Strategie

Waarom Gen Z steeds minder bezig is met dingen bezitten

De Tesla Model S car autopilot. Foto: Flystock/Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:
dominique henskens
Dominique Henskens
Mede-oprichter van Sunday Bloom Collective
Lees verder onder de advertentie

Gen Z is mogelijk de eerste generatie die het idee van helemaal niet autorijden volledig omarmt. Zij maken de overgang van 'bestuurders' naar 'passagiers' heel letterlijk. McKinsey deelde dit inzicht deze week. In de Verenigde Staten halen steeds minder tieners hun rijbewijs in vergelijking tot decennia geleden. Waarom? Jonge mensen willen nog steeds de weg op, alleen zitten ze niet per se meer achter het stuur. Dat is allemaal te danken aan de opkomst van zelfrijdende auto's, die snel overschakelen van concept of prototype naar implementatie en daarmee een nieuw toekomstbeeld schetsen.

Een belangrijk punt voor de jonge generaties: we moeten meer delen met elkaar en bewust omgaan met onze CO2-footprint

Toegang versus bezit

Dit tapt in op een bredere verandering die zichtbaar is in het gedrag van Gen Z. Deze jonge generatie is minder bezig met 'bezit' maar meer met 'toegang'. Denk aan het streamen van muziek, series en films, maar ook aan mobiliteitsoplossingen zoals Swapfiets en Uber, waarbij 'toegang tot vervoer of mobiliteit' centraal staat en niet de fiets of auto als bezit. Uiteraard haakt dit ook in op de behoefte aan een meer duurzame maatschappij. Een belangrijk punt voor de jonge generaties: we moeten meer delen met elkaar en bewust omgaan met onze CO2-footprint, of het nu gaat om directe emissies zoals uitstoot van auto's of indirecte emissies zoals uitstoot door het produceren van energie of fabriceren van producten en diensten. Het is een interessante gedachte: focus op 'toegang' zonder bezit. Hoe ziet dat eruit voor jouw business?

Lees ook: Snackcultuur als gemak en luxe: hoe Gen Z de foodsector transformeert

Lees verder onder de advertentie

Tijd als schaars goed

Laten we nog even inzoomen op deze behoefte van toegang in plaats van bezit. Gen Z is opgegroeid in een tijdperk waarin digitale innovaties elkaar in rap tempo opvolgen. En verwacht daarom ook dat de maatschappij en bedrijven zich continu updaten naar nieuwe mogelijkheden.

Daarnaast waardeert Gen Z gemak. Gemak mag ook best wat kosten, als het zich maar op het juiste moment onder de juiste voorwaarden aandient. In Nederland zijn er nog geen zelfrijdende auto's op de weg maar in China en Amerika zeker wel en dat is super efficiënt. Tijd is een schaars goed. Autonome voertuigen kunnen met elkaar communiceren (via V2V/V2I-technologie) en daardoor verkeersstromen optimaliseren. Ze vermijden onnodig remmen en kunnen beter anticiperen op verkeerslichten of files. Daarnaast heeft het een positief effect op de 'eigen tijd', want reizen in de persoonlijke setting en comfort van je 'privé' voertuig (anders dan met de trein of bus) waarbij je kan werken of ontspannen is super effectief en aantrekkelijk.

Gen Z wil niet zozeer iets bezitten waar ze voor moeten zorgen of verantwoordelijk voor zijn

Maar er speelt meer, want bezit geeft ook een verantwoordelijkheid voor de dingen die je bezit. Onderhoud, aandacht en liefde geven. Gen Z wil graag flexibel zijn en diensten en producten gebruiken op het moment dat het hen uitkomt en niet zozeer iets bezitten waar ze voor moeten zorgen of verantwoordelijk voor zijn.

Lees verder onder de advertentie

Het is misverstand dat Gen Z gemakzuchtig is, ze zijn juist vaak realistisch, ondernemend en analytisch. Kritisch ook. Daarom houden ze van transparantie en eerlijkheid. In een wereld vol fake news en reality is dat een hygiëne factor. Gen Z wantrouwt in de basis elk merk en is ook een generatie die gewend is aan het eindeloos scannen en ranken van zichzelf en anderen. Cancel or celebrate dus.

Hoe kun je inspelen op het behoefte van Gen Z?

Hoe kun je als merkenbouwer of merkeigenaar inspelen op de behoefte van Gen Z aan toegang in plaats van bezit?

  • Wees transparant, communiceer duidelijk over waar jouw merk voor staat en wees oprecht in je interacties.

  • Integreer duurzame initiatieven in je aanbod en bied producten aan die lang meegaan en gedeeld kunnen worden.

  • Speel in op de behoefte aan on-demand services en maak het gebruik eenvoudig, zonder te veel verantwoordelijkheid bij de gebruiker neer te leggen.

  • Laat jouw product of dienst een prettige toevoeging zijn aan de 'lifestyle'.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Marketing voor babyboomers: alles over granfluencers en de 'die with zero'-trend

Dominique Henskens. Dominique Henskens
Dominique Henskens

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie