Marketing

Lessen van Patagonia: 5 tips om trouw te blijven aan je merkmissie

Paulien Gotlieb van PostNL, Michel Tiggelman van Randstad Group, Tjibbe Renkema van Wavemaker en Roger Verdurmen van DPG Brandstudio. Foto: Dingena Mol. Paulien Gotlieb van PostNL, Michel Tiggelman van Randstad Group, Tjibbe Renkema van Wavemaker en Roger Verdurmen van DPG Brandstudio. Foto: Dingena Mol.
Paulien Gotlieb van PostNL, Michel Tiggelman van Randstad Group, Tjibbe Renkema van Wavemaker en Roger Verdurmen van DPG Brandstudio. Foto: Dingena Mol.
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:

In de jaren 70 begon Patagonia met een duidelijke missie: kleding en functionele klimmaterialen maken die veiligheid garandeerden. Maar al snel groeide het bedrijf uit tot een merk dat radicaal anders doet dan de traditionele kledingindustrie. Paulien Gotblieb van PostNL zegt daarover „Ik vind het heel knap dat ze altijd blijven aangeven: 'we zijn niet op aarde om fashion te maken. Wij maken duurzame producten die een leven lang meegaan om op die manier de planeet te redden'."

Als je dat durft te doen, ben je trouw aan je merk

Roger Verdurmen DPG Brandstudio

Deze kernwaarden vind je terug in alles wat Patagonia doet. Van reparatieprogramma's voor kleding tot campagnes zoals 'Don't Buy This Jacket', die consumenten op Black Friday aanmoedigen om minder te kopen. Roger Verdurmen: „Als je dat durft te doen, ben je trouw aan je merk.''

Lees ook: Do's en dont's van humor in marketing: 'Heb lef en durf ook fouten te maken'

Wat maakt Patagonia zo uniek?

Patagonia's identiteit begint eigenlijk bij het verhaal van oprichter Yvon Chouinard. Hij hield van klimmen en had een grote liefde voor de natuur, daar begon alles, anders dan merken die duurzaamheid later pas adopteren.

Het is geen loze belofte

Tjibbe Renkema Wavemaker

„Het ziet er niet uit misschien, maar het is leuk om terug te zien dat het een beetje anti-fashion is. Fashion is natuurlijk een van de meest vervuilende industrieën. Dus dat je daar een rol pakt... Dat zit heel erg in het merk en dat voeren ze denk ik ook heel serieus uit. Het is geen loze belofte", zegt Tjibbe Renkema.

Tekst gaat verder onder de video.

Lees ook: Maak van je merk entertainment: hoe het 'saaiste drankje ooit' een cultmerk werd

Hoe houdt je je merk toegankelijk?

Naast dat duurzaamheid een belangrijk standpunt is, gaat het ook over de betaalbaarheid van producten. Hoewel het merk geen maximale winst nastreeft, blijft toegankelijkheid een aandachtspunt. Voor veel consumenten blijven fast fashion merken aantrekkelijk vanwege de lage kosten, ondanks de negatieve impact op het milieu.

Betaalbaarheid is natuurlijk wel een uitdaging voor een grote groep mensen

Michel Tiggelman Randstad Group

„De betaalbaarheid is natuurlijk wel een uitdaging voor een hele grote groep mensen. Een groot gedeelte van de wegwerpkleding wordt ook gekocht uit prijsprincipe. Daar is misschien dan wel een volgende stap in voor Patagonia", zegt Michel Tiggelman.

Bekijk ook: Waarom de 'Like a Girl'-campagne van Always zoveel impact maakte

Patagonia heeft iets gedaan wat veel bedrijven proberen, maar weinigen beheersen: purpose-driven marketing vanuit de merkbasis. Maar kan deze aanpak ook in Nederland werken?

Wat de experts adviseren:

  • Weet waar je als merk voor staat en blijf trouw aan je kernwaarden

  • Als je voor duurzaamheid staat maak het dan onderdeel van je bedrijfsstrategie, niet een bijzaak

  • Durf antireclame in te zetten

  • Betrek je doelgroep en bouw een actieve community

  • Purpose gedreven keuzes zijn niet alleen marketinguitingen, maar ook diepe strategische beslissingen

Wat maakt een reclamecampagne bijzonder? Wat zorgde voor het succes en hoe zou je zoiets vandaag de dag aanpakken? In Van alle marketing thuis praten experts op het gebied van marketing en reclame met elkaar over bijzondere cases. Elke twee weken een nieuwe video.

Bekijk ook aflevering 1 over de 'Like a Girl'-campagne van Always, aflevering 2 over ontbijtgranenmerk Surreal en aflevering 3 over watermerk Liquid Death.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: