Ooit werkte Nasser al Kamouchi (38) voor een baas die op haar horloge keek als hij vijf minuten na 09.00 uur binnenkwam. Dat nooit meer, nam hij zichzelf voor. Inmiddels is Nasser één van de twee eigenaren van online marketingbureau Whello. Het bureau wist al een plek te veroveren in de Emerce 100 en sleepte meerdere FD Gazellen awards binnen. Al Kamouchi heeft 45 mensen in dienst en heeft nog nooit een blik op de klok geworpen als medewerkers binnenkomen, en is ook niet van plan om dat ooit te doen.
Inkomen kan verschil maken
Werken op een manier die past bij jouw privéleven is het devies bij Whello. Dat betekent ook dat 6 weken op vakantie gaan geen probleem is, als je de helft van die vakantie remote werkt. Al Kamouchi: ,,Dat is ook in het belang van Whello. Ik merk echt dat medewerkers vol energie weer terugkomen als ze op die manier langer in het buitenland kunnen verblijven. Bovendien waarderen ze het ook, en dat heeft invloed op de keuze voor ons als werkgever."
Toch is het voor het bureau best lastig om mensen binnenboord te houden, zegt Al Kamouchi. ,,Grotere bedrijven kunnen vaak meer salaris bieden. Als mensen hun ontslag hier indienen, gaat dat duidelijk niet van harte en is het argument vaak: 'Ik ben toe aan een volgende stap'. Terwijl ik weet dat meestal de reden is: 'Mijn portemonnee is toe aan de volgende stap'. En dat snap ik ook. Het leven wordt steeds duurder, en als mensen een huis willen kopen, wat in deze markt heel moeilijk is, kan een ander inkomen net het verschil maken."
Het leven wordt steeds duurder, en als mensen een huis willen kopen, kan een ander inkomen net het verschil maken
Alert op overwerken
Waar Whello wel het verschil in kan maken, behalve de workations en de vrijheid om te werken op tijdstippen die passen bij je privéleven, is ervoor zorgen dat medewerkers zich kunnen en durven uitspreken over wat ze dwarszit. Om dat goed te kunnen doen is er een externe coach aangesteld, die wekelijks met de teamleads praat en maandelijks een terugkoppeling geeft aan de directie van wat er speelt.
Al Kamouchi: ,,Je denkt vaak dat mensen wel durven zeggen waar ze mee zitten, maar dat is niet zo. Onlangs was er bijvoorbeeld een teamlead betrokken bij een re-integratietraject van één van zijn teamleden. Hij is een koele kikker en het leek hem prima af te gaan. Totdat hij aangaf dat hij er slecht van sliep, omdat hij het heel heftig vond om de medewerker die hij hielp integreren soms huilend aan de telefoon te hebben. Toen werd ineens duidelijk dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat mensen aan de bel trekken."
Het nadeel van werken bij een bedrijf waar werk en privé in elkaar overlopen, is dat medewerkers juist meer werkdruk ervaren. Daarom is Al Kamouchi extra alert op mensen die veel overwerken. ,,Dat is voor mij een alarmsignaal en zegt dat iemand ergens de balans kwijtraakt. Als dat het geval is, gaan we in gesprek. Ik wil niet dat medewerkers zichzelf verliezen in hun werk, maar dat ze ervoor zorgen dat ze in balans zijn. Als ze privé genoeg opladen, heeft dat ook zijn effect op de werkvloer. Medewerkers die goed in hun vel zitten zijn ook fijne collega's."
Remote werken na vakantie
Maar werkgeluk zit in veel meer dingen. Zoals je gezien, gehoord en serieus genomen voelen als medewerker. Om dat inzichtelijk te maken, werkt Whello nu met een speciaal hr-platform. ,,Op dit platform vind je alles wat medewerker-gerelateerd is terug: ontwikkelplannen, onboarding en training. Ook kun je laten zien op welke manier je werkt aan je ambities. Die transparantie vind ik belangrijk. Ook in salarissen zijn we transparant. Duidelijkheid is vaak prettiger dan een vage belofte doen."
Ook in salarissen zijn we transparant. Duidelijkheid is vaak prettiger dan een vage belofte doen
Ook wat betreft vakantiedagen en remote werken is Whello helder. ,,We zien dat onbeperkt vakantiedagen uitdelen niet werkt, in de praktijk nemen mensen daardoor juist minder dagen op, en is het vaak een wassen neus. Wij zeggen liever: je krijgt een bepaald aantal dagen vrij. Weet je van jezelf dat je heel vrolijk wordt van een zonbestemming? Neem dan drie weken vrij en plak er nog wat weken achteraan om remote te werken."
Ondernemerschap belonen
Waar Al Kamouchi nog mee worstelt, is hoe Whello ondernemerschap binnen de organisatie het beste kan gaan belonen. ,,Ik merk dat, met name voor GenZ, het heel belangrijk is dat ze zelf initiatieven kunnen ontplooien. Ze hebben een bepaalde mindset, die ze ook meenemen naar kantoor. Dat is positief, maar ik kan dat niet altijd belonen. Daar wil ik graag een oplossing voor vinden. Kijken hoe je ondernemerschap binnen een dienstverband de ruimte kunt geven."
Whello wil werknemers ook meer doorgroeimogelijkheden aan kunnen bieden. ,,Ik merk dat medewerkers, die bij ons binnen komen en hiervoor twee banen hebben gehad, het langst blijven. Zij hebben vergelijkingsmateriaal, en zien dat ze het goed hebben bij ons. Mensen die na hun afstuderen hier komen werken hebben dat niet, en gaan kijken of het gras ergens anders groener is. Dat mag natuurlijk, maar ik weet wat zij nog niet weten: dat Whello een bijzondere plek is waar de kwaliteit van de teams steeds hoger wordt."