Innovatie

AI at Work: Hoe hyper-gepersonaliseerde advertenties dankzij AI reclamewereld veroveren

 
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

AI-expert Job van den Berg duikt in de videoserie AI at Work in de wereld van de media, marketing en reclame. Media, marketing en reclame die dankzij het gebruik van AI zeer persoonlijk worden.

Lees verder onder de advertentie

Volgens onderzoek komt in 2029 85 procent van de reclame-inkomsten uit slimme algoritmes. Op basis van data worden deze algoritmes ingekocht op miljoenen websites. Kortom: de wereldwijde ontwikkelingen gaan razendsnel dankzij AI. Ook wordt AI ingezet om doelgroepen te bereiken met 'hyper-personalisatie'. Deze technologie biedt enorme kansen voor bedrijven en consumenten, vertelt Job van den Berg in deze AI at Work.

Hyper-gepersonaliseerde advertenties dankzij AI

Een reclamebureau dat er alles van weet en er veel mee doet is Media.Monks, dat klanten als BMW, Netflix en Google in het portfolio heeft. Managing director Vanessa Hofland legt uit wat de rol van AI is in de wereld van reclame en marketing.

Met letterlijk een druk op de knop kunnen we ervoor zorgen dat advertenties zo contextueel mogelijk zijn

,,Waar gebruiken we het niet voor? Campagnes, strategieën, van alles en nog wat. We zetten AI ook in om storyboards te maken of prompts in ChatGPT te schrijven, om er zo inspiratie uit te halen.'' Het is lang niet alles waar het bedrijf AI voor inzet, aldus Hofland. Waarvoor nog meer, zie je in de video. ,,Met letterlijk een druk op de knop kunnen we ervoor zorgen dat advertenties zo contextueel mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: als we weten dat mensen in Zuid-Nederland van gele auto's houden, dan laten we ook gele auto's zien.''

Lees verder onder de advertentie

Spotify-campagne Media.Monks met The Weeknd

De juiste relevante boodschap, op de juiste toon bij de juiste persoon. Met AI kan het veel sneller, specifieker en beter. In AI at Work zie je hoe. Funs Jacobs van de afdeling Global Innovation haalt een voorbeeld uit de koker van Media.Monks aan: een hyper-gepersonaliseerde campagne voor Spotify met daarin de hoofdrol voor popartiest The Weeknd. Elke fan kreeg een persoonlijk ingesproken boodschap van de wereldster. Tot slot: zijn er ook risico's verbonden aan Ai-technologie in reclame, media en marketing?

Still AI at Work. BW
BW

AI at Work is geproduceerd en ontwikkeld door Medianauts.

Lees verder onder de advertentie

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!