Strategie

WK Voetbal en Spelen in aantocht: de zakelijke en sportieve kansen van LA

Casey Wasserman, voorzitter van de Olympische Spelen 2028 in Loas Angeles. Casey Wasserman, voorzitter van de Olympische Spelen 2028 in Los Angeles. Foto: COFFRINI/AFP
Casey Wasserman, voorzitter van de Olympische Spelen 2028 in Los Angeles. Foto: COFFRINI/AFP
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

De spreekwoordelijke olifant in de kamer komt als eerste aan bod. Deze kamer is in dit geval de congreszaal in De Titaan, een bedrijfsverzamelgebouw even buiten het centrum van Den Haag. Sinds enkele jaren biedt deze locatie onderdak aan een mixed-use campus voor creatieve startups en scale-ups, waarvan veel actief zijn in de techsector.

Zakelijke kansen rond WK Voetbal en Olympische Spelen

NL Expo: LA28 organiseerde, in samenwerking met de RVO en het Ministerie van Buitenlandse Zaken, 'Sports USA'. Tijdens deze bijeenkomst werden ondernemers en organisaties geïnformeerd over de kansen die de grote sportevenementen in de VS - het WK Voetbal 2026 en de Olympische Spelen 2028 - het Nederlandse bedrijfsleven bieden.

Bekende Olympische sporters, zoals meervoudig zeilmedaillewinnaar Marit Bouwmeester, ondernemersorganisaties en ondernemers namen deel aan twee panels. Daar wezen zij de aanwezigen op de zakelijke mogelijkheden die wereldwijde sport- en media-evenementen bieden.

Lees verder onder de advertentie

LA en Californië zijn niet bepaald blij met de huidige overheid

Peter Post Netherlands Business Support Office (NBSO)

Ondernemen in het Californië onder Donald Trump

Eerst terug naar die eerder benoemde olifant in de kamer: President Donald Trump en zijn talloze acties, decreten en conflicten die de mondiale situatie er niet rustiger op maken. Hoe valt dat te rijmen met sportevenementen waarin inclusie en saamhorigheid centraal staan?

Peter Post, host van de middag en directeur van het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Los Angeles, begrijpt de spagaat maar al te goed. Immers, de Olympische Spelen van 2028 vinden in Californië plaats, een staat die juist bekendstaat om het liberale en democratische bewind. Post: „LA en Californië zijn niet bepaald blij met de huidige overheid. LA heeft veel te verduren, de branden afgelopen januari, de acties van ICE (Amerikaanse immigratiedienst, red.) , de rellen. En er zijn meer hobbels en obstakels op de weg naar de Spelen te nemen.''

Echter, stad en staat bieden volgens Post enorm veel kansen voor ondernemers en bedrijven, juist omdat bijvoorbeeld duurzaamheid, in tegenstelling tot het huidige Washington, enorm grote prioriteit heeft in het meest zuidwestelijke deel van de VS.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Olympische status Ralph Lauren: hoe kledingmerk met Team America marketingdroom waarmaakt

Sport als platform voor bedrijfsleven

Ook Olympisch zeiler Marit Bouwmeester ziet mooie kansen waarin topsport en het bedrijfsleven een vuist kunnen maken. Ze is ambassadeur van 'Missie H2', een initiatief van Gasunie, Groningen Seaports, Port of Amsterdam, Remeha, Shell Nederland, Eneco, Toyota en Vopak om de duurzame mogelijkheden van waterstof onder de aandacht brengen en ons land positioneren als Nederland Waterstofland. „Dat is een heel mooi voorbeeld hoe je sport kunt gebruiken als platform.'' Volgens de topsporter is het voor het bedrijfsleven heel interessant om de connectie met sporters op te zoeken, de verbinding aan te gaan en samen op te trekken om zo op te vallen.

Maak als bedrijf gebruik van de TeamNL-hub. Maak verbintenis met de topsport

Baukje ter Huurne NOC*NSF

TeamNL-hub voor bedrijfsleven

De rol van TeamNL (de verzamelnaam voor het team bestaande uit de beste sporters die ons land vertegenwoordigen op internationale wedstrijden zoals WK's en de Olympische en Paralympische Spelen, red.) is een belangrijke, wanneer er gekeken wordt naar de kansrijke samenwerkingen tussen bedrijven en de topsport.

Lees verder onder de advertentie

Baukje ter Huurne, chief marketing officer van NOC*NSF: ,,Maak als bedrijf gebruik van de TeamNL-hub. Maak verbintenis met de topsport. Niet alleen als het om sponsoring en om logo's gaat. Juist ook omdat we met elkaar een maatschappelijke impact kunnen maken.''

