Deze week, tijdens de Paris Fashion Week, maakt Matthieu Blazy zijn debuut bij Chanel. Maar wie is de 41-jarige ontwerper? De Frans-Belgische ontwerper (1984) is relatief onbekend, zeker in vergelijking met de namen waar Chanel ook voor kon kiezen. Hij heeft er net drie succesvolle jaren opzitten bij Bottega Veneta.
Zijn nieuwe baan is een enorme promotie, die hem van een middelgroot Italiaans label naar 's werelds op één na grootste luxekledingmerk brengt, met een jaarlijkse omzet van ongeveer 20 miljard dollar.
Lees ook: Een bijna onmogelijke erfenis: geen wonder dat Giorgio Armani nooit een opvolger aanwees
Hij heeft indruk gemaakt met zijn presentaties tijdens het wervingsproces bij Chanel en belichaamt „een nieuwe generatie met oprechte nederigheid", zei Bruno Pavlovsky, modevoorzitter van Chanel, over Blazy toen zijn benoeming werd aangekondigd.
Naast Blazy's creativiteit onderstreepte het compliment over zijn karakter een van zijn andere kwaliteiten: het ontbreken van een enorm ego in een industrie die erom bekend staat. Dat past goed bij de discrete familie-eigenaren van Chanel, Alain en Gerard Wertheimer. Ze waren op zoek naar een loyale figuur als (pas) de vierde creatief directeur in de legendarische geschiedenis van het merk.
Pas de vierde creatief directeur van Chanel
„Chanel is een familiebedrijf", vertelde Serge Carreira, mode-expert aan de Sciences Po universiteit in Parijs, aan AFP na Blazy's benoeming. „Het merk kan een langetermijnaanpak hanteren en tijd nemen voor dingen."
Blazy's grootste uitdaging zal zijn om het merk de 40 jaar onder de legendarische ontwerper Karl Lagerfeld te laten vergeten. Tot vorig jaar werd Chanel geleid door Virginie Viard, de opvolger van wijlen Lagerfeld, en dit jaar werden de collecties verzorgd door een intern team.
Blazy werd alom geprezen voor zijn werk bij Bottega Veneta. Hij hielp de look van het klassieke Italiaanse lederwarenhuis te moderniseren
Blazy werd alom geprezen voor zijn werk bij Bottega Veneta. Hij hielp de look van het klassieke Italiaanse lederwarenhuis te moderniseren, het speelser en gedurfder te maken en tegelijkertijd het productassortiment uit te breiden. Hij hield toezicht op de lancering van de eerste parfums en hoogwaardige sieraden en vernieuwde de klassieke 'intrecciato' geweven patronen van het merk met populaire tassen als Kalimero, Andiamo en Sardine.
Een van zijn eerste projecten was het ontwerpen van een spijkerbroek van 7 duizend dollar (6 duizend euro) van leer bedrukt met een denimpatroon, waardoor het lijkt op de katoenen versies.
Zijn shows op de Milan Fashion Week, bijgewoond door beroemdheden als Julianne Moore en Jennifer Lawrence, werden al snel een van de populairste, vertelde Robert Williams, The Business of Fashion's luxury editor, aan AFP.
Lees ook: Lessen van ondergoed-icoon Calvin Klein: Hoe een merk weer relevant wordt en blijft
Chanel is echter van een andere orde, wat betekent dat „de druk om dat creatieve randje te ondersteunen met draagbare ontwerpen zeker een stuk hoger is", zei Williams.
Blazy lanceerde enkele van zijn eerste ontwerpen op het filmfestival van Venetië eerder deze maand. De Britse actrice Tilda Swinton was te zien in een losjes gesneden witte broek en een blouse met korte mouwen.
De volledige collectie wordt op 6 oktober in Parijs onthuld, de voorlaatste dag van de Paris Fashion Week, die maandag van start ging.
Zijn vriendschap met Raf Simons
Blazy is zware roker, vaak bescheiden gekleed in slechts een spijkerbroek en T-shirt. Hij verzamelt kunst en is goed bevriend met de Belgische meesterontwerper Raf Simons, waar hij twee keer onder werkte. Hij groeide op in Parijs, met een kunstkenner als vader en een historica als moeder, samen met een tweelingzus en -broer.
„Tom Sawyer was mijn jeugdheld," vertelde hij vorig jaar in een interview aan The New York Times, verwijzend naar het vrijgevochten personage uit de roman van Mark Twain. Zijn eigen opstandige tienerjaren leidden ertoe dat hij naar kostscholen in Frankrijk en Engeland werd gestuurd.
Nadat hij zijn middelbare schooldiploma had behaald, ging hij mode studeren aan de kunstacademie La Cambre in Brussel en werd na zijn afstuderen aangenomen door Simons, waarna hij snel opklom bij grote Europese en Amerikaanse labels.
Blazy kwam voor het eerst in de publieke belangstelling als onderdeel van een anoniem collectief dat in 2014 een collectie samenstelde voor het Franse Maison Margiela. De bekende Britse modejournaliste Suzy Menkes was zo onder de indruk van zijn werk met zeldzame stoffen dat ze hem in een artikel in *Vogue* 'uit de kast haalde'. 'Zo'n talent mag je niet verborgen houden,' schreef ze.
Dat hielp hem verder en leidde tot banen bij Celine en Calvin Klein, waar hij weer onder Simons werkte, deze keer in New York. Hun tweejarige verblijf in de Verenigde Staten eindigde abrupt toen ze in 2018 werden ontslagen, waardoor Blazy op straat stond met een kartonnen doos met zijn kantoorspullen. „Het voelde als een film," vertelde hij The New York Times.
Bron: AFP
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: