Marketing

Hoe meer AI-content, hoe waardevoller echte stemmen

Cor Hospes. Foto: Joeki Hospes Cor Hospes. Foto: Joeki Hospes
Cor Hospes. Foto: Joeki Hospes
Leestijd 3 minuten
Over de Expert:
cor hospes
Cor Hospes
Auteur en expert op het gebied van storytelling en contentmarketing
Lees verder onder de advertentie

John loopt door een shopping mall vol pratende billboards. American Express verleidt hem met een reis naar een tropisch eiland, Lexus met een proefrit. Een ander billboard roept: „Hé John, je ziet eruit alsof je wel een Guinness kunt gebruiken."

Het is een scène uit Minority Report (2002) van Steven Spielberg. Een wereld die ineens akelig dichtbij komt als je experts moet geloven. Want op MAICON (Marketing Artificial Intelligence Conference) afgelopen oktober in Cleveland hoorde je overal hetzelfde. Over drie jaar is content maken, verspreiden en consumeren totaal veranderd. AI gaat die hele riedel overnemen.

Je telefoon, bril of auto: ze zoeken niet alleen naar content, maar gaan die ook nog eens op maat voor je maken. Direct, gepersonaliseerd en synthetisch. Exact afgestemd op jouw voorkeuren en stemming.

Lees verder onder de advertentie

Schrikbeeld of prettig vooruitzicht? Dat mag jezelf bepalen.

Eén ding.

Ik geloof niet dat machines ooit echt menselijke verhalen kunnen maken. ChatGPT voorspelt woorden en houtje-touwt daar synthetische zinnetjes van. Het kent geen vlinders in de buik. Noch de euforie van dat winnende doelpunt in de laatste seconde. ChatGPT kan empathie imiteren, maar niet ervaren.

Lees verder onder de advertentie

Nu al bestaat de helft van alle online content uit dergelijke AI-pulp. Grammaticaal correct, maar zielloos. En hoe meer we met z'n allen van die middelmaat produceren, hoe meer AI zich daarop traint. Het resultaat: een kringloop van hetzelfde. Van woorden die vloeien, maar niets zeggen.

Lees ook: Storytelling: Hoe warriger je verhaal, hoe groter de kans dat mensen dat zelf gaan invullen

Bedrijven vinden dat allemaal dikke prima. Ze houden van zichtbaarheid, niet van kwaliteit. Omarmen bereik, niet betekenis. Kiezen voor kliks, niet voor connectie. Want ja, als je content gratis uit een machine kunt toveren, waarom niet? Dus laat die prompts en algoritmes maar draaien. Niet voor mensen, maar voor zoekmachines.

Lees verder onder de advertentie

Realiseer je wel. Hoe meer synthetische AI-content het web vervuilt, hoe waardevoller echte stemmen. Niet alleen in tekst, maar ook in beeld.

ChatGPT voorspelt woorden en houtje-touwt daar synthetische zinnetjes van

Cor Hospes

Menselijke verhalen

Dat is dan ook de boodschap van MAICON. Begin niet over drie jaar, maar vandaag met het maken van menselijke verhalen. Je kunt nu nog bouwen aan iets dat helemaal van jou is om mensen rechtstreeks te bereiken en aan je te binden. Een eigen platform of community. Onafhankelijk van ondoorgrondelijke algoritmen en de duistere grillen van big tech.

Want dat is de kern van contentmarketing. Dat gaat niet om dashboardscijfers en quick wins. Met je verhalen wil je een loyaal publiek en vertrouwen opbouwen. Mensen volgen je omdat ze houden van je stem, van je visie, van je lef. Als jij die eigenheid inwisselt voor de stem van AI ga je kopje onder in de zee van AI-zooi.

Lees verder onder de advertentie

Gebruik AI gerust als hulpmiddel, maar laat die nimmer aan het woord. Investeer in professionele verhalenmakers. Schrijvers en filmers die kunnen luisteren en voelen. Die zorgen voor toon, kleur en nuance. Liever één verhaal dat raakt dan twintig misslagen. En belangrijk: breng mensen bij elkaar. Een meetup, een event. In een wereld van synthetische overvloed groeit echt contact uit tot luxe.

Als machines straks 99 procent van alle content produceren, gaan mensen alleen nog echte stemmen horen. Van mensen die echt iets menen en hebben meegemaakt. Wie daarin investeert, bezit iets wat geen algoritme kan kopiëren: menselijke verbinding. Zonder hart is content niks meer dan alleen hard geluid.

Make love not content.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Raymond Bresching over storytelling: 'In een wereld vol slechte content, wint het sterkste verhaal'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie