„Door al die importheffingen van Trump is de Verenigde Staten zichzelf aan het insluiten. Daardoor wordt het niet meer gezien als een betrouwbare handelspartner. Zo ontstaat er ruimte op het wereldtoneel. China pakt die rol.'' Duidelijkheid troef bij John Lin, als ook hij constateert dat de export van China in juni sterker gestegen is dan verwacht.
Dat komt dus mede door de voorlopige handelsovereenkomst tussen China en de VS om de hoge importheffingen op elkaars goederen flink te verlagen. Hierdoor nam de Chinese uitvoer naar de VS minder sterk af dan in mei. Bovendien exporteerde China meer naar andere landen. Volgens cijfers van de Chinese douane steeg de totale uitvoer vorige maand met 5,8 procent ten opzichte van een jaar geleden.
De handelsoorlog hakt er voor de VS veel harder in dan voor China
John Lin China-expert
Lin: „De verlaging van de importheffingen geldt voor een periode van negentig dagen en loopt op 12 augustus af. En omdat die pauzeknop is ingedrukt, worden grote voorraden van Chinese producten in Amerika aangelegd. Niemand weet echter wat er gebeurt wanneer de pauzeknop weer wordt losgelaten. De handelsoorlog hakt er voor de VS veel harder in dan voor China: 40 procent van de Amerikaanse import komt uit China, terwijl 15 procent van de Chinese export voor Amerika bestemd is.''
Chinese bedrijven bezig met een opmars
Door die onzekerheid rond importheffingen ziet Lin dat steeds meer Europese bedrijven de VS links laten liggen. „Europa was jarenlang onderdanig aan de VS, maar door Trump zijn we hier wakker geschud. En het gebeurt nu in China. Alles gebeurt nu in China. Innovaties op het gebied van techniek, biomedische producten, onderwijs: China loopt voorop. Al jaren. Vergeet niet dat zo'n 70 procent van de producten die wij gebruiken, al daar vandaan komt. Van accu's en windturbines tot boten en lucifers."
„Ook Chinese auto's zijn aan een internationale opmars bezig. Neem BYD, intussen groter dan Tesla. BYD bouwt fabrieken in onder meer Brazilië, Hongarije en Turkije. Ik denk dat veel Europese en Amerikaanse automerken het heel zwaar gaan krijgen. Wanneer je nu door een Chinese stad loopt, zie je geen enkele Duitse of Franse auto meer en dat was vijf jaar geleden echt anders. Veel Chinese bedrijven die zich aanvankelijk puur richtten op de interne markt, zijn aan het internationaliseren. BYD dus, maar ook merken als Temu en TikTok.''
Lin refereert verder aan webwinkel BOL, die sinds kort ook Chinese aanbieders van spullen toelaat. „Dat is een heel concreet en perfect voorbeeld van de verdere opmars van China in Europa.''
Lees ook: 'Importtarieven van Trump kennen uiteindelijk alleen maar verliezers'
Bouwmachines uit China
Een voorbeeld. Dat Chinese producten meer en meer de weg vinden naar Europa en Nederland, ziet ook Diederik van Hattem van DNL Machines & Equipment. DNL is importeur van bouwmachines van het Chinese merk SANY. Met ruim 60.000 medewerkers, een productie van ruim 75.000 machines per jaar en een jaaromzet van 9 miljard euro is SANY wereldwijd een van de grootste fabrikanten van bouwmachines.
Van Hattem: „De elektrische machines zijn 40 procent goedkoper dan soortgelijke machines van Europese en Amerikaanse producenten en kwalitatief minstens zo goed. De prijs-kwaliteit verhouding is uitzonderlijk goed.''
Qua productietechnologie zijn ze in China veel verder dan de rest van de wereld
Diederik van Hattem DNL Machines & Equipment
Sinds het importeurschap van SANY heeft DNL Machines & Equipment ruim 400 bouwmachines van het Chinese merk in Nederland verkocht. Daarvan is ruim een derde volledig elektrisch, tweederde van de verkochte machines draait nog op dieselmotoren, aldus Van Hattem. Het aandeel elektrisch neemt alleen maar toe. „SANY zet op alle fronten in op de energietransitie. Ze bouwen elektrische trucks, hijskranen, graafmachines, funderingsmachines en havenmachines. Ook is het bedrijf bezig met het testen van vrachtwagens op waterstof, windmolens en zonne-energie en andere vormen van stroomopwekking.''
Bekijk ook: De rol en de spelregels van importheffingen uitgelegd
Van Hattem zegt dat er geen land ter wereld is dat zo goed en goedkoop kan produceren als in China. ,,Qua productietechnologie zijn ze in China veel verder dan de rest van de wereld. En, niet onbelangrijk: ik werk nu een paar jaar samen met SANY en vind het heel prettig samenwerken.''
Lin stelt dat Europese bedrijven zich vooral moeten realiseren wat Chinese bedrijven voor ze kan betekenen, onder meer op het gebied van samenwerken. „En veel bedrijven werken al samen hè? China manifesteert zich als een betrouwbare handelspartner. De negatieve aannames over Chinese producten – rotzooi, gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden - zijn ook langzaam aan het verdwijnen.''
Om misverstanden te voorkomen: Lin zegt niet dat Europese bedrijven de VS links moeten laten liggen. „Voor Europa is het goed om met zowel de VS als China bondgenoten te zijn. Maar het is niet langer nodig om onderdanig te zijn aan de VS.''
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: