Salesforce introduceerde Agentforce, een set autonome AI Agents, in augustus. Wat zijn de meest opvallende resultaten?
..In elke organisatie zijn medewerkers veel tijd kwijt met het zoeken naar informatie. Wat de officiële procedure voor een nieuw project? Of: waar kan ik een nieuwe badge, laptop of parkeerplek aanvragen? Al die verschillende informatie kun je bij ons nu conversational stellen via Slack. Zo ging de gemiddelde tijd waarin een vraag van een medewerker wordt beantwoord van 48 uur naar 30 minuten. Tegelijk helpt onze AI-technologie met het plannen van afspraken en samenvatten van vergaderingen. Zo bespaarden onze medewerkers het afgelopen kwartaal in totaal 50 duizend uur. "
Hoe ben jij zelf efficiënter gaan werken door de inzet van LLM-modellen en AI Agents?
,,Net als elke moderne kenniswerker worstel ik met een information overload. Ik zit bijvoorbeeld op 100 verschillende Slack-kanalen, en moet zes daarvan echt dagelijks bijhouden. Dat lukt simpelweg niet elke dag. Dankzij de Slack-integratie van AI-agents krijg ik dan een overzichtelijke samenvatting. Daarin staan alle belangrijke take aways, gepersonaliseerde actiepunten en waar nodig ook de alvast voor mij gemaakte afspraken. Belangrijke informatie komt nu dus naar mij toe, en ik kan daar in de flow van mijn werkzaamheden mee aan de slag. Dat geeft enorm veel ruimte in mijn hoofd."
Hoe helpt Einstein jou om de meest geschikte talenten te vinden en aan boord te houden?
,,Ik zie een aantal krachtige toepassingen door de gehele employee journey. In deze competitieve markt kun je eigenlijk niet meer afwachten tot de sollicitaties binnenkomen. Onze agents zoeken daarom proactief in de data die we samenbrengen vanuit onze job events, de bezoeken aan onze vacaturesites en social interacties. Die data combineren we uiteraard met de 2.500 referrals die hier wekelijks binnenkomen, en de zes miljoen profielen die al in onze computer staan. Zo neemt het aantal potentiële kandidaten sterk toe, en verandert ook de samenstelling van onze talent pipeline."
Nathalie Scardino is President & Chief People Officer bij Salesforce. Vanuit die functie is ze onder meer verantwoordelijk voor de uitrol van AI-technologie voor werving, selectie en personeelsplanning, gelijkheidsinitiatieven en het stimuleren van werknemersbetrokkenheid.
Ze gaf eerder leiding aan Salesforce-projecten voor het versnellen van de adoptie van ethische AI om de werknemerservaring te transformeren, en de Racial Equality and Justice Task Force voor
het bevorderen van de gelijkheidsinspanningen binnen het Amerikaanse bedrijf.
Welke invloed hebben LLM-modellen en AI Agents op de samenstelling van jullie talent pipeline?
,,Wij gebruiken LLM-modellen om grote hoeveelheden informatie over functiebeschrijvingen, vereiste vaardigheden en succesvol vervulde functies te analyseren. Zo ontstaan nieuwe inzichten in de ideale skill sets voor bepaalde functies. Zo keken wij voor de functie van Solution Architect vroeger alleen naar mensen met een technische achtergrond. Nu zijn dat bijvoorbeeld ook vaak mensen met een achtergrond of opleiding als leraar. Een Solution Architect moet cliënten kunnen meenemen in een toekomstvisie voor hun digitale omgeving, en leraren zijn vaak geboren verhalenvertellers."
Kan Einstein ook helpen met het succesvol onboarden van nieuwe medewerkers?
,,Er verstrijkt vaak best veel tijd voor een dienstverband echt begint. Voor studenten is dat regelmatig zelfs een jaar. In deze competitieve markt wil je het contact in die periode warmhouden. Tegelijk wil je dat jouw nieuwe medewerker optimaal voorbereid begint. Einstein deelt daarom via Slack tijdens de aanloop al veel interessante en belangrijke informatie. Bijvoorbeeld welke software, informatiebronnen of Slack-kanalen voorgangers of mensen in dezelfde functie gebruiken. Maar mogelijk ook welke collega's dezelfde school bezochten, of een bijzondere interesse of hobby delen."
Beinvloeden AI Agents ook de wijze waarop werknemers zich kunnen ontwikkelen?
,,Nu we meer kijken naar talent en vaardigheden, vormen klassieke barrières als diploma's of werkervaring minder vaak een drempel. Je ziet tegelijk ook dat nieuwe talenten en vaardigheden belangrijker worden: creatief denken, empathie, EQ, veerkracht, nieuwsgierigheid. Einstein tipt medewerkers nu ook over potentieel passende functies op andere afdelingen. Inclusief interne cursussen die ik kan nemen om mijn geschiktheid te vergroten. Tijdens een recent pilot project nam het aantal medewerkers dat van de service desk naar IT en business technology verhuisde sterk toe."
Hoe profiteert Salesforce optimaal van de verbeterde employee experience van zijn medewerkers?
,,Bij Salesforce leggen we jaarlijks vast wat we willen bereiken en wat we daar voor moeten doen. Dat geldt ook voor elke afzonderlijke medewerker. Sinds dit jaar analyseert Einstein in hoeverre jouw persoonlijke doelen aansluiten op die van jouw manager, en uiteindelijk die van Salesforce. Op basis daarvan kun je feedback en suggesties ontvangen., maar bijvoorbeeld ook een gepersonaliseerd opleidingstraject of een introductie van Salesforce-collega's die een soortgelijke uitdaging hebben. Zo zorgt AI dus dat onze persoonlijke en bedrijfsdoelen steeds beter samenvallen."
Meer? BusinessWise Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.