Arvid van Es is sinds anderhalf jaar werkzaam als accountmanager laadoplossingen bij Kenter, een bedrijf dat producten, services en oplossingen voor energiezekerheid biedt voor de zakelijke markt. Hij had daarvoor nog geen ervaring in de energiebranche, wel in de sales. Eerst bij KPN, en toen bij Ricoh, waar hij print en IT-oplossingen verkocht. Die ervaring en zijn drive om constant te innoveren zet hij nu in bij Kenter.
Van Es : ,,Wat we belangrijk vinden binnen Kenter is betrokkenheid en betrouwbaar en goed personeel. Als je als werknemer goed op je plek zit en goed gefaciliteerd wordt door het bedrijf waar je werkt, dan ga je ook meer groeien en meer uit jezelf halen. Dat doe ik door te ondernemen. Ik vind: als je kan ondernemen, moet je dat altijd doen. Je werkt natuurlijk altijd samen binnen een bedrijf, maar ik heb ook mijn eigen eilandje waar ik op moet ondernemen om nieuwe klanten binnen te halen, te netwerken, maar ook bestaande klanten te behouden."
Zeggenschap
Om te kunnen ondernemen en innoveren is er ruimte en vertrouwen nodig. Dat is er binnen Kenter. Van Es: ,,Ik kwam uit de softwarebranche, dus toen ik anderhalf jaargeleden bij Kenter binnenkwam, vielen me een aantal dingen op: ik zag hoe processen waren ingericht en hoe dat beter kon. Daar hebben we gelijk intern discussies over gevoerd. Ik durf me uit te spreken, en dat mag ook binnen Kenter. Je hebt veel zeggenschap. En dat is zeker niet zo in iedere organisatie, denk aan hele hiërarchische bedrijven. Bij Kenter is het: laten we met elkaar gaan zitten en sparren over hoe we Kenter naar een nog hoger niveau kunnen tillen en wat daarvoor nodig is. Iedereen mag ideeën inbrengen."
Pilots
Van Es rolt nieuwe ideeën uit door naar de juiste personen op zoek te gaan en die ideeën om te zetten naar concrete acties: ,,We hebben bijvoorbeeld een salespilot groepje binnen Kenter met nog twee collega's en twee ontwikkelaars. Samen bedenken we nieuwe ideeën. We zijn nu bezig met hoe we de transportbranche nog beter kunnen helpen. Daar gebeurt nu heel veel binnen onze sector. In de groep delen we kennis met elkaar. Zij weten bijvoorbeeld veel van energievoorzieningen en ik weet weer veel van laadoplossingen. Zo doen we aan kruisbestuiving. Vanuit daar kijken we: hoe kunnen we die transporteurs het beste helpen met onze dienstverlening?
Daarnaast doe ik ook veel met het marketingteam samen. We maken whitepapers en kijken welke haakjes werken. Zo maken we nu bijvoorbeeld whitepapers over transport en logistiek. Welke uitdagingen en oplossingen zijn er, en wat is de toegevoegde waarde van Kenter? Mensen kunnen de whitepaper downloaden. Aan de hand daarvan bel ik ze op en gaan we in gesprek over wat er bij hun speelt. Dat werkt heel goed. Maar werkt iets niet? Dan bedenken we weer wat nieuws. We krijgen de vrijheid om te testen wat wel en wat niet werkt."
Koude acquisitie
Iets wat Van Es ook mee heeft gebracht vanuit zijn eerdere ervaring is de koude acquisitietechniek. ,,Klanten komen niet zomaar naar je toe. Ze hebben vaak wel vragen met betrekking tot de energietransitie, maar weten niet wat ze ermee moeten doen. We doen dus ook aan koude acquisitie, iets wat ik heb opgezet binnen Kenter. Een keer in de zes weken gaan we met het team samen zitten, mooie namen opnoemen, en bellen. We stellen open vragen, luisteren wat er daar speelt, en kijken waar wij zouden kunnen helpen. Ook dat werkt goed. We halen er goede conversies uit qua klantafspraken."
Ik blijf altijd nadenken over aan welke knoppen ik moet draaien om succesvol te zijn
Genoeg te doen
Voordat het probleem van netcongestie - een vol elektriciteitsnet - is opgelost en de energietransitie een fase verder is, zijn we zo'n 10 à 15 jaar verder. Stilzitten bij Kenter zit er dus niet in. ,,Ik ben tevreden met hoe het nu gaat, ik heb het druk. Maar ik blijf altijd nadenken over aan welke knoppen ik moet draaien om succesvol te zijn en te blijven in de markt. Gelukkig word ik goed gefaciliteerd door de marketingafdeling en mijn collega's. Ook de vrijheid binnen Kenter stelt me in staat altijd te blijven ondernemen."
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!