Het verkopen van kleding, schoenen of andere producten door echte mensen via een livestream geeft een gevoel van vertrouwen, en dat werkt.
TikTok Shop is nog niet officieel gelanceerd in Nederland. Hoewel het platform inmiddels actief is in landen zoals Duitsland, Frankrijk en Italië, heeft Nederland tot op heden nog geen officiële toegang tot deze e-commercefunctionaliteit binnen TikTok.
In een recent artikel in Business Vogue las ik over de populariteit van Whatnot, een app die nog niet bekend is in Nederland. Het platform richt zich op liveshopping met veel focus op beleving. Ik hoor je denken: Tel Sell? Ja, maar dan echt anders. Hoe zit dat precies?
Lees ook: TikTok groeit en blijft. Dat is onze belofte aan adverteerders'
Liveshopping via TikTok Shop: van shoppable video tot miniwebshop
Even bij het begin beginnen: TikTok Shop is geïntegreerd in het socialmediaplatform TikTok en draait om virale content en gemak: producten koop je direct via een video of livestream. Dit past perfect bij Gen Z, die impulsaankopen doet via entertainment, snel trends oppikt en gewend is aan een algoritmisch gestuurde shopervaring. TikTok heeft momenteel meer dan 5,7 miljoen actieve Nederlandse gebruikers per maand, volgens cijfers van TikTok zelf. Dat is dus enorm.
Zodra TikTok Shop live gaat in ons eigen kikkerlandje, gaat het niet alleen om liveshopping, maar ook om shoppable video's (met een koop-nu-knop) of mini-webshops op de profielpagina van bijvoorbeeld influencers. Nederlandse merken en marketeers moeten dus voorsorteren op TikTok Shop door TikTok-content te creëren die voelt als echte TikTok-cultuur: authentiek, audiogedreven, speels en vaak met terugkerende formats. Bol., HEMA en Rebelle Amsterdam laten zien dat engagement en volgers exponentieel kunnen groeien wanneer je trends begrijpt en creatief inspeelt.
Volgens GWI geeft ongeveer twee derde van de livestreamshoppers in early-adopter-landen zoals Maleisië, Singapore en de Filipijnen de voorkeur aan livestreamshopping-evenementen die door gewone mensen worden georganiseerd, in plaats van door beroemdheden of influencers. Aha.
Lees ook: Trump kan TikTok nieuw leven inblazen – maar Silicon Valley hunkert om het in handen te krijgen
Whatnot en de nieuwe generatie
Ik had het al even over Whatnot: dit is een alternatief, dedicated livestreamshoppingplatform dat sterk leunt op communities, live veilingen en interactie – denk aan een mix van Twitch en eBay. Het spreekt Gen Z en millennials aan, die waarde hechten aan authenticiteit en een vertrouwd gevoel bij de verkoper.
Gen Z zoekt exclusieve en schaars beschikbare items
Gen Z is opgegroeid in een digitaal tijdperk waar alles, van producten tot ervaringen, direct en overal beschikbaar is. Juist daarom verlangen ze steeds vaker naar dingen die niet zomaar toegankelijk zijn. Gen Z zoekt exclusieve en schaars beschikbare items, omdat ze hiermee hun unieke identiteit en persoonlijkheid kunnen uitdrukken. Ze willen zich onderscheiden van de massa en hechten waarde aan authenticiteit in een digitale wereld. De angst om iets bijzonders te missen (FOMO) speelt ook bij live events een grote rol, vooral wanneer producten of evenementen tijdelijk en beperkt beschikbaar zijn.
En dus zijn ook live-real-liveshoppingevents helemaal in. Daarmee bedoel ik een fysiek event, vooral events waarbij bijvoorbeeld vintage kleding is gecureerd door iemand met smaak. Omdat Gen Z het belangrijk vindt om zich verbonden te voelen met gelijkgestemden, is er veel kans dat ze deze real-live exclusieve ervaringen ook online delen als sociale bevestiging op platforms als TikTok en Instagram.
Tenslotte, ja Liveshopping is als Tel Sell 2.0 maar dan sneller, socialer en persoonlijker, met directe interactie en cultuurgedreven dynamiek. Het speelt in op Gen Z en millennials die entertainment en winkelen graag combineren.
Lees ook: 5 manieren waarop Gen Z de marketingwereld op zijn kop zet
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: