Strategie

DPG Media neemt RTL Nederland over

Erik Roddenhof / ANTWERPEN - Exterieur van het hoofdkantoor van DPG Media. Mediabedrijf DPG Media wil RTL Nederland overnemen. DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat bij overname de naam RTL behouden blijft. ANP JONAS ROOSENS / HILVERSUM - Bedrijfsvlaggen voor het kantoor van RTL Nederland. Mediabedrijf DPG Media wil RTL Nederland overnemen. DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat bij overname de naam RTL behouden blijft. ANP LEVIN DEN BOER DPG Media / ANP /  ANP
DPG Media / ANP / ANP
Leestijd 2 minuten

Met de overname begeeft DPG Media - ook uitgever van BusinessWise en De Ondernemer - zich voor het eerst op de Nederlandse televisie- en streamingmarkt. Bij de overname van RTL Nederland door DPG Media speelde vooral de overlap op het gebied van online nieuws een rol. Door de gemaakte afspraken hoeft de overlap in de praktijk geen problemen op te leveren, concludeerde de ACM na uitgebreid onderzoek.

We hebben voortaan de schaal en de nodige expertise in huis om duurzaam succesvol te blijven in een markt die een fundamentele transformatie doormaakt

Christan van Thillo DPG Media’s Executive Chairman

DPG Media's Executive Chairman Christian Van Thillo is trots. „Met RTL Nederland, VTM en RTL Belgium hebben we voortaan de schaal en de nodige expertise in huis om duurzaam succesvol te blijven in een markt die een fundamentele transformatie doormaakt. Kijkers houden van goed gemaakte lokale televisie en juist daarin zijn wij zeer bedreven. Ik kijk enorm uit naar dit nieuwe avontuur.''

'Belangrijke mijlpaal voor RTL Nederland'

Sven Sauvé zal als CEO van RTL Nederland direct toetreden tot het dagelijks bestuur (executive committee) van DPG Media. „Dit is een belangrijke mijlpaal voor RTL. Samengaan met DPG Media is de beste manier om onze grote gezamenlijke ambities en dromen waar te maken'', aldus Sauvé in een reactie „Zeker in een markt waarin internationale technologie-partijen steeds dominanter zijn. Met deze samenwerking hebben wij de kracht om te blijven innoveren en investeren in onze streaming activiteiten, de beste lokale verhalen en onze journalistieke organisatie."

Pluriforme media in Nederland behouden én laten groeien

„Ik heb niet eerder zo'n omvangrijk en grondig onderzoek doorlopen", vertelt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media (foto). „Het is begrijpelijk dat goed wordt gekeken naar het effect van een groot mediabedrijf. We begrijpen de zorgen van de ACM rondom de nieuwsvoorziening en zijn blij dat we die hebben kunnen wegnemen. Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn de pluriforme media in Nederland voor de toekomst te behouden en zelfs verder te laten groeien.''

Integratietraject DPG Media - RTL Nederland

„De overname van RTL Nederland betekent dat het integratieproces zal worden opgestart. Daar beginnen we direct na de zomervakantie, medio augustus mee. Dat doen we zorgvuldig en samen met teams bij zowel DPG Media als RTL Nederland. We verwachten dit integratieproces medio november af te kunnen ronden. Op de korte termijn verandert er weinig: zowel DPG Media als RTL Nederland blijven, zolang het integratietraject loopt, werken zoals we gewend zijn."

RTL Nederland staat sinds de oprichting onder toezicht van de Luxemburgse mediatoezichthouder. DPG Media wil de tv-zender net als de eigen radiozenders Qmusic en JOE onder Nederlands toezicht stellen. Alle uitzendactiviteiten van RTL Nederland moeten binnen vijf jaar onder toezicht van het Commissariaat voor de Media staan.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: