PodcastsOnder Embargo

Wat als je woordvoerder bent van een bedrijf als Tata Steel? 'Het is echt een prachtig bedrijf'

Ariane Volz van Tata Steel en Ronald van der Aart in de podcaststudio voor de opnames van Onder Embargo. Ariane Volz van Tata Steel en Ronald van der Aart in de podcaststudio voor de opnames van Onder Embargo.
Ariane Volz van Tata Steel en Ronald van der Aart in de podcaststudio voor de opnames van Onder Embargo.
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:

De podcastserie Onder Embargo, met presentator Ronald van der Aart, is terug, maar nu bij BusinessWise. Het concept is ongewijzigd: twee communicatie-experts in gesprek over hun vak. Onder Embargo is te beluisteren op Spotify en via deze link.

Arian Volz is vijf jaar werkzaam bij Tata Steel, na eerder de Sociale Verzekeringsbank en Nuon, later Vattenfall, als werkgevers te hebben gehad. ,,Daar heb ik de ommekeer meegemaakt van fossiele brandstoffen naar de duurzame energiebronnen, wind en zon. Dat was echt op het laatste core business. En ik wist dat Tata Steel ook die ambitie heeft naar een heel groen duurzaam bedrijf, vond het heel mooi om te kunnen gaan werken bij een bedrijf die die kant uit wil gaan, zodat ik met mijn ervaring daar ook echt iets kon betekenen", vertelt ze in Onder Embargo.

'Tata Steel is echt een prachtig bedrijf'

,,Het mooie aan Tata Steel is dat het maakindustrie is waar je het ook echt zíet. Als je bij ons op het terrein gaat zie je de grondstoffen liggen, die brokjes steen en dan ga je langs de fabrieken, dan zie je dat ze daar gesmolten worden tot een lavastroom en dat dat gegoten wordt tot hele dikke plakken. En dan worden die plakken weer uitgerold worden tot hele dunne rollen staal en dat kan uiteindelijk in je blikje zitten of in je auto bijvoorbeeld. Dat zie je van A tot Z op ons terrein. Het is echt een prachtig bedrijf".

IN DEZE 'ONDER EMBARGO' OOK waarom Ronald van der Aart dit 'een klassiekertje' van het Handboek Crisiscommunicatie vindt: de video van CEO van American Airlines, kort na de vliegramp in Washington.

'Het gaat in media minder over de CO2-uitstoot, meer over het behoud van de industrie'

Het gaat in de media juist minder over de CO2-uitstoot van Tata Steel, stelt Ariane Volz. ,,Het gaat over onze plannen om te verduurzamen en die CO2 natuurlijk enorm te verminderen. En dan gaat het vooral ook over: wat houdt dat dan in? Hoe gaan jullie dat doen en dat wij daar belastinggeld voor vragen, de subsidies waar wij over in gesprek zijn met de overheid. En een ander ding waar we op zitten is het lokale. De uitstoot van onze stoffen en het effect op gezondheid, dat zijn de thema's waar het over gaat. Maar tegenwoordig gaat het in media ook heel erg over het behoud van de industrie".

Haar grootste uitdaging nu, bij Tata? ,,Dat is eigenlijk toch wel meer intern gericht. Ik merk dat mensen snel getergd zijn door slecht nieuws. Of ze voelen zich niet erkend, hebben het gevoel dat ze niet goed gehoord zijn, de andere kant van het verhaal niet goed gehoord is. Dus ik ben heel vaak uitleg aan het geven aan collega's in de organisatie waarom we wel of niet reageren op bepaalde berichten. En waar dat vandaan komt".

STAAL is de veelbekeken documentaireserie waarin Tata Steel en omwonenden door omroep Human vier jaar lang zijn gevolgd. Rode draad: voor veel IJmonders is de fabriek hun leven en hun brood, terwijl andere bewoners zich ernstig zorgen maken over hun gezondheid. De fabriek belooft te vergroenen, maar is het wel snel genoeg? Bekijk via deze link de vier afleveringen op NPO Start.

'Staal is een prachtige documentaire geworden, het is goed gevallen'

,,Staal? Ja, dat is een prachtige documentaire geworden. Er is twee jaar lang voorwerk gedaan. Eerst hebben we de boot een beetje afgehouden, want ja, het is heel intensief. En op het moment dat zij alles rond hadden met de budgetten zijn we met ze in gesprek gegaan en dachten we van, hier moeten wij echt aan mee gaan doen. Carte blanche gegeven, leverancierspasjes nadat ze alle veiligheidstoetsen hadden doorstaan, ze mochten het terrein op. Ze mochten vrij in de kantines van de fabrieken, niet in de fabrieken zelf, dat kan ook helemaal niet, maar wel daar rondlopen en zelf scouten. We hadden wel afgesproken als jullie komen filmen, dan moeten we het weten vanwege begeleiding, maar dat heeft met veiligheid te maken".

IN DEZE 'ONDER EMBARGO' OOK de mening van Ariane Volz over de veelbesproken speech van bisschop Mariann Budde gericht aan Donald Trump

Ariane is zelf niet bij de opnames geweest, heeft ook geen inhoudelijke afspraken gemaakt. ,,Het is goed gevallen. Ja, het was wel heel spannend, want je hebt geen idee wat hoe het gaat uitpakken, maar je zag echt hoe het eraan toe gaat in ons bedrijf. Heel transparant. De trots van onze eigen medewerkers op hun bedrijf en werk, ook het activisme is heel erg duidelijk naar voren gekomen, de zorg van de omwonenden, de politiek, het management, het was het hele allround verhaal van het bedrijf in de IJmond." Op de vraag of er voor- en achteraf een reputatiemeting gedaan? ,,Dat doen we continu eigenlijk, met stakeholderwatch. De serie Staal heeft niet per se iets gedaan in de reputatie onder het brede publiek". Of Tata Steel het morgen weer zou doen als iemand aanklopt voor zo'n serie? ,,Nee, want het is wel heel intensief. Dit moet je niet te vaak doen, denk ik".

Ariane Volz en Ronald van der Aart, communicatie-experts. Ariane Volz en Ronald van der Aart.
Ariane Volz en Ronald van der Aart.

Beluister ook aflevering 1 van Onder Embargo. Daarin is Koen de Lange, woordvoerder bij netbeheerder Stedin en teamleider Media en Analyse, te gast.

Meer BusinessWise? Abonneer je op de Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook onze podcasts. Abonneer je nu gratis en blijf altijd op de hoogte!