Strategie

In 3 stappen naar realistische en authentieke communicatie voor je organisatie

 
Fenna de Man, expert communicatie & internal branding met een bijzondere focus op gedrag en cultuur. Foto: Suzan Alberts. Fenna de Man, expert communicatie & internal branding met een bijzondere focus op gedrag en cultuur. Foto: Suzan Alberts.
Fenna de Man, expert communicatie & internal branding met een bijzondere focus op gedrag en cultuur. Foto: Suzan Alberts.
 
Leestijd 4 minuten

Zorgvuldig gekozen woorden en visueel aantrekkelijke beelden die ons digitale imago versterken: we doen online ons best om perfect te lijken. Maar in de echte wereld telt niet alleen wat je laat zien, maar ook wat je echt doet. Expert Fenna de Man schrijft hoe je voor een beeld zorgt dat aantrekkelijk én realistisch is, ook in het bedrijfsleven.

Dat individuen soms ver gaan om online in de smaak te vallen is bekend. Van het maken van een selfie met een overleden paus tot het boeken van een 'Insta-waardige vakantie'. We gaan ver voor online aandacht. Beseffen we in het bedrijfsleven dat we in ons online gedrag veel overeenkomsten vertonen met deze individuen? Dat we ook zieltjes proberen te winnen door alles net iets mooier of overtuigender te verkondigen dan de werkelijkheid? Organisaties willen financieel gezond zijn én impact maken, maar authenticiteit is daarbij essentieel. Toch worstelen veel organisaties hiermee – het is echter nooit te laat om bij te sturen.

Lees ook: Fenna de Man: Ongewenst gedrag sluipt er vaak onopgemerkt in, omdat we ons niet bewust zijn van de aannames die we maken'

'Te mooi om waar te zijn' vacatures kosten je meer geld

Ook aangedikte vacatureteksten zijn helaas geen uitzondering. Een klant van mij zag laatst eenzelfde soort functie openstaan als waar hij zelf mensen voor werft. Het bedrijf in zijn regio bood een veel hoger salaris aan voor minder uren in de week. Het salaris bleek te kloppen, maar dan moest je wel 15 tot 20 uur per week meer werken dan aangegeven. Zo'n veelbelovende vacature zal de gaten in het rooster niet dichten. Het kost zelfs meer geld. Bij het werven van nieuwe medewerkers is het verstandig rekening te houden met 2 tot 3 keer het maandsalaris van de functie.

Zorgt jouw vacaturetekst niet voor de juiste kandidaten? Dan kun je ervan uitgaan dat je wervingskosten flink omhooggaan. Dit soort misleidende berichten schaadt niet alleen het vertrouwen van sollicitanten, het kan je imago schaden én het kost je ook nog eens onnodig veel geld.

De transparantie van ASVZ

Bij zorgorganisatie ASVZ doen ze dit heel goed. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt vermijden zij in hun communicatie overdreven beloften. In plaats daarvan zijn ze transparant over wat een functie inhoudt en leggen ze de nadruk op hun visie en waarden. Daarmee maken ze duidelijk dat zij op een
menswaardige manier zorg willen verlenen en samen met cliënten kijken naar wat er wel kan. In de vacaturetekst schrijven ze dat bewoners met een beperking afhankelijk zijn van je aanwezigheid, aandacht en professionaliteit en dat dat iets van je vraagt als medewerker. Maar dat je er ook veel voor terug krijgt zoals, een dankbare glimlach, een moment van echt contact en het gevoel dat je werk ertoe doet.

ASVZ werft op cultuur en op de waarden die ze nastreven en dat trekt medewerkers aan die écht bij de organisatie passen. Deze manier van werven draagt bij aan het behalen van hun doelstellingen die gericht zijn op het verlenen van menswaardige zorg en het zorgt voor lagere verloopkosten en een sterk imago.

Focus op bepaalde thema's

Veel organisaties verliezen hun kracht door te communiceren over te veel onderwerpen tegelijk. Het streven om overal aan bij te dragen leidt vaak tot versnipperde, of zelfs tegenstrijdige, boodschappen. Focus daarom op de thema's die écht bij de organisatie passen en waar je concreet impact kunt maken. Dat maakt je verhaal sterker en geloofwaardiger.

Bij ASML richten ze hun externe communicatie volledig op hun kernmissie: technologische innovatie


Een voorbeeld is ASML. Zij richten hun externe communicatie volledig op hun kernmissie: technologische innovatie. Thema's zoals duurzaamheid en diversiteit worden intern met overtuiging toegepast en geïntegreerd zonder de externe boodschap te overschaduwen.

Lees over: Fenna de Man: 'Leidinggeven hoeft geen politiek spelletje te zijn'

Andere ambities of thema's kunnen zeker benoemd worden, maar weeg zorgvuldig af of ze bijdragen aan de kernboodschap en de doelen die je als organisatie wilt bereiken.

Vertel jouw echte verhaal

Veel organisaties beseffen niet welke unieke eigenschappen hen onderscheiden. Denk aan bovengemiddelde klantbetrokkenheid, transparantie in een branche waar dat zeldzaam is of de bescheidenheid van marktleiders die fouten durven toegeven. Deze kwaliteiten zijn niet vanzelfsprekend; ze maken de organisatie aantrekkelijk en betrouwbaar. Allemaal mooie eigenschappen die een potentiële klant of medewerker aantrekken, maar die niet gecommuniceerd worden. Want: „Dat is toch vanzelfsprekend?" Nee, dat is juist waarin een organisatie zich kan onderscheiden van de rest. Wees dus realistisch in wat je kunt bieden en zorg dat je aantrekkelijk bent om wie je bent, niet om wat je denkt dat een ander wil horen.

Drie stappen naar authenticiteit

Realistisch zijn in de communicatie lijkt misschien een risico, maar het is een investering die zichzelf terugbetaalt in vertrouwen, betrokkenheid en resultaten. Durf jij deze 3 stappen te zetten?

1. Koppel gedrag aan kernwaarden: zorg dat je gedrag voelbaar is in de manier waarop je de kernwaarden onderbouwt en beschrijft. Authenticiteit versterkt vertrouwen.
2. Reflecteer op je communicatie: is het realistisch en helpt het bij het behalen van je doelstellingen? Zo niet, pas het aan.
3. Valideer je vanzelfsprekendheden: wat voor jou gewoon lijkt, kan voor anderen onderscheidend zijn. Laat dit voor je werken.