zaken die geschrapt worden wanneer er financiële tegenwind is."

,,We zien het taalgebruik in Nederland veranderen, ook binnen organisaties. Zaken als genderdiversiteit en neurodiversiteit hebben absoluut wat gedaan met de taal op de werkvloer. We leven in een maatschappij waarin we gelukkig steeds meer dingen met elkaar willen doen, in plaats van altijd maar tegen elkaar of ieder voor zich. Om iedereen binnen een organisatie mee te krijgen is het zaak om taalgebruik zo simpel mogelijk te houden. Je moet je bewust zijn van de veranderende manier van hoe er met mensen wordt omgegaan en hoe ze aangesproken willen worden. Dat geldt niet alleen voor werknemers, maar ook voor leidinggevenden en de organisatie als geheel."

Lees verder onder de advertentie

Bron: The Telegraph/Kader: Alex Vos

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!

Lees verder onder de advertentie