Let wel, dit blijkt uit onderzoek in negen landen en disclaimer: Nederland zit daar niet tussen. Top Employers Institute kreeg een reactie van 1.693 Gen Z'ers, tussen 18 tot 27 jaar. Naast die 46 procent die de komende drie jaar fulltime wil werken, ziet één op de vijf (18 procent) zichzelf liever parttime werken bij één werkgever en slechts zestien procent heeft de ambitie om voor zichzelf te beginnen in de aankomende drie jaar.
Zo wil Generatie Z na hun carrière gezien worden
Generatie Z staat niet altijd bekend als de meest hardwerkende generatie. Toch wil een derde (30 procent) het liefst door anderen omschreven worden als 'hardwerkend en toegewijd', terugkijkend op hun carrière. Daarnaast hoopt één op de vijf (22 procent) als creatieve en visionaire denker en twintig procent als compassievolle en empathische leider gezien te worden. Slechts veertien procent geeft aan als 'voorvechter van sociale en milieukwesties' of 'innovator en baanbreker' herinnerd te willen worden.
LUISTER OOK onze podcastserie Werken met Gen Z met expert Jos Ahlers, Gen Z'ers én hun werkgevers.
Gen Z: ethiek en werkplezier
De Gen Z'ers in de negen landen hebben duidelijke verwachtingen van hun werk en werkgever. Zo is vier op de vijf (81 procent) van mening dat senior leiders naar hun input moeten luisteren, ongeacht hun functietitel. Daarnaast beschouwt 68 procent hun werk als een van de belangrijkste onderdelen in het leven. Ethiek en werkplezier zijn hierbij voornamelijk belangrijke waarden. Zo zou een ruime meerderheid (66 procent) werk of opdrachten weigeren die niet stroken met hun overtuigingen, en is het voor driekwart (75 procent) van de respondenten van belang dat ze plezier hebben in het werk dat zij doen.
DIT INTERNATIONALE GEN Z-ONDERZOEK is uitgevoerd door Opinium in opdracht van Top Employers Institute. In totaal namen 1.693 respondenten van 18 tot 27 jaar in negen landen (China, Duitsland, India, Mexico, Zuid Afrika, Spanje, UK en Amerika) deel aan het onderzoek. De vragenlijst bestond uit 37 vragen over de onderwerpen; leiderschap, organisatiecultuur en welzijn. De resultaten zijn aangevuld met gegevens uit de HR Best Practices Survey van 2.303 gecertificeerde Top Employers wereldwijd.
Positieve bijdragen leveren aan de wereld
Op de langer termijn vindt Gen Z het daarnaast ook belangrijk dat hun werk een positieve bijdrage levert aan de wereld. Hierbij wordt technologische vooruitgang en innovatie (27 procent) het meest genoemd, gevolgd door verbetering van welzijn en gezondheid (25 procent) en het bevorderen van sociale rechtvaardigheid en gelijkheid (17 procent).
LEES OOK: zo werkt Gen Z in het Duitse bedrijfsleven (of juist niet)
David Plink, CEO van Top Employers Institute: ,,Meer dan ooit ligt de nadruk op het creëren van een ondersteunende werkomgeving en het bevorderen van persoonlijke ontwikkeling binnen de organisatie. Door de huidige opkomst van Gen Z in het werkveld, komt hier nog eens extra focus op welzijn en de gelijkheid van werknemers bij. Er wordt al ontzettend veel over Gen Z gezegd en geschreven, wat niet altijd in het voordeel is van deze generatie. Aangezien we het hier voor de meeste organisaties wel hebben over hun toekomstige medewerkers, managers en leiders, schetsen we met deze cijfers een waardevol en hoopvol beeld van de medewerkers van vandaag én de leiders van de toekomst."
Meer over Gen Z, meer over de arbeidsmarkt?
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook over Gen Z, ook over de arbeidsmarkt. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.