Innovatie

Authenticiteit in het AI-tijdperk: wat Mark Zuckerbergs metamorfose ons leert

De ‘hippe’ tech bro Mark Zuckerberg, eerder dit jaar. Foto: AP
De 'hippe' tech bro Mark Zuckerberg, eerder dit jaar. Foto: AP
Leestijd 4 minuten
Over de Expert:
Lees verder onder de advertentie

Een treffend voorbeeld hiervan is Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, het bedrijf achter Facebook, Instagram en WhatsApp. Zuckerberg heeft onlangs een opvallende uiterlijke metamorfose ondergaan. Van een ietwat neutrale en saaie uitstraling heeft hij zich ontwikkeld tot een meer relaxte, surferachtige figuur - met gouden ketting en al. Hij kreeg kritiek dat zijn bedrijf niet goed aansluit bij de behoeften van de doelgroep en de markt. Zijn metamorfose is onderdeel van de strategie van Meta om zich meer te onderscheiden in de markt. Dit roept de vraag op: waarom is authenticiteit zo belangrijk in een tijdperk waarin AI steeds meer terrein wint?

Van een ietwat neutrale en saaie uitstraling heeft Mark Zuckerberg zich ontwikkeld tot een meer relaxte, surferachtige figuur

Opkomst van AI en hyperpersonalisatie

Meta heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van hun AI-model, genaamd Llama. Anders dan een taalmodel zoals ChatGPT van OpenAI, is deze 'open source'. Er zijn argumenten voor en tegen te noemen of dit een slimme zet is van Zuckerberg - maar als we kijken naar de waarde van Llama binnen het advertentie-ecosysteem van Facebook en Instagram, dan is dit voor het bedrijf zeer groot.

'Onze man in Silicon Valley', Wibe Wagemans, schreef eerder voor BusinessWise een expertblog over Meta en de keuze Llama open source te maken. Wibe, zelf CEO, boardmember en investeerder in de VS, voorspelt 'een smeuïge strijd die gaat losbarsten tussen de cloud-tsaren in de AI-industrie. Met grote gevolgen'. Lees hier zijn expertblog.

Lees verder onder de advertentie

De nieuwe versie van Llama helpt adverteerders namelijk om via het netwerk van Meta dichter bij de mogelijkheden van hyperpersonalisatie te komen, waarbij merken in staat zijn om op het juiste moment de juiste boodschap naar de juiste doelgroep te sturen.

Merken willen relevante aanbiedingen doen of producten laten zien waar de consument behoefte aan heeft, en daarvoor zijn data van essentieel belang.

Het verzamelen van data over consumenten, zoals hun demografie, woonplaats, inkomen en interesses, stelt bedrijven in staat om hun marketingboodschappen nauwkeurig af te stemmen op de behoeften van hun publiek. Dankzij geavanceerde AI-algoritmen kunnen platformen als Google en Facebook nu automatisch uitingen aanpassen zonder menselijke tussenkomst. Deze algoritmen leren zelfstandig dat consumenten veranderende interesses hebben en passen de marketinguitingen daarop aan.

Lees verder onder de advertentie

Het belang van authenticiteit X AI

Hoewel hyperpersonalisatie en AI krachtige tools zijn, zal hun gebruik alleen niet de onderscheidende factor zijn in het succes. Consumenten verlangen naar echtheid, vooral in een wereld die steeds meer geautomatiseerd wordt. Hier komt authenticiteit om de hoek kijken. Merken die zich authentiek positioneren en een oprechte connectie met hun klanten opbouwen, zullen zich onderscheiden van de concurrentie.

De nerdy, old school Mark Zuckerberg in 2020. Foto: ANP/AFP
De nerdy, old school Mark Zuckerberg in 2020. Foto: ANP/AFP

Leren hoe je van een businessuitdaging naar een AI-oplossing komt met voorbeelden van AI-koplopers in Nederland? Bestel het Handboek AI Strategie van Job van den Berg en Remy Gieling hier: www.ai.nl/handboek.

Lees verder onder de advertentie

Authenticiteit gaat niet alleen over hoe een merk eruit ziet, maar ook over wat het vertegenwoordigt. Het gaat om het creëren van een verhaal en waarden die resoneren met je doelgroep. Terwijl AI kan helpen om creatiever en efficiënter te zijn in de marketingstrategie, blijft de menselijke touch essentieel voor het winnen van consumentenvertrouwen en loyaliteit.

Terwijl automatisering steeds meer aspecten van ons werk ondersteunt, zullen consumenten merken verkiezen die hen een authentieke en menselijke ervaring bieden

AI is dus een krachtig middel dat bedrijven kan helpen om hun positie op de markt te versterken. Echter, het echte succes komt van de extra waarde die merken bovenop AI kunnen bieden: authenticiteit. Terwijl automatisering steeds meer aspecten van ons leven overneemt, zullen consumenten merken verkiezen die ze een authentieke en menselijke ervaring bieden. Door deze balans te vinden, kunnen bedrijven niet alleen groeien in het AI-tijdperk, maar ook een blijvende impact maken op hun doelgroep.

Ik heb daarom dit advies aan bedrijven die met AI bezig zijn:

• AI is een krachtig middel dat bedrijven kan helpen om hun positie op de markt te versterken. Echter, het echte succes komt van de extra waarde die merken bovenop AI kunnen bieden: authenticiteit. AI en automatisering zijn over 5 jaar een 'commodity'.

Lees verder onder de advertentie

• Terwijl automatisering steeds meer aspecten van ons werk ondersteunt, zullen consumenten merken verkiezen die ze een authentieke en menselijke ervaring bieden. AI kan helpen om creatiever en efficiënter te zijn in de marketingstrategie; de menselijke touch blijft essentieel voor het winnen van consumentenvertrouwen en loyaliteit.

Wat doen Nederlandse bedrijven met AI, wat is de impact op de werkvloer? Bekijk de BusinessWise-serie AI at Work via deze link.

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!

Lees verder onder de advertentie