Er was de afgelopen jaren een hoop werk te verrichten bij Twitch. Eerst het merk stevig op de kaart zetten, daarna inzetten op het laten groeien van de bezoekersaantallen van de livestreamingservice. Daarin was een belangrijke rol weggelegd voor Rachel Delphin, Chief Marketing Officer (CMO). Sinds 2018 houdt ze zich voor Twitch bezig met pr, marketing, social media, community en de gebruikers van het platform.
35 miljoen bezoekers
Een flinke portefeuille, maar Delphin pakt alles aan met een natuurlijk enthousiasme. Werken bij een bedrijf waar ze zoveel zaken kan oppakken en nieuwe ideeën kan testen, is haar op het lijf geschreven. Delphin: ,,Wat vaak terugkomt in persoonlijkheidstesten is dat ik een verzamelaar ben van informatie en ervaringen. Ik houd van nieuwe dingen." Die houding heeft Delphin geen windeieren gelegd. Twitch groeide de afgelopen jaren flink in het aantal gebruikers. ,,We hebben blijvende en substantiële groei binnen Twitch, in alle categorieën. De pandemie heeft voor veel groei gezorgd, en die groei is gebleven."
Inmiddels heeft de service op elk moment van de dag 2,5 miljoen kijkers en in totaal meer dan 35 miljoen dagelijkse bezoekers. Het aantal uren dat mensen naar content van Nederlandse makers kijkt is vorig jaar met 21 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Bezoekers kijken gemiddeld acht uur per maand naar livestreams. Ze kunnen 'streamers' volgen die bijvoorbeeld live videogames spelen, maar ook recepten proberen of muziek maken. De grootste rubriek is gaming en games als Fortnite, League of Legends en Grand Theft Auto zijn het populairst.
Ik ben een verzamelaar van informatie en ervaringen. Ik houd van nieuwe dingen
Creators zorgen voor succes
Het zijn de contentmakers, de streamers, die voor het succes van Twitch zorgen, zegt Delphin. ,,Mensen komen naar Twitch door de streamers. Nieuwkomers hebben onze creators vaak ontdekt op een ander platform en komen daarna naar Twitch om ze daar te volgen. Daarom moedigen we onze klanten ook aan om zichtbaar te zijn op sociale media. Eigenlijk doen we aan een soort B2B marketing."
Daar horen ook events voor fans bij, zoals het halfjaarlijkse TwitchCon. De editie van gamingconventie die in 2022 in Amsterdam werd gehouden trok 14.500 bezoekers. Op 29 en 30 juni wordt TwitchCon in Ahoy in Rotterdam georganiseerd. De havenstad zal de komende drie jaar de host zijn van het event.
Verbonden voelen
In haar dagelijks werk draait het eindelijk helemaal niet om het halen van bepaalde cijfers, om die grote stip op de horizon. Het zijn juist de kleinere stippen die voor groei zorgen, zegt Delphin. Er is altijd wel een nieuwe tussenstap die de CMO kan zetten. Dat zijn nu vooral acties om ervoor te zorgen dat het community-gevoel binnen Twitch nog sterker wordt, iets waar platform bekend om staat.
Doordat kijkers van de streams met elkaar kunnen chatten, ontstaan er levendige gesprekken. Dat gaat verder dan alleen het bespreken van bijvoorbeeld een game, sommige clubs zijn zo hecht dat ze ook privézaken bespreken. Iedere aflevering komen grotendeels dezelfde mensen samen in de chat. Delphin: ,,Twitch gaat over meer dan entertainment. Tegenwoordig kunnen we overal vermaak vinden, je hoeft alleen maar je telefoon te openen. Maar online een connectie met anderen vinden, is in deze tijd lastig. Mensen in onze community voelen zich wel met elkaar verbonden en worden zelfs vrienden. Dat is waardevol, en de kern van onze groei."
Mensen in onze community voelen zich wel met elkaar verbonden en worden zelfs vrienden
Niet voor minder doen
Het klinkt bijna als een sprookje: je wil groeien als service, zet een stip op de horizon en vliegt zo naar het beoogde resultaat toe. Maar was de reis altijd een rechte weg? Natuurlijk niet, zegt Delphin. ,,Dingen gaan nooit zoals gepland, 9 op de 10 plannen mislukt."
Vaak test het team van Delphin gewoon iets en kijken ze wat er gebeurt. ,,Het geheim is om dan scherp te blijven en de discipline hebben om iets te verwerpen als het niet werkt." Daarnaast gaat ze ook niet verder met plannen die wel werken, maar niet geweldig zijn. ,,Vaak gebeurt het dat de uitkomst toch niet is zoals je 'm van tevoren had bedacht. Naar mijn idee moet je daar dan niet mee doorgaan. Uiteindelijk wil je alleen het allerbeste, voor minder moet je het niet willen.''
Geduldig laat Delphin zich niet zo snel uit het veld slaan en raakt ze zelden gefrustreerd. Tenzij er een enorm beroep wordt gedaan op haar geduld. ,,Ik wil dingen vaak snel voor elkaar hebben en dat kan niet altijd. Geduldig zijn is niet mijn sterkste kant. Maar jezelf goed kennen helpt. Je moet kunnen zeggen: hier ben ik niet goed in. Daarna is het de truc om er je er niet naar te gaan gedragen." En thuis is er gelukkig altijd nog ruimte om even goed te ontspannen. Ook niet geheel onbelangrijk. ,,Ik woon in San Francisco, waar ik graag tijd doorbreng met mijn twee kinderen, twee honden en mijn man.''