Strategie

Van crypto naar auto's: hoe Tristan Hamelink general manager van NIO werd

 
Tristan Hamelink NIO Nederland
NIO Nederland
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Hij had fulltime piloot kunnen worden, maar vond zijn plek in de mobiliteit via een opmerkelijk carrièrepad. Als General Manager van NIO in Nederland is Tristan Hamelink een drijvende kracht achter de opbouw van dit jonge automerk.

Een klassieke carrière is het allerminst. Tristan Hamelink (36) groeide op in
Wassenaar, studeerde voor piloot in Madrid, werkte bij autoverhuurgigant Sixt, begon een succesvol cryptobedrijf met vestigingen in drie landen, verkocht het op tijd en stond op jonge leeftijd alweer op een kruispunt. Toen het Chinese automerk NIO zich zo'n drie jaar geleden meldde in Nederland, stapte hij in als 'medewerker nummer vier'. Inmiddels leidt hij als General Manager een team van veertig FTE in een – in zijn eigen woorden – nogal uitdagende tijd.

Inmiddels beginnen we ons plekje in het hogere segment van autoland wel degelijk te veroveren

„In het begin wisten we vooral dát we ons nieuwe automerk wilden lanceren, maar nog niet precies hóe," zegt Hamelink over zijn start bij NIO Nederland. „We zijn begonnen met z'n vieren. Nu zijn we met veertig mensen, met twee NIO Houses in Rotterdam en Amsterdam, de NIO Hub in Breukelen, onze powerswapstations, en zes modellen op de markt. Voor ons gevoel moest alles tegelijk gebeuren, maar inmiddels beginnen we ons plekje in het hogere segment van autoland wel degelijk te veroveren."

Community net zo belangrijk als auto's

We spreken Hamelink in één van de twee NIO Houses in ons land, aan de
Keizersgracht in het hart van Amsterdam. Op de benedenverdieping van het monumentale pand staan wel degelijk een stel nieuwe NIO's, maar een standaard autoshowroom is dit zeker niet. Op de derde verdieping studeren internationale studenten aan hoge tafels, er is een verrassend drukbezocht café, een kunstgalerij en zelfs een speelruimte voor kinderen. „Voor NIO is de community minstens zo belangrijk als de auto's", legt Hamelink uit. „We verwelkomen meer dan 150.000 bezoekers per jaar op onze vestigingen."

Het NIO House Keizersgracht in Amsterdam. Foto: NIO NIO
NIO

Die aandacht voor de menselijke connectie is een duidelijke keuze bij het automerk. Waar andere merken investeren in brede zichtbaarheid en dure mediacampagnes, bouwt NIO aan een groepsgevoel dat uiteindelijk tot verkoopaantallen moet leiden.

Lees ook: 'Nooit je business bouwen op subsidies' en andere lessen van Kia-COO Sjoerd Knipping

„Bij ons draait het om engagement, niet alleen om bereik. Geen dure tv-commercials op primetime, maar verbindende evenementen. Dat gaat van een baristaworkshop in een NIO House tot gasten die en passant voor het eerst in aanraking komen met de auto's, maar vanwege de goede sfeer langzaam maar zeker ambassadeur worden van het merk."

Nadruk ligt op klanttevredenheid

Dat vraagt geduld. In 2024 registreerde NIO in Nederland slechts 263 auto's. „Maar wel met een gemiddelde registratiewaarde van 86.000 euro en dat doen maar weinig merken ons na," benadrukt Hamelink. „Met NIO zitten we in het premiumsegment, in de top van de markt." Daarom ligt de focus volgens hem op klanttevredenheid en niet op verkoopdruk: „We bespreken slechte gebruikersreviews tot op boardniveau: als we een éénsterrenreview krijgen, trekt topman William Li aan de bel. Echt waar. En via onze technologie kunnen gebruikers rechtstreeks feedback geven vanuit de auto, dat wordt dan meegenomen in software-updates."

In het NIO House in Amsterdam. Beeld: NIO In het NIO House in Amsterdam. Beeld: NIO
In het NIO House in Amsterdam. Beeld: NIO

De wijze les die Hamelink uit deze aanpak trekt, ligt volgens hem voor de hand: „We leren van elk incident. We documenteren alles, voegen het toe aan onze standaardprocedures, en verbeteren zo continu. Dat moet ook, in een markt waarin vertrouwen cruciaal is. Bij de leasemaatschappijen hebben we inmiddels een goede naam en zien ze dat we onze afspraken nakomen. Dat is ook essentieel." Plots neemt de overtuigende salesman in de voormalig verkoopdirecteur weer even het woord: „Met Firefly – ons tweede merk – kunnen we nu ook het middensegment aanspreken en dan zal je zien dat die cijfers ook gaan stijgen."

'Swapstations'

Met Firefly brengt NIO een veel compacter model, uiteraard volledig elektrisch, op de markt dat nog dit jaar voor minder dan 30.000 euro op de Nederlandse wegen moet verschijnen. Hamelink lepelt met speels gemak de voordelen van het model op: een heel ruime bagageruimte, een grote extra bergruimte in de neus, veel plek in het interieur, een bijzonder modern bedieningssysteem en – niet in de laatste plaats – de mogelijkheid om het accupakket te wisselen op de 'swapstations' die NIO-klanten nu al zo enorm waarderen.

Lees ook: Bijna failliet en nog nooit winstgevend, toch koos CEO Ronald Ramak voor Smart: 'Hier zit zó veel potentie'

Bij zo'n accuwisselstation krijgt de auto volautomatisch een vers batterijpakket waardoor je binnen vijf minuten weer op weg bent met minimaal 90 procent lading. „Alleen al door die technologie geloof ik heilig in de gezonde toekomst van de merken in de NIO Group", vult Tristan Hamelink aan. „In China staan er al 3.200 in totaal, op drukke dagen zijn ze goed voor maar liefst 100.000 accuwissels per dag! NIO is hier nog klein, op onze thuismarkt zijn we dat al lang niet meer."

We gaan niet winnen met kortingen of volume

80-urige werkweek

Voor iemand die van zichzelf zegt dat hij 'vrij snel ongeduldig' wordt, wekt de goedlachse Hamelink een relaxte indruk. Wat hem drijft? „Ik moet iets hebben om over te piekeren," zegt hij lachend. „Dat houdt me scherp en gemotiveerd. Zodra alles geregeld is, voel ik me niet comfortabel. Dan wil ik alweer bouwen aan het volgende. Daarom is dit werk zo leuk: we gaan niet winnen met kortingen of volume, maar bouwen solide aan iets wat over vijf jaar nog staat. Iets met waarde. Daar geloof ik in."

Dat doet hij met plezier en optimisme, al stopt hij er naar eigen zeggen met gemak tachtig uur per week in. Nu hij de hoogste trede op de carrièreladder van NIO in Nederland heeft bereikt, deelt Hamelink graag een tip voor wie zijn pad wil volgen. „Zorg dat je harder werkt dan de rest. En dat je sneller werkt dan de rest. En ga vooral niet lopen zeuren over dingen die beter of anders kunnen. Als je zulke feedback hebt, kom dan op z'n minst zelf alvast met een oplossing!"

Meer BusinessWise? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: