PodcastsOnder Embargo

Woordvoerder Stedin: 'Ik denk elk jaar dat we geen persberichten meer gaan sturen'

Ronald van der Aart en Koen de Lange (Stedin), communicatie-experts, in de podcast Onder Embargo. Ronald van der Aart (links) en Koen de Lange van Stedin.
Ronald van der Aart (links) en Koen de Lange van Stedin.
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:

Onder Embargo is een tweewekelijkse podcastserie van BusinessWise over persvoorlichting in de praktijk. Expert Ronald van der Aart gaat in gesprek met een collega uit het vak over zijn/haar ervaring op het gebied van woordvoering, bespreekt én geeft duiding aan de actualiteit.

Over de blauwe bessen van Albert Heijn. De oproep van de drinkwaterbedrijven. Over de Vrienden van Amstel Live en hun invalshoeken die elk jaar weer publiciteit pakken. Over een term als energietransitie, die media destijds niet begreep en het succes van een persbericht. Ook: hoeveel overtuigingskracht er nodig was om nut en noodzaak van laadpalen op de kaart te krijgen. Twee corporate communicatie-experts in gesprek over hun vak in de podcast Onder Embargo: presentator Ronald van der Aart en Koen de Lange, woordvoerder bij netbeheerder Stedin en teamleider Media en Analyse.

Toen ik in 2015 begon moest ik het woord energietransitie nog aan journalisten uitleggen

Koen de Lange Stedin

Netbeheerder Stedin is verantwoordelijk voor het transport van elektriciteit en gas van en naar de klanten. ,,We zijn dus geen energieleverancier, geen Vattenfall of Eneco waar je je energiecontract bij hebt", verduidelijkt Koen de Lange. ,,Ik werk er nu negen jaar en heb het idee dat het pas sinds een jaar of drie echt helemaal los gaat, dat we altijd een soort van vooravond van de energietransitie hebben gezeten. Toen ik in 2015 begon moest ik het woord energietransitie nog aan journalisten uitleggen".

'Dit is echt het laatste jaar dat we nog persberichten uitsturen'

In Onder Embargo is 'het persbericht' een terugkerend item. Koen: ,,Hoe vaak ik wel niet gelezen heb van 'het persbericht is voorbij' en van 'dit is echt het laatste jaar dat we nog persberichten uitsturen'. Maar of je het een persbericht noemt of verhaallijn of factsheet, als je een journalist belt met 'ik heb een mooi verhaal', vraagt diegene toch: heb je dit ook even op papier of een A4'tje om te sturen?"

ALBERT HEIJN EN DE BLAUWE BESSEN, een uitzonderlijke casus, zoals beide experts het bestempelen. Ronald van der Aart in de podcast: ,,Daar vonden heel veel mensen wat van, en met name van de manier waarop Albert Heijn communiceerde. Daar was best kritiek op. Ik weet een klein beetje hoe de processen daar lopen, maar het belangrijkste is dat je als woordvoerder goed geïnformeerd moet worden door de organisatie. En als je onvoldoende informatie krijgt moet je zelf die informatie halen, en met name moet je heel goed kunnen inschatten wat de ernst van de recall is. Wat is de impact voor klanten? Wat is de impact voor de maatschappij? En daar pas je toon en en inhoud van van de berichtgeving op aan. Ik kan niet inschatten wat de processen zijn geweest de afgelopen tijd bij Albert Heijn, maar ik zie dat de toon inmiddels veranderd is en dat er niet meer gesproken wordt over excuses voor het ongemak, maar over welgemeende verontschuldigingen voor enige onzekerheid en gevolgen bij eventuele besmetting. Dat is nu de formulering. En dat doet natuurlijk veel meer recht aan aan de ernst van de Hepatitis A-besmettingen bij een aantal klanten."

Energiecrisis: we hadden in één jaar drie keer zoveel aanvragen van grote bedrijven dan ieder ander jaar

Koen de Lange Stedin

Hoe de inval in Oekraïne alles veranderde

Gevraagd om een voorbeeld blikt Koen terug op 2022, het jaar dat de gascrisis, de energiecrisis eigenlijk, begon met de inval van Rusland in Oekraïne. ,,De gasprijs schoot omhoog en toen waren er heel veel bedrijven die meteen een zware aansluiting wilden, die fabrieksprocessen wilden kunnen elektrificeren. We hadden in één jaar drie keer zoveel aanvragen van grote bedrijven dan ieder ander jaar, kregen werkorders die we in 2030 hadden verwacht in 2022 voor onze kiezen door die energiecrisis. Nou, daar zat een enorm mooi verhaal in".

'NOS opende er mee, later die dag persco met CFO en alle kranten, het verhaal was echt goed geland'

,,Waar we toen de switch hebben weten te maken in het verhaal is niet alleen 'wij gaan heel veel kabels en stations bouwen om hier om die capaciteit te regelen', maar ook door tegen die ondernemers te zeggen: prima dat jullie al die aanvragen doen, maar ga ook flexibel om met je energiegebruik. Dat was voor bedrijven slikken, want die zeggen: hallo, dit is afgelopen jaar honderd jaar nooit een probleem geweest, waarom regelen jullie dit niet? Maar we moeten dit echt met elkaar cheffen. Dat verhaal had ik vrij snel bij de NOS weten neer te zetten, die opende daar 's morgens de Journaals mee, want die middag een persco. CFO was erbij, kranten, het verhaal was echt goed geland."

'Appje: Lubach heeft ons verhaal overgenomen'

,,Ik zat 's avonds thuis op de bank en kreeg een appje: Koen, je moet nu de tv aanzetten, Lubach heeft ons verhaal overgenomen. Ik dacht van: daar gaat de perfecte dag. Maar: hij had toen het item Tot op de bodem waar-ie ons verhaal keurig netjes heeft weten neer te zetten. Dus dat was goed. Weet je, dit was al een once in a lifetime experience en daar kwam dit nog eens overheen. Lubach weet bepaalde dingen echt goed neer te zetten met natuurlijk een vleugje humor van ja, netbeheerders, dat zijn hele grote bedrijven, met kutnamen zoals Stedin, Alliander en Enexis". Met glimlach: ,,Dus dat komt bij ons nog wel eens terug."

Beluister de podcast Onder Embargo voor meer praktijkvoorbeelden, over onder meer ook de werkwijze en organisatiestructuur van de afdeling Corporate Communicatie.

Meer BusinessWise? Abonneer je op de Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook de podcasts. Abonneer je nu gratis en blijf altijd op de hoogte.