Humor en Britten. Niet zelden een gouden combinatie. Ook in de wereld van marketing en reclame. Sinds mensenheugenis (nou ja, sinds het bestaan van marketingcampagnes) wordt de lach in het Verenigd Koninkrijk gul ingezet om er producten en diensten aan de man te brengen. Onze westerburen zijn er heer en meester in.
Zelfreflectie als slimme tool in je marketinguitingen
De reclamecampagnes van Surreal-ontbijtgranen zijn een opvallend recent voorbeeld. Het merk past op humoristische wijze zelfreflectie toe in de marketinguitingen. Denk aan slogans als 'Vegan. High Protein. Tastes like magic. Feels like cheating' en 'Our cereal is recommended by 9 out of 10 people named Steve'. Een hoofdrol in de commercials is weggelegd voor Gary Scott, een acteur die een lange tijd was gekoppeld aan het bekende schoonmaakmerk Cillit Bang.
Val op, want op die manier groeit de naamsbekendheid het hardst
Wat kunnen we marketingwise van de Engelse lolbroeken leren? Anne Stokvis, creative director en partner bij N=5, Milan van Vugt, Head of Content & Partnerships bij IPG Mediabrands Nederland, Martijn Vlasblom, strategy director bij media- en perfomancebureau STROOM en Thijs van der Zande, commercieel manager en B2B-strateeg Zakelijk bij DPG Media, schijnen hun licht op de aan de andere kant van de Noordzee zeer succesvolle marketingcampagne.
Lees ook: Maatschappelijke impact maken met je merk? Marketingexperts delen hun tips over hoe je dat aanpakt
Zo bouw je aan een eigen merkidentiteit
Volgens Stokvis speelt Surreal goed de emotie van nostalgie uit. „We verlangen allemaal naar de zoetigheid van vroeger. Dat vrij en zonder guilt eten. Maar we willen - zeker als volwassene - ons lichaam wel gezond houden. Surreal lost dat op met joyful breakfast cereals, zoals ze het noemen.'' Kortom: lekkere, nostalgische ontbijtgranen zonder dat je bang hoeft te zijn voor al die onnodige suikers en andere rotzooi. Tel daarbij op de proteïnehype van nu: alles is voorzien van een extra dosis van de bouwstof.
Bekijk aflevering 2 van onze videoserie Van alle marketing thuis met daarin nog meer inzichten. Tekst gaat door onder de video.
Humor: over het gebruik van zelfspot
Naast de nostalgische factor zet het Engelse merk samen met Gary Scott ook in op zelfspot en absurdisme. Het leidt volgens Van Vugt tot een hele eigen merkidentiteit waarmee de vastgeroeste ontbijtgranenmarkt wordt opgeschud.
Marketinglessen: hoe je met absurdistische humor de Britse markt van ontbijtgranen bestormt
Wat we volgens de CMO van Surreal kunnen leren?
-
Alles wat je als merk doet, moet engagement opleveren.
-
Creëer voor je merk elk jaar vier virale cases.
-
Kijk wat aanslaat en maak dat succes groter.
Wat de experts adviseren:
-
Juist wanneer je geen groot marketingbudget hebt, moet je gaan voor engagement.
-
Heb lef. Durf te kiezen voor engagement.
-
Durf ook te kiezen voor een niche, een bepaalde toon. En durf ook fouten te maken.
-
Denk als een challenger brand: bouw aan je naamsbekendheid. Denk aan hoe Tony's Chocolonely groot is geworden.
-
Val op, want op die manier groeit de naamsbekendheid het hardst.
-
Sta je bekend als serieus merk? Ga dan niet plots voor 'lollig', bijvoorbeeld met filmpjes op social media als TikTok. Daar trappen consumenten niet in.
Bekijk ook aflevering 1 van Alle marketing thuis. Daarin wordt de 'Like a girl'-campagne van Always besproken.
Wat maakt een reclamecampagne bijzonder? Wat zorgde voor het succes en hoe zou je zoiets vandaag de dag aanpakken? In Van alle marketing thuis praten experts op het gebied van marketing en reclame met elkaar over bijzondere cases. Elke twee weken een nieuwe video.