Sinds 2024 is Andreas Barth CEO van financiële dienstverlener Riverty, de fintech-tak van de Duitse mediagigant Bertelsmann. Met meer dan 4.000 werknemers bedient het bedrijf inmiddels 25 miljoen eindklanten/consumenten.
De betaaloplossingen van de dienstverlener moeten het consumenten gemakkelijker maken om te betalen en bedrijven ondersteunen bij het beter beheren van de financiële stroom. Denk bijvoorbeeld aan flexibele online betaalmethoden, een slimmere boekhouding en gebruiksvriendelijke incasso's. Riverty faciliteert inmiddels maandelijks zo'n 80 miljoen transacties.
Mensen zullen een eigen persoonlijke AI-assistent hebben die helpt met financiële transacties
Andreas Barth Riverty
Toekomst van fintech: AI-agents steeds belangrijker
Vorige maand lanceerde Riverty het Fintech 2040-rapport (onderaan dit artikel staan de belangrijkste voorspellingen uit het rapport). Met Barth gaat BusinessWise dieper op enkele opmerkelijke punten uit het rapport in. Om direct van wal te steken met deze bevinding: financiële instellingen zullen tegen 2030 meer dan 1 biljoen dollar besparen dankzij AI-agents die autonoom onderhandelen, investeren en fraude opsporen. Dat is enorm. Hoe is de dienstverlener er zo zeker van dat dit bedrag ook echt gehaald zal worden in 2030?
Lees ook: Digitale euro komt stap dichterbij: kans op economische stabiliteit of walhalla voor hackers?
Andreas Barth: ,,Er zijn zelfs schattingen die nog verder gaan, tot wel 4,4 biljoen in 2040. Wij denken dat de kans groot is dat dit gehaald wordt, omdat AI-agents steeds belangrijker worden. Ze ondersteunen bij allerlei taken op internet, van automatisch beleggen tot het voorkomen van fraude en hulp bij het budgetteren. Mensen zullen een eigen persoonlijke AI-assistent hebben die helpt met financiële transacties.''
Barth ziet dit nu al in de dagelijkse praktijk. ,,AI ondersteunt onze teams vandaag de dag bij fraudedetectie, risicobeoordeling en klantenservice. En met succes. Het bespaart niet alleen kosten, maar de klanttevredenheid neemt ook toe - en dat is minstens zo belangrijk. Daarom geloven wij dat deze cijfers realistisch zijn."
Lees ook: 1,3 miljard AI-agents in 2028 en dat kan dit voor jou betekenen
Twijfel bij bedrijven over fintech-oplossingen
Toch twijfelen veel bedrijven, groot én klein, omdat ze AI nog niet helemaal vertrouwen als het om hun financiën gaat. Wat zou Barth tegen ondernemers willen zeggen om hun vertrouwen in AI- en fintech-oplossingen te vergroten? De Duitser begrijpt dat er twijfel en wantrouwen is richting deze technologie.
,,Voor ons draait het om transparantie: mensen moeten precies weten wanneer en waarvoor AI wordt ingezet. Als fintechbedrijf houden we ons strikt aan de regelgeving. Ik denk dat het wantrouwen vanzelf minder wordt naarmate mensen meer positieve ervaringen opdoen met AI-oplossingen. Het is iets waar ook wij aan moeten wennen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is. Zolang wij blijven uitleggen en laten zien wat we doen, groeit het vertrouwen vanzelf.''
Banken hebben fintechs nodig voor innovatie en wij profiteren van de schaal en ervaring van banken
Andreas Barth Riverty
2040: 'Nog slechts een bijrol voor banken'
Volgens het rapport zouden banken in 2040 vrijwel verdwenen zijn. Is dat een wensdroom of kan het werkelijkheid worden? ,,Dat is inderdaad een gedurfde uitspraak. Maar we zien nu al dat banken minder dominant worden, bijvoorbeeld doordat nieuwe betaal- en financiële diensten opkomen die buiten traditionele banken om werken.''
,,Tegelijk snijden banken flink in kosten en proberen ze te vernieuwen, vaak samen met fintech-bedrijven. Maar de 'fintechs' hebben het voordeel dat ze direct digitaal zijn en snel met moderne oplossingen komen. Vandaar deze voorspelling.'' Grote banken moeten volgens Barth gaan samenwerken met partijen als Riverty. ,,Absoluut. We hebben elkaar nodig: banken én fintech-bedrijven. Banken hebben fintechs nodig voor innovatie en wij profiteren van de schaal en ervaring van banken.''
Lees ook: 10 redenen waarom Wibe Wagemans het AI-Deltaplan onder de maat vindt
Klantcontact persoonlijker: ook met AI
Hoe kunnen klanten, grote bedrijven maar ook kleinere ondernemers en consumenten, het beste worden geïnformeerd over oplossingen als die van Riverty? Een bakker om de hoek die niets van fintech of AI weet, moet de diensten eenvoudig kunnen gebruiken. Volgens de CEO biedt de dienstverlener verschillende oplossingen waardoor grote en kleine bedrijven makkelijk kunnen instappen, afhankelijk van wat men nodig heeft.
,,Voor online zaken bieden we eenvoudige betaaloplossingen, vaak via bestaande aanbieders. Meestal hoef je alleen maar de dienst aan te vinken. Voor meer traditionele oplossingen, zoals facturering, kun je makkelijk via de website contact opnemen. Dan is er altijd persoonlijk contact: je kunt bellen, mailen, sms'en of via de app werken. Wij zorgen ervoor dat klanten op de manier die voor hen prettig is geholpen worden, en maatwerk staat centraal. In de toekomst wordt die ervaring zelfs nog persoonlijker, zeker met AI-agents.''
Ik denk dat Europa voorzichtiger is, vooral als het gaat om privacy en regelgeving. Dat is positief
Andreas Barth Riverty
Vijf punten waarom AI bedrijven volgens Andreas Barth verder helpt
Zoals gezegd, veel bedrijven twijfelen nog over de inzet van AI en andere fintechoplossingen. Andreas Barth stipt in enkele punten aan waarom twijfelen volgens hem niet nodig is.
-
Het verhoogt de klanttevredenheid en de verkoop.
-
Het verbetert de efficiëntie door snellere en eenvoudigere betalingen en facturering.
-
Het biedt toegang tot de nieuwste innovaties en betere oplossingen.
-
Het vergroot de omzet dankzij verbeterde financiële tools.
-
Het bereidt je voor op de toekomst, omdat fintech-bedrijven gebouwd zijn op moderne, snelle en veilige technologie.
Innovatie: Europa versus Silicon Valley
,,Of er ook risico's verbonden zijn aan het gebruik van deze fintech-oplossingen? Naar mijn mening niet. De financiële sector is zeer streng gereguleerd, vooral in Europa'', benadrukt Barth. ,,Het is wel belangrijk dat je een betrouwbare partner kiest die zich goed aan de regels houdt.''
Hoe doen Europese fintech-bedrijven als Riverty het, vergeleken met bijvoorbeeld Silicon Valley en andere Amerikaanse bedrijven, op het gebied van innovatie? Is het continent bezig met een inhaalslag? „Ik denk dat Europa voorzichtiger is, vooral als het gaat om privacy en regelgeving. Dat is positief. Het nadeel is dat elke Europese lidstaat de regels weer anders in de wet zet, wat het soms wat ingewikkeld maakt. Maar er zijn steeds meer oplossingen die in heel Europa werken, en dat is een goede ontwikkeling.''
Het gaat volgens de CEO snel met de innovatie op het vlak van betaaloplossingen. Barth: ,,We zijn voortdurend bezig om onze producten te verbeteren, flexibeler en persoonlijker te maken. In de toekomst kun je bij het afrekenen steeds meer zelf bepalen hoe en wanneer je betaalt. Vooral met AI komt er nog veel meer maatwerk en gemak bij voor de klant. We werken continu aan vernieuwing, en soms gaat dat in stapjes, maar we zijn altijd bezig met de volgende innovatie.''
Lees ook: Het kleine Estland als AI-pionier: 'De slimste gebruikers van technologie winnen de revolutie'
5 voorspellingen uit het Riverty-rapport 'Fintech 2040'
Geld dat voor je denkt en handelt: Financiën zijn niet langer een passief hulpmiddel. AI beheert de geldzaken zelfstandig en neemt real-time beslissingen. Daarnaast doet AI aanpassingen om je financiële gezondheid te optimaliseren.
Een AI-assistent die je door en door kent: AI ontwikkelt zich tot een proactieve, persoonlijke financiële assistent die de gebruiker op een dieper niveau leert kennen. Zo begrijpt AI je doelen, gewoonten en zelfs emoties, om de gebruiker zo te helpen slimmere financiële keuzes te maken.
Banken worden vooral back-end spelers: Tegen 2040 zijn traditionele banken grotendeels naar de achtergrond verschoven. Ze worden vervangen door fintechs en platforms die meer directe en flexibele financiële diensten aanbieden. Banken vervullen vooral nog een ondersteunende rol op de achtergrond.
Emoties sturen slimmere geldkeuzes: Toekomstige financiële tools zijn zich bewust van emoties, waardoor gebruikers beslissingen kunnen nemen die aansluiten bij hun persoonlijke situatie, waaronder hun emotioneel welzijn, risicoprofiel en langetermijndoelen.
Ongekend vertrouwen met quantumbeveiliging: Quantum computing zorgt voor een revolutie in cybersecurity binnen fintech. Onbreekbare encryptie beschermt financiële data en transacties volledig tegen cyberdreigingen.
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier in: