Strategie

Jean-Baptiste Dalle van L'Oréal: 'Niet lullen, maar poetsen, dát is het motto waar je verder mee komt'

Fransman Jean-Baptiste Dalle is de nieuwe country manager bij L'Oréal, maar is zeker geen nieuw gezicht bij het bedrijf. Dennis van Akkeren
Dennis van Akkeren
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dalle zit nog maar nét op de stoel van algemeen directeur van L'Oréal Benelux. Maar een nieuweling binnen het bedrijf is hij allesbehalve. De Fransman begon zijn carrière bij het bedrijf al in 1996, bij het marketingteam van de divisie in de Verenigde Staten. Al snel kreeg Dalle meer verantwoordelijkheden en bekleedde hij in de jaren daarop verschillende leidinggevende functies in onder meer Parijs, Spanje en Mexico.

De Nederlandse cultuur is hem ook niet vreemd: Dalle werkte eerder al vijf jaar bij L'Oréal Nederland als general manager binnen de Consumer Products Division (CPD). Sinds februari van dit jaar mag hij zichzelf country manager noemen van de Benelux. Dalle: ,,Het is een lange reis geweest sinds mijn start bij de L'Oréal Groupe. Ik ben heel trots om nu hier te zijn en heb ontzettend veel zin om samen te werken met de teams hier."

Nieuwsgierig blijven

Dat hij zo ver heeft weten te komen, heeft volgens Dalle alles te maken met nieuwsgierig blijven naar nieuwe gebieden om te ontdekken. ,,Ik heb dat altijd leuk gevonden. Ik denk ook dat je dat nodig hebt om bij een bedrijf als dit te werken." Want ja, de L'Oréal is een indrukwekkend bedrijf. Sinds meet af aan domineert de L'Oréal Groupe het beautyschap wereldwijd. Veel generaties groeiden op met de producten van merken als L'Oréal Paris, Garnier, Maybelline, Vichy, La Roche-Posay. Kantoren en fabrieken staan over heel de wereld.

Ik denk ook dat je nieuwsgierigheid nodig hebt om bij een bedrijf als dit te werken

De Benelux-activiteiten worden momenteel geleid vanuit het hoofdkantoor in Hoofddorp. Hier houdt Dalle kantoor in een volledig CO2-neutraal gebouw, waar het tapijt gemaakt is van gerecyclede materialen en de vele planten bewaterd worden met regenwater.

Hoewel het bedrijf al ruim 115 jaar bestaat, is in de loop der jaren veel veranderd, zegt Dalle. ,,Sommige dingen zijn hetzelfde gebleven. We hebben ons altijd door wetenschap en innovatie laten leiden. Wat wel anders is tegenwoordig, is het belang van duurzaamheid en de rol van digitale innovatie in beauty." Met dat laatste doelt de country manager bijvoorbeeld op de apps die klanten kunnen gebruiken om via augmented reality in de winkel te kijken of bepaalde make-up hen zou staan. ,,Dat zijn echt hele mooie ontwikkelingen."

Lees verder onder de advertentie

Beauty is empowerment

Niet alleen innovatie is belangrijk voor Dalle, hij wil ook genoeg ruimte geven aan de sociale impact die het bedrijf kan maken. De wereld een stukje beter maken is een van zijn drijfveren. ,,Sinds de jaren 70 komt de L'Oréal Groupe op voor gelijke rechten voor vrouwen. Het probleem is nog steeds groot: overal ter wereld krijgen vrouwen te maken met intimidatie in het openbaar vervoer. Dat is toch ongelooflijk? Daarom spreken we ons daar sterk over uit en werken we samen met ngo's om ertegen te vechten."

De link met beautyproducten is daarin snel gemaakt, zegt Dalle. ,,Beauty gaat over empowerment. Het gaat over zelfvertrouwen. Als je niet lastig wordt gevallen en gewoon overal jezelf kunt zijn, dan kun je je schoonheid pas echt laten zien. Because you're worth it. De verantwoordelijkheid om dat gevoel te creëren voelen wij als bedrijf."

Geen one man shop

Dat is nogal een taak die je op je neemt. Maar Dalle doet het niet alleen. ,,Als algemeen directeur heb je nieuwsgierigheid, passie en energie nodig om je doelen te behalen. Maar L'Oréal is geen one man shop. We doen het met de teams en de juiste mensen. Hier in Nederland leerde ik het belang van 'samenwerken'. Je hebt teams nodig die jou aanvallen als manager."

L’Oréal is geen one man shop. We doen het met de teams en de juiste mensen. Hier in Nederland leerde ik het belang van ‘samenwerken’.

Maar succesvol samenwerken lukt niet zonder vertrouwen, zegt Dalle. ,,We geven medewerkers veel vertrouwen, vrijheid en we moedigen ondernemerschap heel erg aan. Dat klinkt misschien een beetje gek voor zo'n bedrijf. Maar we hebben als management een kader neergezet waarbinnen mensen echte ondernemers kunnen zijn. Vooral jonge mensen spreekt dit aan. Je krijgt van ons al snel een hoop verantwoordelijkheid. Natuurlijk laat ik de controle niet helemaal los, die blijft nodig. Maar je krijgt wel vrijheid om binnen het kader op jouw manier aan de slag te gaan. Dat sluit aan bij wat jullie Nederlanders altijd zo mooi zeggen: niet lullen, maar poetsen. Dát is het motto waar je verder mee komt."

Lees verder onder de advertentie

Echte familieman

Beauty is serious business, benadrukt Dalle. Maar dat betekent niet dat er alleen maar hard wordt gewerkt. Er is ook genoeg ruimte voor plezier op de werkvloer. ,,Als ik zie hoeveel momenten we hebben waarop we samen iets vieren, word ik daar heel blij van. We hebben een hoop plezier samen. We hebben een geweldig zomerfeest, kerstviering, borrels en beauty days waarop we kennis uitwisselen met elkaar. Ik bezoek de feestjes uiteraard zelf ook. Op de een of andere manier zijn jullie Nederlanders heel goed in dingen vieren, het is altijd erg gezellig."

Vieringen zijn ook goed voor ontspanning. Iets wat Dalle ook erg belangrijk vindt. ,,Non-stop werken is erg slecht voor je gezondheid en prestaties. Dat zeggen we tegen iedereen die hier werkt. Dus in het weekend: geen e-mail. En op maandagochtend: geen meetings. We beginnen de dag met een warm-up en nemen een-op-een rustig de week door."

Als Dalle vrij heeft, brengt hij het liefst tijd door met zijn gezin. ,,Ik ben een echte familieman. Het liefst doe ik leuke dingen met mijn vrouw en kinderen. Ze zijn al wat ouder, maar ook zij hebben mijn aandacht nodig. Verder ga ik graag naar een museum, ik ben een echte kunstliefhebber. Ik heb al heel veel musea in Nederland bezocht!"