De helft van de Nederlandse werknemers – van starter tot directie – geeft toe dat ze bedrijfsfinanciën niet begrijpt, maar 74 procent van de werknemers heeft wél budgetverantwoordelijkheid, zo blijkt uit een onderzoek van Pleo, een digitaal platform voor zakelijke uitgaven.
Andere uitkomsten: werknemers doen zich vaak voor als competenter op dit vlak dan ze werkelijk zijn en gesprekken over financiën worden vaak vermeden. En er is een duidelijke generatiekloof in financiële kennis.
Wij spraken Raymond Hüner, SVP Head of Central EU Regions bij Pleo, over het onderzoek.
Eerst even over Pleo. Wat is het precies, een betaalkaart?
„Het is een handige betaalkaart voor medewerkers, die meteen de declaratie verzorgt, maar het is veel meer: het is online platform voor alle zakelijke uitgaven. Het geeft je realtime inzicht in je bestedingen, zodat je - bij wijze van spreken - elke dag, of zelfs elke minuut, een maandafsluiting kan doen. Het is idee is ontstaan toen onze Deense oprichter als student voor zijn vader werkte en een hele doos met bonnetjes kreeg om het systeem te zetten. 'Nou, succes ermee!'
Inmiddels bestaat het bedrijf tien jaar, met wereldwijd 40 duizend klanten. In Nederland zijn we pas drie jaar actief, maar groeien we hard, met mooie klanten als Tony Chocolonely, muziekfestival DevCon en online reisdagboek Polarsteps."
Heeft echt 74 procent van de Nederlandse medewerkers budgetverantwoordelijkheid?
„Dat leek me ook veel, maar dat hoeft geen budgetverantwoordelijkheid voor de volledige winst & verliesrekening te zijn, hè? Als je een project- of afdelingsbudget krijgt wat je moet managen, heb je natuurlijk ook budgetverantwoordelijkheid."
Lees ook: Waarom vrouwen wél willen investeren – en wat we nog steeds over het hoofd zien
Hoeveel werknemers hebben jullie ondervraagd?
,,Ongeveer 1000, allemaal van buiten ons bedrijf. En er zaten bewust geen financiële medewerkers bij."
Gen Z’ers zijn juist heel onzeker over hun financiële kennis
Raymond Hüner SVP Head of Central EU Regions bij Pleo
Jullie zagen 'een generatiekloof', welke generatie kwam het beste uit het onderzoek?
,,Generatie X en de Baby Boomers: die hebben vaak de beste financiële basis. Millenials denken eerder: dat komt wel goed. En Gen Z'ers zijn juist heel onzeker over hun financiële kennis. Nog een uitkomst van ons onderzoek: 43 procent van de werknemers beschouwt oudere collega's als betere financiële beslissers."
Is het gebrek aan 'financiële geletterdheid' niet vooral een educatieprobleem?
,,Ja, dat denk het wel. Ik weet nog dat ik bij mijn eerste functie verantwoordelijk gemaakt werd voor een flink marketingbudget. Daar was een soort overzichtspanel voor gemaakt, maar daar had ik helemaal geen begeleiding in gekregen. Ik had Bedrijfskunde gestudeerd, maar de praktijk voelde toch anders - ook omdat ik mijn studie alles in het Engels ging. Gelukkig had ik een manager die me de ruimte en de tijd gaf om dingen te leren, maar dat geldt niet voor iedereen."
Lees ook: Iedereen knikt, niemand snapt het: hoe je als leider wél goed communiceert
Mensen 'faken' financiële kennis op de werkvloer vaak, schrijven jullie.
,,Klopt. De snelheid van dingen in het bedrijfsleven zorgt er ook voor dat dingen misschien niet goed worden gecheckt, waardoor je er vaak nog mee wegkomt ook."
Wat doen jullie er bij Pleo zelf aan de financiele geletterdheid van medewerkers?
„Ik ben veel in Amsterdam op kantoor, waar niet zo lang geleden een groot talent werd aangenomen dat het stukje budgetverantwoordelijkheid nog best spannend vond, zo gaf ze eerlijk toe. Toen is ze gekoppeld aan iemand van onze Customer Success-afdeling, die regelmatig met allerlei klanten naar hun uitgaven kijkt. Die hebben een paar gesprekken gehad en ze is zelfs mee geweest naar klanten. Het gevolg: ze groeide heel snel en durfde ook gewoon veel meer als het ging om cijfers. Dat vond ik heel mooi om te zien."
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: