Bankanalisten en aandelenonderzoekers bij JPMorgan Chase, qua beurswaarde de grootste bank ter wereld, zien hun werkzaamheden sinds kort flink veranderen door de intrede van AI binnen het bedrijf. In een e-mail, in handen van het Britse Financial Times, staat dat medewerkers bij de bank actief gestimuleerd worden om de nieuwe interne chatbot LLM Suite te gebruiken voor 'schrijven, ideeën genereren, problemen oplossen met Excel en documenten samenvatten.'
JPMorgan Chase-werknemers krijgen gefaseerd toegang tot de chatbot, die veel meer kan dan de welbekende chatbots die je op diverse websites van bedrijven ziet. In een e-mail die is verzonden aan werknemers in de vermogensbeheerdivisie van JPMorgan Chase kondigt de leiding van het bedrijf aan dat zij de laatsten zullen zijn die toegang krijgen tot LLM Suite, schrijft ITPro. Tot nu toe is de slimme chatbot al uitgerold naar ongeveer 50.000 van de in totaal 240.000 werknemers van JPMorgan Chase, werkzaam over de hele wereld. In de e-mail valt te lezen dat je bij LLM Suite moet denken aan 'een onderzoeksanalist die informatie, oplossingen en advies over een onderwerp snel en overzichtelijk kan zoeken en vinden." LLM Suite wordt een 'ChatGPT-achtig product van het bedrijf' genoemd.
Studies tonen aan dat werknemers die AI gebruiken productiever zijn, het betekent ook dat er in de nabije toekomst minder mensen nodig zijn om hetzelfde werk te doen
Banenverlies bij banken?
Op Wall Street wordt AI met zowel enthousiasme als angst ontvangen. Veel werknemers in de bancaire sector zien dat bedrijven weliswaar enorme winsten kunnen realiseren uit het potentieel van AI, maar verwachten dat het tegelijkertijd ook kan leiden tot baanverlies als gevolg van automatisering. Een studie van adviesbureau Accenture wijst uit dat bankiers in de toekomst waarschijnlijk driekwart van hun dagelijkse taken door AI kunnen laten uitvoeren. En Citigroup, een andere Wall Street-gigant in het bankwezen, voorspelt dat de banksector meer banen zal verliezen aan AI-automatisering dan elke andere sector. JPMorgan Chase-CEO Jamie Dimon vertelde eerder dit jaar aan investeerders dat AI 'elke baan revolutinair zal veranderen', waarbij hij stelde dat het 'sommige rollen kan vervangen, maar ook nieuwe rollen creëert naarmate de technologie zich verder ontwikkelt.'
Desondanks stoppen bedrijven niet met de integratie van AI in hun dagelijkse operaties. Naarmate AI steeds toegankelijker wordt, zoeken bedrijven naar manieren om het aan hun eigen specifieke behoeften aan te passen. Financiële instellingen zijn vooral enthousiast over generatieve AI vanwege het vermogen om enorme hoeveelheden gegevens door te spitten en verbindingen te leggen die anders misschien onopgemerkt zouden blijven. Als veel van deze taken in de toekomst door AI worden overgenomen, verhoogt dat de productiviteit. Studies van universiteiten zoals MIT en Stanford wijzen op het feit dat werknemers die AI gebruiken over het algemeen inderdaad productiever zijn. Maar het betekent ook dat het werk voor het personeel niet alleen verandert, maar dat er in de nabije toekomst misschien minder mensen nodig zijn om hetzelfde werk te doen. En dus ligt massaal banenverlies in de bancaire sector op de loer.
Large Language Models
De kracht van de nieuwe chatbot van JPMorgan Chase zit hem vooral in het feit dat het gebruikmaakt van zogeheten Large Language Models, of LLM's. Chatbots die gebruikmaken van LLM's zijn in staat om bepaalde contexten te begrijpen en kunnen ongestructureerde data omzetten in begrijpelijke structuur. De huidige 'oude en vertrouwde' chatbots zoals we die van veel websites kennen, kunnen enkel antwoord geven als je de juiste vraag stelt, maar chatbots die gebruikmaken van Large Language Models 'snappen' de taal en kunnen hierdoor makkelijker verbanden leggen en zo dus betere antwoorden geven.
De introductie van LLM's betekent dat veel interne processen waarbij vooral analytisch inzicht en kennis van data nodig zijn, in de toekomst grotendeels – of zelfs geheel – kunnen worden overgenomen door AI-tools die gebruikmaken van deze taalmodellen. De verdere automatisering van bedrijfsprocessen is hiermee dus in gang gezet en kan niet alleen zorgen voor een hogere efficiëntie, maar ook een stuk kostenreductie. Geen wonder dus dat juist bedrijven in de financiële en bancaire sector zoals JPMorgan Chase zoveel interesse tonen in de nieuwe technologie. Maar ook in andere sectoren worden AI en LLM's inmiddels door veel organisaties breed omarmd. In de zorg worden LLM's bijvoorbeeld nu al ingezet voor medisch onderzoek, patiëntdiagnoses en gepersonaliseerde behandelplannen. De taalmodellen helpen bij het analyseren van medische dossiers en het genereren van medische rapporten. Allemaal om de efficiëntie en de snelheid binnen de organisatie verder te verhogen.
