Van journalist naar senior woordvoerder
Silvia Pilger is senior woordvoerder bij KPMG Nederland en verantwoordelijk voor de PR- en mediastrategie van het accountants- en adviesbureau. Ze ondersteunt de Raad van Bestuur en Leadershipteams van het bedrijf bij hun externe communicatie, van mediarelaties tot thought leadership. Silvia maakte na ruim twintig jaar bij de publieke omroepen de overstap naar 'de andere kant'. ,,Ik heb bij Nieuwsuur, NOVA, RTL Nieuws gewerkt, ben ook jarenlang actief geweest binnen de NVJ. Ik heb mijn lidmaatschap vorig jaar opgezegd, na ruim 25 jaar. Met pijn in het hart, maar ik voelde me er niet meer helemaal thuis, had het gevoel dat ik een beetje aan het gluren was terwijl ik er niet meer bij hoor. Ooit weer journalist? Ik hoop van wel. Ik heb zo'n gevoel dat je nooit helemaal afscheid neemt van het vak."
Het allergrootste principe: het moet waar zijn, het moet kloppen, de kwaliteit van de informatie moet zo goed mogelijk zijn”.
Silvia Pilger KPMG
'De informatie moet kloppen', stelt ze duidelijk - en terecht - na de vraag van presentator en vakcollega Ronald van der Aart wat ze uit haar journalistieke carrière heeft meegenomen. ,, Dat is niet een les is die ik specifiek meeneem, maar dat principe is er nog steeds. Met open vizier dus. Dus als je iets niet kunt vertellen uitleggen, waarom. Eerlijk zijn. Maar het allergrootste principe is: het moet waar zijn, het moet kloppen, de kwaliteit van de informatie moet zo goed mogelijk zijn"
Examenfraude door interne medewerkers
Haar CEO Stephanie Hottenhuis blikte in eind vorig jaar in een uitgebreid interview met NRC terug op de grootschalige examenfraude die KPMG op zijn grondvesten deed schudden. ,,Dat was geen fijne aanleiding. Beschamend ook. Medewerkers die hebben antwoorden gedeeld van trainingen, dat mag niet, dat kan niet. En daar hebben we ook een boete voor gekregen van de Amerikaanse toezichthouder PCAOB. Een forse boete ook".
Onder Embargo is een tweewekelijkse podcastserie van BusinessWise over persvoorlichting in de praktijk. Expert Ronald van der Aart gaat in gesprek met een collega uit het vak over zijn/haar ervaring op het gebied van woordvoering, bespreekt én geeft duiding aan de actualiteit.
Over de PR- en mediastrategie destijds vertelt Silvia in de podcast onder meer: ,,Het was juridisch complex om daar veel over te zeggen, omdat de boete is voortgekomen uit een schikking. En daar kwam bij kijken, dat je er heel weinig over kon vertellen. Waar het wél mogelijk was wilden we de kans aangrijpen, dat te doen. Maar ook wat het heeft gedaan met onze organisatie, met onze mensen en met onze CEO als leider."
'Deel je ervaringen en lessen ook met een grotere omgeving'
,,Het artikel in NRC heeft behoorlijke impact gehad, in ieder geval bij ons intern. We hebben veel reacties gehad van de mensen die bij ons werken, die het heel fijn vonden dat er meer aandacht was voor het hele verhaal in een landelijk dagblad. Mensen horen dat dan ook terug van van hun omgeving. We hebben ook goede reacties gekregen van onze klanten en stakeholders. Ik denk dat het goed is dat als je iets moeilijks meemaakt als organisatie, dat je de ervaringen en lessen ook deelt met een grotere omgeving. En dat ik denk ook dat anderen daarvan kunnen leren. Niet alleen in onze sector, maar ook daarbuiten".
Tip: als je op een nieuwe werkplek komt, ga stage lopen
Silvia Pilger KPMG
,,Ik moest de organisatie waar ik werk heel snel leren kennen. Want als je ergens over wilt vertellen, moet je wel weten wie wie daar werken. Een tip is: als je op een nieuwe werkplek komt, ga stage lopen. Ik heb dat bijvoorbeeld in mijn tijd bij FNV gedaan met de handhavers van de cao's. Dan zat ik in een busje en volgde arbeidsmigranten van een scheepswerf naar waar ze woonden. En we liepen achter ze aan in de supermarkt om te kijken wat ze kochten, maar ook om in kaart te kunnen brengen hoeveel uren per dag ze wel niet zouden moeten werken, en of de cao daarmee nagekomen werd. Dat was ontzettend leerzaam."
'Bouw ook aan je interne netwerk'
,,Bij KPMG heb ik meteen georganiseerd een dag met een accountant mee te lopen, heb gezien hoe geweldig dat werk is. Dat er weinig Excelsheets ingevuld worden, maar dat het eigenlijk een soort detectives zijn die alles in kaart moeten brengen bij de organisatie die ze controleren. Het heeft echt mijn ogen geopend en en het opent erna ook deuren, want net zo goed als dat je je netwerk naar buiten goed op orde moet hebben, moet je dat ook in huis hebben. Je moet weten wie wat doet en waar die te vinden is. Dus ja, bouw ook aan je interne netwerk. Leer daarvan, maar vertel ook over je eigen successen. Want we zijn allemaal PR-mensen, vertellen heel graag over de organisatie waar we werken maar te weinig, denk ik, over onze eigen resultaten naar binnen. Dat is ook iets wat ik in de loop der jaren pas heb begrepen, hoe nodig dat is."
De podcastserie Onder Embargo, met presentator Ronald van der Aart, is terug, maar nu bij BusinessWise. Het concept is ongewijzigd: twee communicatie-experts in gesprek over hun vak. Via deze link vind je alle eerdere afleveringen.
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: