Strategie

Van Amsterdam naar Parijs in 45 minuten? Elon Musk denkt dat het kan, Nederlandse Hyperloop-tests tonen veelbelovende resultaten

Is de hyperloop de toekomst? Beeld: Shutterstock Is de hyperloop de toekomst? Beeld: Shutterstock
Is de hyperloop de toekomst? Beeld: Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Stel je voor: reizen in een capsule door een lange buis, zwevend op magnetische velden. En dat met een snelheid van 700 km/u. Volgens het Nederlandse bedrijf Hardt Hyperloop komt deze veelbelovende nieuwe vorm van massavervoer steeds dichterbij, schrijft Euronews.

Een Hyperloop is een buis met een lage luchtdruk, waarin capsules met passagiers dankzij de verminderde weerstand met extreme snelheid kunnen reizen. Ingenieurs werken wereldwijd al meer dan tien jaar aan dit concept, sinds het door Elon Musk werd geopperd. De Tesla- en SpaceX-topman stelde dat een Hyperloop de afstand van 645 kilometer tussen Los Angeles en San Francisco in slechts 30 minuten zou kunnen overbruggen.

Niemand is er tot op heden in geslaagd om dit concept op commerciële schaal te realiseren, maar Hardt Hyperloop zegt in de afgelopen twaalf maanden grote vooruitgang te hebben geboekt. Vorig jaar schoot de capsule nog met een snelheid van 30 kilometer per uur door de testbuis. Dit jaar is die snelheid, dankzij diverse verbeteringen, verhoogd naar 85 kilometer per uur, het maximum binnen de huidige testopstelling.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Fons Trompenaars over Nationale Investeringsbank: 'Onder druk ontstaan beste innovatieve ideeën'

Al meer dan 700 testritten

„We hebben meer dan 700 testritten uitgevoerd. Daarbij hebben we ons testplatform verbeterd, het gewicht met meer dan 45 procent verminderd, en de hefkracht met 20 procent vergroot," vertelt Roel van de Pas, Managing Director bij Hardt Hyperloop „We hebben de stuwkracht – de kracht om te versnellen – met ongeveer 50 procent verhoogd, en snelheidsprestaties behaald die 200 procent hoger liggen dan onze eerdere resultaten."

Het uiteindelijke doel is dat capsules door de buizen met een snelheid van maar liefst 700 kilometer per uur razen. Hiermee zou de reistijd tussen Amsterdam en Parijs teruggebracht kunnen worden tot slechts 45 minuten.

Lees verder onder de advertentie

„Het zal de maatschappij en onze manier van leven en werken fundamenteel veranderen," zegt Kees Mark, Managing Director van het European Hyperloop Centre. „Duurzaamheid is het ook. We hebben in tests bewezen dat we transport kunnen realiseren met een zeer laag energieverbruik."

Het European Hyperloop Centre, gevestigd in Veendam, beschikt over een testbuis van 420 meter – de langste Hyperloop-testbaan in Europa

De Hyperloop moet ook commercieel aantrekkelijk worden

Het European Hyperloop Centre, gevestigd in Veendam, beschikt over een testbuis van 420 meter – de langste Hyperloop-testbaan in Europa. De buis bestaat uit 34 aparte secties met een doorsnede van circa 2,5 meter. Een vacuümpomp zuigt lucht uit de buis om de interne druk te verlagen en wrijving te verminderen, wat capsules in staat stelt om op hoge snelheid te reizen. Mark benadrukt dat een Hyperloop efficiënter is dan korte vliegreizen, hogesnelheidstreinen en vrachtwagens, al vraagt het bouwen van een Hyperloop aanzienlijke investeringen in de infrastructuur.

Het ontwikkelen van de technologie tot het huidige punt is volgens Hardt niet eenvoudig geweest. Het bedrijf hoopt tegen 2030 de eerste tests met passagiers uit te voeren. „We richten ons nu niet alleen meer op de fundamentele kwesties, maar ook op de commerciële vraagstukken," legt Roel van de Pas uit. „We willen er zeker van zijn dat deze technologie niet alleen technisch haalbaar is, maar ook commercieel aantrekkelijk wordt. Dat vraagt om capsules waarin je echt kunt reizen, als passagier. Dat is onze volgende stap."

Lees verder onder de advertentie

Bron: Euronews

Lees ook: Niet Microsoft, maar Macrohard: alles over het nieuwe softwarebedrijf van Elon Musk

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie