Fabienne de Vries zit aan tafel met Stefanie van Rootselaar, Head of Marketing & Communication van online bank Brand New Day, Margriet de Kroon, CMO van dating app Inner Circle en Susanne Damen, Global Director Marketing, Sponsoring & Digital Commerce van fietskledingmerk AGU. Aan de drie als eerste de vraag hoe globaal georiënteerd hun bedrijf is.
,,Heel globaal. We leveren fietsonderdelen in 40 landen'', vertelt Damen. ,,En onze webshop is actief in 8 Europese landen.'' Dat is anders voor Brand New Day. Van Rootselaar: ,,Wij opereren alleen op de Nederlandse markt. Wij kijken nog of we willen expanden naar andere landen. Naar België of Spanje. Maar tot nu toe is het een bewuste keuze om het niet te doen.'' Inner Circle-CMO De Kroon: ,,We zijn heel globaal. Een app, dus zeer schaalbaar. We zijn nu in meer dan 30 landen actief, maar hebben wel focusmarkten waar we ons op richten.''
We werken er ook met lokale teams die ons echt kunnen adviseren. Wat werkt er voor hun markt?
De lokale markt toetsen voor de juiste marketing-tone-of-voice
De internationale focus noopt de bedrijven en hun CMO's om rekening te houden met de verschillende culturen in hun marketinguitingen en -kanalen. ,,We hebben wel een gemeenschappelijke tone-of-voice voor alle markten. Maar de messaging is verschillend per markt. We toetsen dat met de lokale mensen in iedere markt waar we onze focus op hebben'', legt de Inner Circle-CMO uit. ,,We werken er ook met lokale teams die ons echt kunnen adviseren. Wat werkt er voor hun markt?''
Hoe zit dat met iets ontzettend Nederlands als fietskleding? Hoe gaat AGU om met die andere culturen? ,,Italië, Frankrijk, Spanje en Denemarken zijn ook enorme fietslanden'', benadrukt Damen. ,,Alleen zijn ze in Spanje en Italië meer op het wielrennen gefocust. In Denemarken fietst ook iedereen, maar een helm is daar verplicht. Per land heb je verschillende weertypes en verschillende fietstypes. Plus andere behoeftes. Daar kijken we wel goed naar. Niet alleen per land, ook regionaal. In Groningen kan de zon schijnen en in Maastricht kan het op hetzelfde moment regenen. Daar richten we onze website ook op in. We geven lokale tips. Het regent in jouw regio, dus wat trek je aan?'' Hoe zit dat bij Brand New Day? Hoe gaat de online bank om met het klantgericht werken op het vlak van marketing? Je hoort het in deze podcast.
Het is goud waard. Dus focus je vooral op die eigen klantdata
Strengere regulering rondom verzamelen van data: hoe ga je ermee om?
De drie bazen hebben het ook over hoe zij de balans vinden tussen die globale strategie en de zeer lokale strategie. En hoe helpt de digitale transformatie daarbij? Er wordt in de podcast meer specifiek ingegaan op het belang van verzamelen van data. Dat gaat volgens de CMO's minder eenvoudig in vergelijking met enkele jaren terug. Damen: ,,Het wordt steeds strenger gereguleerd, waardoor we steeds minder toegang hebben tot data en onze boodschap minder gericht kunnen brengen. Dat maakt het dat je eigen data steeds belangrijker wordt. Het is goud waard. Dus focus je vooral op die eigen klantdata.''
Luister naar Mevrouw de Baas over de verschillende mogelijkheden, na- en voordelen en adviezen van de drie leidinggevenden wanneer het gaat om digitale transformatie in de marketing, data en het juiste klantcontact. Want hoe bied je de beste service in een steeds digitalere wereld, hoe blijft het contact persoonlijk?
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!