De vlaggen van LA28. De vlaggen van LA28. Foto: EPA/Caroline Brehman
De vlaggen van LA28. Foto: EPA/Caroline Brehman

Maatschappelijke vuist sportwereld en bedrijfsleven

Als we volgens Ter Huurne Nederland op de kaart zetten, net zoals TeamNL dat sporttechnisch doet, kunnen we ons land ook op de kaart zetten wanneer er gekeken wordt naar thema's als het Amerikaanse bedrijfsleven, innovatie en waterstof. „Als je daar het verschil kan maken, dan is het linkje naar sport heel snel gemaakt. Ook met sporters die een eigen missie hebben. Op die manier komt het samen. Platte sponsoring is ook hartstikke goed en welkom, want de sport verdient financiële ondersteuning. Maar het is wel de tijd dat we met elkaar als sportwereld en het bedrijfsleven vaker een maatschappelijke opgave durven te verbinden aan een opdracht.''

Lees verder onder de advertentie

LA is, alleen is voor de sport, ongelooflijk duur, aldus de NOC*NSF-CMO. „Het bedrijfsleven kan ons ondersteunen om het sportprestatieklimaat daar optimaal neer te zetten. Dat kan soms op het vlak innovatie, op reizen of mobiliteit. Het is heel erg praktisch en broodnodig. Ik hoop dat we zowel op maatschappelijk niveau en als het etalageproduct, TeamNL en het bedrijfsleven met elkaar kunnen binden.''

Het worden ’s werelds eerste volledig privaat gesponsorde Olympische Spelen. Dat biedt enorme mogelijkheden

David Francis Jetr Global Sports + Entertainment

Toegang tot de Amerikaanse markt

Vanuit de VS is David Francis, Vice President of Global Growth Strategy and Government Affairs bij Jetr Global Sports + Entertainment, overgekomen. Hij heeft 14 jaar gewerkt voor het Amerikaanse Olympisch Comité en heeft zes Olympische Spelen meegemaakt. Zijn organisatie ondersteunt overheden en online communities om meer impact te maken tijdens de Spelen.

„Er liggen veel kansen voor bedrijven. Parijs heeft de lat hoog gelegd, maar LA heeft veel troeven in handen, zoals de infrastructuur en privé-financiering van de Spelen. Het worden 's werelds eerste volledig privaat gesponsorde Olympische Spelen. Dat biedt enorme mogelijkheden'', aldus Francis. „Wij helpen landen en bedrijven door strategische roadmaps te bouwen voor toegang tot de Amerikaanse markt. We koppelen ze aan lokale overheden en zoeken naar de juiste plekken om de expertise te tonen en bruggen te bouwen. Alles draait om relaties in de Verenigde Staten. Wij helpen die bruggen te slaan.''

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe investeerders profiteren van de snelgroeiende wereldwijde sportindustrie

Ondernemen in VS: houd hier rekening mee

Het advies van Dzifa Quist, Business Support Officer bij NBSO Los Angeles: „We zien veel kansen - niet alleen voor jonge sporters, maar ook voor het ondernemerschap. Als we met ondernemers die denken aan kansen op de Amerikaanse markt spreken, blijkt dat ze zich vaak niet realiseren hoe groot dat land is. Vliegen van LA naar New York kost je zes uur. We adviseren bedrijven altijd om zich eerst op één regio te focussen en die markt goed te leren kennen, en pas later uit te breiden. We voeren vooral het gesprek: wat is voor jouw bedrijf de juiste startplek?''

We adviseren bedrijven altijd om eerst op één regio te focussen en die markt goed te leren kennen

Dzifa Quist NBSO

Heeft een bedrijf ambities voor juist LA, dan zijn er punten waar je zeker rekening mee moet houden, wil je succes hebben. Quist: ,,Nederlanders zijn direct; als iemand iets niet ziet zitten, dan gaat men snel door. In de VS, en zeker LA, draait het om commitment aan de regio, om het opbouwen van vertrouwen. Een lokale aanwezigheid is daarbij erg belangrijk. Ten tweede zijn Nederlanders vaak te bescheiden in hun boodschap, terwijl Amerikanen van nature presenteren en zelfverzekerd zijn. Je moet je product daarom inspirerend brengen en enthousiasme uitstralen, zodat je partners en klanten meekrijgt.''

Lees verder onder de advertentie

NLA - Hub of the Netherlands in LA'

Tijdens de bijeenkomst werden ook het logo en de huisstijl van 'NLA - Hub of the Netherlands in LA' gepresenteerd. De 'hub' zal dienen als een dynamisch Nederlands 'knooppunt' in het hart van Los Angeles. Het moet een bruisende, multidisciplinaire ruimte worden waar het beste van Nederlandse innovatie, creativiteit en ondernemerschap samenkomt. De locatie zal onderdak bieden aan evenementen, restaurants, kantoorruimtes, voorstellingen, studio's, winkels en exposities.

Het programma van NLA is erop gericht handel, samenwerking, kennisuitwisseling en innovatie te bevorderen door Nederlandse expertise te verbinden met de mogelijkheden die een wereldstad als Los Angeles biedt. NLA is een merk dat wordt beheerd door de Stichting NL Expo LA//28.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie