Wat doet een communitymanager eigenlijk? Presentator Tom Berserik vraagt het expert Saskia Schoonebeek in deze Hoe word ik?. ,,Het is iemand die de brug is tussen een bedrijf en hun bezoekers of community. Dus jij staat daar tussenin en jij behartigt de belangen van beide kanten. Ik denk dat het voor veel bedrijven heel waardevol kan zijn als je weet wat je eruit wil halen en hoe je dat goed kan doen.''
Welke kwaliteiten je moet hebben als communitymanager? Zorg dat je goed bent met social media, contentcreatie en misschien een stukje klantenservice. ,,En je moet natuurlijk ook wel analytisch zijn. Weten of bepaalde doelen behaald worden, of het goed gaat met je bereik. Het gaat iets verder in het contact met mensen. Dus zaken als empathie, kun je je in anderen verplaatsen en ben je diplomatiek? Je moet ook de behoefte van de doelgroep vertalen naar jouw bedrijf en vice versa. Dus echt die brug zijn.''
Schoonebeek: ,,Ik voel me soms echt een mediator in mijn werk. Of een soort van vertaler. Een tolk tussen twee talen. Zo voelt het soms. En ik denk dat het analytische hier ook nog steeds heel erg van belang is.''
Luister ook de andere afleveringen met Saskia Schoonebeek
Hoe word ik beter in het opzetten van een communitystrategie?
Hoe word ik beter in het op waarde schatten van een community?
MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!