Strategie

Wat kunnen bedrijven zelf doen in de strijd tegen netcongestie?

Steeds meer bedrijven maken gebruik van zonnepanelen. Foto: Shutterstock Steeds meer bedrijven maken gebruik van zonnepanelen. Foto: Shutterstock
Steeds meer bedrijven maken gebruik van zonnepanelen. Foto: Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:
joost van rooij
Joost Van Rooij
Chief Marketing Officer The Sharing Group
hanna van sambeek
Hanna van Sambeek
Senior Consultant Energy Systems bij TNO
Lees verder onder de advertentie

Joost van Rooij, Chief Marketing Officer van The Sharing Group (bekend van onder meer MyWheels) en Hanna van Sambeek, Senior Consultant Energiesystemen bij TNO, delen in de podcast BusinessWise Weekly een aantal tips wat bedrijven zelf kunnen doen om om te gaan met netcongestie.

Ga slim om met piekmomenten

Netbeheerders roepen consumenten al een tijd op om niet allemaal tegelijk de auto om 18.00 uur aan de laadpaal te hangen. Wat is daarin de rol van de bedrijven? Van Rooij: „Ga inderdaad niet je elektrische auto's laden op het piekmoment. Ga slim laden en kijk naar hoe de energiestroom loopt over de dag. Pas daar je energiebehoefte zoveel mogelijk op aan."

Ook Van Sambeek is van mening dat je inzicht moet hebben in je verbruik. „Meten is weten." Zij stelt dat je door het verplaatsen van de piek in sommige gevallen slechts de helft van de aansluiting nodig hebt. „Dan hoef je veel minder te betalen aan de netbeheerder. Dus zorg ervoor dat je zelf weet hoe je verbruik eruit ziet. De elektrische trucks of de auto's van je werknemers, bijvoorbeeld." Let daarbij ook op wanneer de zon schijnt en de wind waait. „De elektriciteit is dan ook goedkoper, dus je moet vooral op die momenten elektriciteit verbruiken."

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Wachtlijst voor stroomaansluiting groeit met duizend bedrijven in een jaar

Van gebruiker naar producent

Van Rooij ziet ook dat bedrijven steeds meer energie moeten produceren in plaats van alleen gebruiken. „Ik denk dat het een grote verandering is dat je niet alleen maar energieconsument bent zoals vroeger, maar je wordt ook energieproducent omdat je zelf zonnepanelen hebt. Wat we nu vooral missen is opslag."

Volgens van Rooij zou een derde stap zijn om de energie vervolgens met elkaar te delen. The Sharing Group deed dit door met hun elektrische auto's stroom terug te leveren aan het net.

Lees verder onder de advertentie

Ga de samenwerking aan

Volgens Van Rooij is het verstandig een ecosysteem te bouwen van verschillende bedrijven die met elkaar samenwerken en elkaar ook vertrouwen. „Uiteindelijk willen we hier natuurlijk allemaal een businesscase van maken waarbij we kunnen zorgen dat het ook niet alleen geld kost, maar geld oplevert. Maar je moet ook voorkomen dat je elkaar in een te vroeg stadium vliegen gaat afvangen en alleen maar bezig bent met de pot verdelen, want dan kom je niet tot die oplossing."

Bedrijven moeten niet alleen kijken naar het economische belang, maar ook het maatschappelijke en ecologische. „Dit is met alle partners waarmee we hebben gewerkt wel een rode draad geweest waarin we elkaar hebben gevonden en dus ook hebben doorgezet."

Bekijk ook: Hoe voorkomen we een black-out in ons stroomnetwerk?

Lees verder onder de advertentie

Technische innovaties

Energieverbruik kan ook omlaag gebracht worden door technische innovaties. Van Sambeek: „TNO werkt als onafhankelijk onderzoeksinstituut bijvoorbeeld aan vehicle integrated solar panels. Vooral trucks zijn daar wat meer geschikt voor dan auto's. Of ramen met geïntegreerde zonnepanelen."

Vergeet de mens niet

Van Sambeek benadrukt dat je de mens niet moet vergeten. „Zorg ervoor dat iemand met verstand van zaken jou kan adviseren over je energie en je elektriciteitsbehoefte." Communiceer daarbij ook duidelijk naar je werkgevers en je klanten. „Bijvoorbeeld als je laadpalen slim gaat aansturen - de laadpalen waar je werknemers overdag hun auto laden - dan moet je wel goed communiceren dat zij weten waar ze aan toe zijn. Je klanten komen ook met bepaalde verwachtingen, die moeten ook weten wat er gaat veranderen."

Joost van Rooij, Chief Marketing Officer van The Sharing Group en Weekly-expert Hanna van Sambeek, senior consultant energiesystemen bij TNO in gesprek met presentator Olivier de Neve. Foto: BusinessWise Joost van Rooij, Chief Marketing Officer van The Sharing Group en Weekly-expert Hanna van Sambeek, senior consultant energiesystemen bij TNO in gesprek met presentator Olivier de Neve (midden). Foto: BusinessWise
Joost van Rooij, Chief Marketing Officer van The Sharing Group en Weekly-expert Hanna van Sambeek, senior consultant energiesystemen bij TNO in gesprek met presentator Olivier de Neve (midden). Foto: BusinessWise
Lees verder onder de advertentie

Wat is de rol van de overheid?

„Een overheid zit vaak vast aan verplichte taken binnen een beleid. Dit soort oplossingen vragen vaak om een nieuw beleid of iets wat daarbuiten valt", aldus Van Rooij. „Dan moet je iemand bij de gemeente hebben die met je mee wil denken om te kijken: wat kan er wel in plaats van wat past er allemaal niet binnen die lijntjes?" Bereidwilligheid is daarbij de eerste stap.

Vervolgens kan er gekeken worden of bepaalde oplossingen grootschaliger kunnen worden ondersteund. „Dus beleid gaan voeren dat stimuleert in plaats van tegenwerkt." Vooral op gemeentelijk niveau ziet Van Rooij hierin welwilligheid.

Wat kun je doen als je al wel bent aangesloten op het elektriciteitsnet?

Van Sambeek: „Als je al een aansluiting hebt, dan kun je kijken wat je binnen die aansluiting kunt doen. Door dingen slim aan te sturen met behulp van een batterij, bijvoorbeeld. En je kunt beginnen met auto's van je werknemers of auto's voor je bedrijfsvoering slim aan te sturen. Dat brengt je al heel veel. Dat hoeft niet meteen vehicle to grid, wat zeker ook toekomstmuziek is."

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Stroomstoring kost Spaanse economie bijna 400 miljoen euro

Wat kun je doen als je nog niet bent aangesloten?

Van Sambeek: „Probeer een bedrijf op te zoeken dat dan wel wellicht wat ruimte heeft ergens. Of dan moet je proberen wat meer netjes neutraal te werken."

Van Rooij van The Sharing Group gelooft ook in delen, maar hij ziet daarbij wel uitdagingen. „Dit energie delen, dat is dus echt nieuw terrein." Toch is het volgens hem in de praktijk nog erg moeilijk. „Daar zie je nu wel dat we zowel technologisch als qua wetgeving stappen zetten, maar dit heeft wel tijd nodig. En ik denk eigenlijk dat de kleinere projecten van mensen die het met elkaar regelen nu juist heel erg voorlopers zijn en dat daar steeds meer logica in komt. Zij ontdekken steeds meer blueprints van hoe dit werkt en dat proberen we vervolgens op te schalen."

Lees verder onder de advertentie

BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.