Blijkt LLM Suite een success en verhoogt het de productiviteit, dan is de kans groot dat er ook voor de klanten van de bank een externe variant geïntroduceerd zal worden
Je eigen analistenleger
De nieuwe chatbot van JPMorgan Chase maakt gebruik van duizenden interne memo's en documenten en is daarom vooralsnog alleen voor intern gebruik. Het zit bovendien nog in de testfase, om kinderziektes te kunnen herkennen en op te lossen. Wel heeft het bedrijf haar personeel alvast verboden om andere consumenten-AI-chatbots te gebruiken, vanwege de eventuele gevoelig aard van de bedrijfsgegevens die informatie over klantinvesteringen kunnen bevatten. Jeff McMillian, Hoofd Analytics, Data en Innovatie bij JPMorgan Chase is enthousiast over het project: ,,In feite stet het de kennis van de meest deskundige personen binnen de organisatie voor iedereen direct beschikbaar."
McMillian: ,,Je kunt LLM Suite zien als een directe versterking voor iedereen die bij de organisatie werkt. Het is als het hebben van je eigen investeringsstrateeg, wereldeconoom, aandelenstrateeg en elke andere analist die over de hele wereld beschikbaar is voor elke adviseur. 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Wij geloven dat dit echt een transformerende stap voor ons bedrijf zal zijn." Blijkt LLM Suite een succes en verhoogt het de productiviteit, dan is de kans groot dat er ook voor de klanten van de bank een externe variant geïntroduceerd zal worden. Hier wordt binnen JPMorgan Chase al op voorgesorteerd middels een partnerschap met OpenAI.
'Snelheid van de ontwikkelingen rondom AI is ongekend'
Tristan van Doorn, AI-expert bij MarkerLab, over deze ontwikkeling: ,,Je zou de ontwikkeling van AI kunnen onderverdelen in drie fasen. Het begon allemaal met advanced analytics, waarbij technieken werden ontwikkeld om patronen in grote datasets te herkennen en analyseren. Deze methoden legden de basis voor machine learning, een technologie waarmee computers kunnen leren van data om specifieke taken uit te voeren, variërend van beeldherkenning tot spraakverwerking. Machine learning omvat een breed scala aan technieken, zoals beslisbomen, maar ook meer complexe modellen zoals neurale netwerken, die op hun beurt de basis legde voor Large Language Models, of LLM. AI bouwt voort op machine learning en omvat systemen die zelfstandig kunnen leren en beslissingen nemen, wat leidt tot innovaties zoals autonome voertuigen en spraakgestuurde assistenten, maar ook Large Language Models die we allemaal wel kennen in de vorm van ChatGPT.''
Van Doorn: ,,LLM's, zoals die worden gebruikt in de chatbot van JPMorgan Chase, zijn geavanceerde AI-modellen die gebruikmaken van neurale netwerken om menselijke taal te begrijpen en te genereren. Deze modellen worden getraind op enorme hoeveelheden tekstdata, en voor de chatbot van JPMorgan Chase ook tabellen en grafieken, waardoor ze in staat zijn om complexe patronen in taal te herkennen en betekenisvolle antwoorden te formuleren. Taal is één van onze grootste databronnen, en LLM's gebruiken deze informatie om in rap tempo te leren. Door deze modellen kunnen computers verschillende soorten data verwerken en resultaten leveren die we als mensen daadwerkelijk begrijpen. Een ultieme vertaalslag tussen mens en computer."
,,De implementatie van chatbots is niet nieuw, maar de chatbots van vroeger hadden maar bepaalde functie of taak en je moet echt exact de juiste zoektermen gebruiken om het wenselijke antwoord te krijgen. Chatbots die gebruikmaken van LLM's zijn in staat om bepaalde contexten te begrijpen en ongestructureerde data om te zetten in structuur. De chatbot bij JP Morgan is eigenlijk geen chatbot, maar een gestructureerd kennismanagementsysteem, met de chatbot als user interface", aldus de AI-expert,
Van Doorn: ,,De snelheid van de ontwikkelingen rondom AI is ongekend", stelt Van Doorn. ,,Dat betekent ook dat niemand op dit moment echt kan zeggen waar we over vijf of tien jaar staan. Ik verwacht dat een persoonlijke voice assistant binnen nu en twee jaar steeds algemener wordt. Dit betekent voor jou dat je op je telefoon of laptop een digitale assistent hebt staan met kennis van jouw wereld en beleving. Het grootste obstakel nu is privacy, maar ook daar zijn de knappe koppen bij startups, maar ook grote techbedrijven als Apple en Google al mee bezig. Zodra je je eigen persoonlijke LLM hebt staan op je telefoon of laptop zonder dat deze het internet nodig heeft om te werken, dan ondervang je dat."
Bron: ITPro/Kader: Alex Vos
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!