Shift Landmark moet van de nieuwe wijk Waterkant in Rotterdam dé culturele hotspot van Europa maken. Met een investering van 240 miljoen euro moet er in 2031 een duurzame trekpleister uit de grond verrijzen op een oppervlakte van 25.000 tot 30.000 vierkante meter. Hoe overtuig je geldschieters van een ambitieus plan, hoe neem je hen mee in jouw verhaal?
In BusinessWise Weekly - hierboven te beluisteren - gaat Olivier de Neve in gesprek met Don Ritzen, oprichter van Shift en bedenker van het landmark. Volgens de ondernemer, die met zijn eerdere bedrijf Rockstart honderden startups hielp aan financiering, is het opbouwen van relaties dé sleutel tot succes om geldschieters te vinden. Ritzen besloot daarnaast te kiezen voor een steward-ownershipstructuur waarin investeerders mede-eigenaar kunnen worden van het landmark. Erik Schut, oprichter van Enfuro Ventures en BFly Ventures, behoorde tot een van de eersten. Ook hij is te gast in de podcast.
Steward ownership
Voor de financiering van het Landmark gaat Ritzen de boer op. Naast traditionele geldschieters gaat hij dus gebruik maken van een steward ownership-structuur, een manier om zeggenschap van economisch gewin te scheiden. De stewards bewaken hierbij de missie van Shift Landmark in plaats van focussen op winstuitkering.
Met Rockstart heb ik geleerd dat financiering scoren een heel goede manier is om innovatie van de grond te krijgen, maar ik heb ook gezien dat het een bedrijf kan slopen
Don Ritzen Oprichter van Shift
Ritzen legt uit waarom hij voor deze methode heeft gekozen: „Met Rockstart heb ik geleerd dat financiering scoren een heel goede manier is om innovatie van de grond te krijgen, maar ik heb ook gezien dat het een bedrijf kan slopen. Met stewart ownership zorg je dat de missie voor altijd is geborgen en geeft de investeerders gewoon een vast eerlijk rendement."
Investeerder Schut denkt dat de traditionele geldschieters moeten gaan wennen aan het idee, maar er wel zeker een markt voor is. „Je maakt nog steeds een mooi rendement, maar het gaat voornamelijk om de échte impact. Daarnaast kan je natuurlijk zeggen dat je mede-eigenaar bent van het creëren van een wereldwonder."
Deze tekst betreft slechts een deel van het gesprek in BusinessWise Weekly, de wekelijkse podcast waarin Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer. Daarom: beluister de podcast hierboven vooral.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox, ook over duurzaamheid. Schrijf je hier nu gratis in: