Dat 70 procent van de ChatGPT-vragen niets te maken heeft met werk, blijkt uit een onderzoek van OpenAI-onderzoekers, academici van topuniversiteiten en het Amerikaanse National Bureau of Economic Research (NBER).
Bij de analyse van het gebruik van ChatGPT zijn monsters genomen van 1,5 miljoen query's uit een zogenaamde 'geautomatiseerde pijplijn met behoud van privacy' om gebruikspatronen te onderzoeken, schrijft ITPro.
ChatGPT: gestage groei in werkgerelateerde berichten
„We vinden een gestage groei in werkgerelateerde berichten, maar een nog snellere groei in niet-werkgerelateerde berichten, die zijn gegroeid van 53 procent naar meer dan 70 procent van het totale gebruik," merkten onderzoekers op in de paper.
Computer programmeren en zelfexpressie vertegenwoordigen beide een relatief klein deel van het gebruik
Onderzoek OpenAI
Niet alleen persoonlijk gebruik overheerst over professionele onderwerpen, maar als het gaat om werkgerelateerde taken, komt schrijven veel vaker voor dan coderen. 'Computer programmeren en zelfexpressie vormen een relatief klein deel van het gebruik', aldus het artikel.
Lees ook: ChatGPT verandert inderdaad ons denken, maar anders dan je denkt
Creatie van economische waarde op werk
Het is belangrijk te vermelden dat in het onderzoek alleen is gekeken naar Free-, Plus- en Pro-ChatGPT-berichten, niet naar die met een Enterprise-, Business- of Education-abonnement, wat een vertekend beeld kan geven.
In een blogpost, merkte OpenAI op dat 'hoewel het onderzoek alleen betrekking heeft op consumentenplannen, de resultaten nog steeds de nadruk leggen op de creatie van economische waarde op het werk en daarbuiten'. 'De economische impact van ChatGPT strekt zich uit tot zowel het werk als het privéleven', aldus de post.
„Ongeveer 30 procent van het gebruik door consumenten is werkgerelateerd en ongeveer 70 procent is niet-werkgerelateerd, waarbij beide categorieën in de loop der tijd blijven groeien. Dit onderstreept de tweeledige rol van ChatGPT als zowel productiviteitstool als aanjager van waarde voor consumenten in het dagelijks leven."
Bijna de helft van de gebruikers vroeg om informatie om beslissingen te kunnen nemen
Onderzoek OpenAI
Hoe mensen ChatGPT thuis gebruiken
De meest voorkomende gespreksonderwerpen in ChatGPT waren verzoeken om praktische begeleiding, zoals bijles, how-to-advies en brainstorming-ideeën. Ook wordt de chatbot vaak gebruikt om informatie te zoeken, als een alternatief voor zoekmachines.
Andere belangrijke use cases waren hulp bij het schrijven, zoals voor e-mails, vertalen en samenvatten van documenten. Deze drie gebieden maken 80 procent uit van alle interacties met de chatbot. „Ongeveer 10 procent van alle berichten zijn verzoeken om bijles of onderwijs, wat suggereert dat onderwijs een belangrijke use case is voor ChatGPT," merkten de onderzoekers op.
Lees ook: Hoe word ik beter met ChatGPT?
Waarschuwing OpenAI-CEO Sam Altman
Dat onderzoek suggereert dat ChatGPT voet aan de grond krijgt in persoonlijk gebruik, hoewel dat uitdagingen met zich meebrengt, zoals klachten toen de 'stem' van de bot veranderde na een modelupdate. Daarnaast heeft CEO Sam Altman gebruikers gewaarschuwd de bot niet te behandelen als therapeut, omdat er geen sprake is van wettelijke vertrouwelijkheid. Uit het onderzoek bleek met name dat slechts 1,9 procent van de berichten ging over relaties of persoonlijke reflecties.
Bijna de helft van de gebruikers vroeg om informatie om beslissingen te kunnen nemen, terwijl 40 procent aan het 'doen' was - wat volgens het rapport neerkwam op het verzoek aan de bot om output te creëren of een taak te voltooien - en de rest aan het 'uiten' was, zoals het delen hoe ze zich voelden zonder een specifiek resultaat na te streven.
OpenAI in haar bericht: 'Het laat zien dat mensen ChatGPT het meest waarderen als adviseur in plaats van alleen voor het voltooien van taken.'
Veel professionele programmeurs hebben mogelijk gekozen voor speciale tools zoals GitHub Copilot in plaats van een algemene chatbot
Onderzoek OpenAI
Hoe mensen ChatGPT op het werk gebruiken
Als het op werk aankomt, werden acht op de tien werkgerelateerde berichten in twee categorieën ingedeeld: informatie verkrijgen of interpreteren en beslissingen nemen of problemen oplossen. De onderzoekers merkten op dat dit gold voor alle bedrijfstakken en functies.
„De werkactiviteiten 'Informatie verkrijgen' en 'Beslissingen nemen en problemen oplossen' staan bijvoorbeeld in de top vijf van meest voorkomende berichten in bijna alle beroepen, variërend van management- en zakelijke functies tot bèta/technische functies en administratieve en verkoopfuncties", aldus de onderzoekers.
Lees ook: 5 tips voor dé ideale AI-prompt
Output van werknemers verhogen
Onderzoekers zeggen dat het werk suggereert dat ChatGPT waarde biedt door de output van werknemers te verhogen door 'ondersteuning te bieden bij het nemen van beslissingen'. Tegelijkertijd suggereert het onderzoek ook dat ChatGPT niet bijzonder populair is voor codering, met slechts 4,2 procent van de berichten gerelateerd aan programmeren, zo ontdekten de onderzoekers.
Veel professionele programmeurs kiezen mogelijk voor speciale tools zoals GitHub Copilot in plaats van een algemene chatbot te gebruiken, of in plaats daarvan Enterprise-accounts gebruiken.
Bron: Nicole Kobie (ITPro)
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: