Branded content

Marcel Belt (Marcel's Green Soap): 'Ik wil impact maken, één duurzame stap tegelijk'

 
Marcel Belt van Marcel's Green Soap. Marcel Belt van Marcel’s Green Soap.
Marcel Belt van Marcel's Green Soap.
 
Leestijd 5 minuten

Marcel Belt van Marcel's Green Soap is een geduldige activist. Met zijn lichtgroene producten en gerecyclede verpakkingen daagt hij de conventionele schoonmaakmiddelenindustrie uit. Maar hij weet ook: verduurzaming gaat stap voor stap. 'We zijn nog lang niet klaar.'

Lees verder onder de advertentie

Marcel Belt (60) begon zijn carrière na zijn studie Bedrijfskunde aan de Technische Universiteit Twente bij de zeepdivisie van Unilever. Hij werkte onder meer in Hongarije, Italië en de VS, waar hij een aantal jaren later overstapte naar het Britse Reckitt Benckiser en zelfs met zijn gezin naar Mexico verhuisde. In 2005 veranderde zijn leven drastisch toen zijn vrouw plotseling overleed. Belt keerde terug naar Nederland en nam met hulp van een au pair de zorg voor zijn dochters op zich. Toen ze ouder werden, besloot hij volledig voor hen te kiezen: hij zegde zijn baan op en begon letterlijk aan de keukentafel een klein bedrijfje in schoonmaakmiddelen - Marcel's Green Soap. Een nieuwe speler met een missie: de sector stap voor stap verduurzamen. 'Lichtgroen', noemt Belt dat. Omdat hij gelooft in verandering door kleine stappen vooruit.

Waarom ben je Marcel's Green Soap gestart?

'Dat idee ontstond uit mijn frustratie over de schadelijke stoffen in veel schoonmaakproducten en vanuit de overtuiging dat schoon en fris prima samengaan met duurzaam. Ik wilde laten zien dat het anders kon, met dezelfde hoge kwaliteit. We begonnen klein, met een paar producten in mijn eigen keuken. Nu liggen we in supermarkten door het hele land.'

Wat doen jullie anders?

'Wij focussen op kwaliteit én duurzaamheid. Veel traditionele schoonmaakproducten bevatten chemicaliën die schadelijk zijn voor het milieu. Wij willen laten zien dat het ook anders kan, met minstens 97% natuurlijke ingrediënten en verpakkingen van gerecycled plastic. Het idee is dat schoonmaakmiddelen niet alleen je huis, maar ook de wereld schoner moeten maken.'

Lees verder onder de advertentie

Waarom vind jij duurzaamheid zo belangrijk?

'De wereld schreeuwt om verandering. De schoonmaakmiddelenindustrie is een van de meest vervuilende sectoren, met miljoenen liters chemische stoffen die dagelijks in het milieu belanden. Ik voelde een verantwoordelijkheid om te laten zien dat het anders kan. Duurzaamheid moet de norm worden, en daar werk ik graag aan mee.'

Waar ben je het meest trots op?

'Op onze shampoo bar. Dat lijkt een simpel product, maar het gaat om de impact: zo'n bar bevat geen water en vervangt daardoor drie plastic flessen shampoo. Dat scheelt enorm veel verpakkingsplastic, transport en CO₂-uitstoot.'

Je hebt Marcel's Green Soap onlangs verkocht aan je grote branchegenoot Altair. Waarom?

'Om onze missie naar een hoger niveau te tillen. Altair heeft de middelen en het netwerk om ons merk verder te laten groeien. Samen kunnen we sneller opschalen, meer mensen bereiken en nog meer positieve impact maken.'

Op de kaart gezet

'Door Marcel's Green Soap te verkopen aan een groot Frans bedrijf, zorgt Marcel ervoor dat zijn initiatief ook buiten Nederland kan groeien. Kennis om dat zelf te doen is er niet en zelfs uitbreiden naar België kan al een behoorlijke opgave zijn." Aldus ondernemer Marcel van Wing, die met Flower Farm het palmolievrije alternatief voor margarine aanbiedt. Beide Marcels kennen elkaar en hebben over en weer waardering. ,,Een milieubewustere kijk op de wereld, veel merken hebben dat niet. Knap dat het Marcel's Green Soap in ons land al wel is gelukt. Hij heeft het echt op de kaart gezet.'

Wilde je al langer verkopen?

'Dat niet per se. We groeiden de afgelopen jaren elk jaar dertig procent en ik had nog best langer door gekund. Maar ik keek al wel langer naar een manier om Marcel's Green Soap ook naar het buitenland te brengen. Onder de nieuwe eigenaar kan dat. Daarom blijf ik zeker nog een jaar in dienst om de transitie te begeleiden en om mee te helpen met de eerste stappen in het buitenland.'

En nu, wat zijn je toekomstplannen?

'We staan pas aan het begin en zijn nog lang niet klaar. De overname door Altair geeft ons de ruimte om internationaal te groeien en nieuwe producten te ontwikkelen. Mijn ultieme doel is dat duurzaam de norm wordt in de schoonmaakbranche. Dat kan alleen als we blijven innoveren en laten zien dat duurzame producten net zo goed, of zelfs beter, zijn dan de traditionele alternatieven.'

Lees verder onder de advertentie

Ik wil me graag meer inzetten voor mensen die minder kansen in het leven hebben gehad

Wat ga je doen met de opbrengst?

'Voor nu laat ik dat gewoon even netjes staan. Op termijn wil ik de middelen die beschikbaar komen graag beleggen buiten de beurs. Bijvoorbeeld door te investeren in private markets. En ik wil tijdig nadenken over hoe ik straks de zaken goed kan overdragen aan mijn dochters. Ook nu komen zij weer op de eerste plaats.'

Dokter je dat zelf uit?

'Gelukkig niet. Advies over mijn geldzaken krijg ik vanuit ING Private Banking, waar ik al ruim vijftien jaar bankier. Met mijn relatiemanager, spreek ik regelmatig over financieringen, vermogensbeheer en zaken als planning en structurering. Mijn relatiemanager luistert goed, weet precies wat ik belangrijk vind. Nu ik weer wat dichter bij mijn pensioen ben, gaat het steeds vaker over iets goeds doen met mijn vermogen. Ik wil me graag meer inzetten voor mensen die minder kansen in het leven hebben gehad. Heel inspirerend vind ik een man als Johan Muurlink, die als 'broodvader' dagelijks zelfgesmeerde boterhammen uitdeelt aan schoolgaande kinderen in Rotterdam-Zuid. Zo'n initiatief wil ik graag steunen en verder helpen. Financieel, maar ook met netwerk en kennis. Ik kan ze business smarter maken. Zodat ook hij zijn organisatie verder kan uitbouwen.'

Het vermogen om verder te kijken dan jezelf

Hoe geef jij vorm aan de wereld van morgen en waar haal jij nou écht voldoening uit? Welke keuzes maak je nú voor later? Voor je familie, je bedrijf, de maatschappij en onze planeet. Je eigen relatiemanager en onze financieel experts maken voor jou een toekomstplan op maat waarin al jouw doelen worden meegenomen. Meer info? Ga naar ing.nl/privatebanking.