Sustainable Business Officer Isabelle de Wolf (29) en CFO Lennaert Koch (44) zijn het er nog niet helemaal over eens. Gebruiken ze een carrot of een stick om grote stappen te maken op het gebied van duurzaamheid? De wortel staat voor belonen, de stick voor afdwingen. Koch gelooft heilig in de stick-methode: ,,We hebben het gezien tijdens de energiecrisis: mensen zijn wel bereid te veranderen, maar alleen als ze het in hun portemonnee voelen of als ze voor een voldongen feit worden gesteld. Dat betekent dus ook dat je soms voor de troepen uit moet lopen en keuzes moet maken."
De Wolf denkt dat voor haar generatie een zachtere aanpak ook werkt: ,,Ik zie bij mijn generatie, en vooral de generatie onder mij, dat duurzaamheid heel belangrijk voor ze is. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om ermee aan de slag te gaan. Als deze generatie meer vertegenwoordigd is op de werkvloer, kan er misschien sneller iets veranderen. Nu is er nog sprake van een mix van generaties op de meeste werkvloeren, waardoor je soms iets dwingender moet zijn bij het invoeren van veranderingen."
B-Corp HelloPrint
HelloPrint zelf moest ook even zoeken hoe alle medewerkers hun schouders konden zetten onder de ambitie om B-Corp te worden. Dit is een certificaat voor bedrijven die zich inzetten om duurzaam en sociaal te ondernemen. Afgelopen februari kreeg HelloPrint dit certificaat. Een behoorlijke prestatie voor een bedrijf in deze sector. Koch: ,,Het is een mijlpaal, en een goede stap voor de industrie om te verkennen wat er mogelijk is. We zijn deze weg ingeslagen, omdat we niet alleen onze verantwoordelijkheid willen nemen voor onze aandeelhouders, maar ook voor de wereld van morgen. Print is een vervuilende industrie. Met producten die eenmalig worden gebruikt, veel pakketjes die worden verzonden en inkt uit de petrochemische industrie."
,,We kiezen ervoor om bestellingen zo min mogelijk kilometers af te laten leggen, en produceren dus ook altijd zo dicht mogelijk bij de klant”
Lennaert Koch
,,Daar zijn we ons van bewust en dat willen we veranderen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van gerecycled materiaal, maar ook door op een slimme manier ons netwerk in te zetten. We werken bijvoorbeeld met 300 partners, waarmee we meer dan 800.000 klanten in Europa bedienen. We kiezen ervoor om bestellingen zo min mogelijk kilometers af te laten leggen, en produceren dus ook altijd zo dicht mogelijk bij de klant. Werken als B-corp met zoveel leveranciers, betekent ook dat je veel kans hebt om impact te maken. Elke keer als wij een duurzame stap zetten, en wij onze duurzaamheidseisen verhogen, heeft dat ook impact op onze leveranciers, en kunnen we dus ook onze impact wereldwijd vergroten. De certificering is een eerste stap, waarmee we per jaar een paar procent kunnen verbeteren. Het is een aanzet."
Greenhushing
Dat je geduld moet hebben bij het waarmaken van duurzame ambities, ervaart De Wolf. Toch begrijpt niet iedereen dat duurzaamheid een kwestie van lange adem is: ,,Het onderwerp duurzaamheid werkt vaak polariserend. Als je niets doet hebben mensen een mening en als je iets doet ook. We nemen elkaar vaak de maat op het gebied van duurzaamheid. Je ziet daardoor ook dat er sprake is van greenhushing: bedrijven durven zich niet meer uit te spreken en houden zich stil over duurzaamheid, omdat ze bang zijn dat ze van greenwashing worden beschuldigd."
Van maatpak naar hoodie
Ook bij Koch duurde het even voordat hij zich uit durfde te spreken over duurzaamheid: ,,Pas toen ik kinderen kreeg werden mijn ogen geopend, en zag ik hoe belangrijk het is om goed voor de aarde te zorgen. Ik ben me toen meer gaan verdiepen in het onderwerp en me ook meer gaan uitspreken. In de rol van CFO krijg ik ook te maken met de veranderende regelgeving en de verplichting om te rapporteren over duurzaamheid. Ik ben kritisch op die verplichting en denk dat het mosterd na de maaltijd is."
,,Het is goed dat het een reactie in de keten teweegbrengt, maar bewustzijn moet niet eindigen bij een rapportage. Het is een aanjager, maar maakt niet het verschil. Als we zelf eisen stellen aan onze leveranciers maakt dat wel een verschil. Ik ben daar zelf ook in opgeschoven. Van huis uit ben ik registeraccountant, en is verslaglegging dus mijn tweede natuur. Maar ik ben veranderd en draag inmiddels ook geen pak meer maar een hoodie. "De Wolf: ,, Hij is hipper geworden hahaha. En duurzamer. Zo groeien de generaties vanzelf naar elkaar toe."
De Wolf herinnert zich hoe, door het proces om gecertificeerd te worden, afdelingen en generaties naar elkaar toe groeiden: ,,We moesten met verschillende afdelingen samenwerken om verslag te doen. Je zag daardoor dat er ook meer draagvlak kwam en dat je meer voor elkaar krijgt als je samenwerkt. Koch: ,,Ik zie een B-corp als een kwaliteitskeurmerk dat aantoont dat je een bepaald minimumniveau hebt gehaald. Van daar uit gaan we verder en moeten we doorpakken. 99 procent van de mensen weet niet wat een B-Corp is, en daardoor is het commercieel gezien helemaal niet interessant. Maar als 'stick' om door te zetten is het een mooi begin: het bewustzijn over duurzaamheid is veel groter. En we moeten ook niet doen alsof we vroeger nergens over nadachten of de afgewerkte olie in de goot lieten lopen. Het is meer dat we nu samen onze schouders eronder zetten."