Robert Metzke is de drijvende kracht en Global Head of Sustainability van Philips. We spreken met hem over het creëren van draagvlak binnen een grote organisatie, de kracht van circulariteit en slim eco-design en de noodzaak om je duurzaamheidsdoelen en kennis ook met leveranciers en klanten te delen.
Philips is een van de uitblinkers in de Dow Jones Sustainability Index. Hoe bereik je dat?
,,Alles begon bij ons met het stellen van concrete, tastbare doelstellingen. Bij Philips stond het doel om 'het leven voor mensen beter te maken' al 135 jaar centraal. Als Global Head of Sustainability stelde ik veel mensen de vraag: 'Wat betekent dat concreet voor ons?' De conclusie was dat we levens alleen beter kunnen maken, als we ook onze planeet gezond houden. Zo werd duurzaamheid een kernonderdeel van ons bedrijf. Dat biedt een krachtig platform om op impact te gaan sturen. Je moet jouw duurzame doelstellingen daarvoor gaan koppelen aan economische taal. Met behulp van een Marginal Abatement Cost of Carbon-curve berekenden we bijvoorbeeld de vereiste investering om CO2-neutraal te worden. Van daaruit kun je dus ook harde cijfermatige doelen gaan stellen.''
Als jij mij kan uitleggen hoe jouw takenpakket niets met duurzaamheid te maken heeft, krijg je een biertje van me
Hoe zorg je dat iedereen binnen zo'n groot bedrijf ook echt achter die doelen gaat staan?
,,Het is belangrijk dat je de taal van de verschillende afdelingen of 'bloedgroepen' binnen je organisatie leert spreken. Iemand van Finance heeft heel andere prioriteiten dan iemand van HR. Maar elke afdeling heeft óók een belang bij verduurzaming. Als je dat belang ziet, en dat op de juiste manier kan uitleggen, kun je mensen samenbrengen binnen een groter gezamenlijk doel. Ik heb altijd gezegd: 'Als jij mij kan uitleggen hoe jouw takenpakket niets met duurzaamheid te maken heeft, krijg je een biertje van me'. Dat rondje heb ik tot nu toe niet hoeven geven. Naarmate meer mensen het gezamenlijke doel gingen zien, transformeerde mijn rol van Inspirator naar Coördinator: ik zorg nu dat de talrijke duurzame initiatieven via een wereldwijd ambassadeurnetwerk van 8.000 medewerkers in synergie samenkomen.''
Hoe meet je het resultaat en effect van al die verschillende duurzame inspanningen?
,,Wij laten onze CO2-reductiedoelen sinds 2018 controleren door het Science Based Targets-initiative. Dat is een internationale, onafhankelijke organisatie van wetenschappelijke experts. Die experts bekijken onze duurzaamheidsresultaten net zo kritisch als bijvoorbeeld accountants onze financiële rapporten. Het SBT-initiative legt direct ook de link met de absolute beperkingen van onze aarde, en met onze toekomstige doelstellingen. Dat helpt enorm om onze doelen en resultaten op motiverende wijze te communiceren aan onze medewerkers, maar bijvoorbeeld ook naar onze toeleveranciers. Naast onze eigen reductiedoelen streven wij er namelijk ook naar om alle in de productieketen veroorzaakte emissies sterk te reduceren. Dat blijft bij te veel organisaties nog onderbelicht.''
Wij stimuleren echte verandering door het delen van onze kennis. Daarvoor moet je eerst de moeite nemen om precies te begrijpen wat er bij al je leveranciers speelt
Philips heeft 15.000 toeleveranciers. Hoe motiveer je die om jullie ambitieuze doelen te omarmen?
,,Natuurlijk kun je bedrijven proberen te dwingen en controleren. Er is een hele industrie ontstaan rond het auditen van duurzame bedrijfsdoelen. Te vaak creëer je daarmee echter alleen een façade van cosmetische rapporten. Wij stimuleren echte verandering door het delen van onze kennis. Daarvoor moet je eerst de moeite nemen om precies te begrijpen wat er bij al je leveranciers speelt. Veel van onze leveranciers willen zelf graag ook bijdragen aan een leefbare planeet. Wij helpen ze met het identificeren en doorvoeren van haalbare verbeterpunten voor bijvoorbeeld materialen, technologie of groene energie. Dat werkt goed: bijna de helft van onze 15.000 toeleveranciers committeerde zich tot op heden ook al aan strakke Science Based Targets-doelstellingen.''
Philips werkt nu ook volgens het nieuwe Global Circularity Protocol. Waarom is dat belangrijk?
,,Wereldwijd haalden we vorig jaar ongeveer honderd gigaton aan grondstoffen uit de grond. Het produceren en transporteren van resulterende producten is goed voor bijna de helft van alle CO2-emissies. Slechts 7 procent werd vorig jaar hergebruikt; dat percentage stijgt niet, maar daalt. Circulair produceren begint bij het ontwerp. Het je überhaupt materiaal nodig, of kan een app een gelijkwaardige oplossing bieden? Dankzij eco-designprincipes en innovatieve technologie minimaliseren we gebruik van niet-hernieuwbare materialen. Wij koelen onze MRI-scanners bijvoorbeeld met vloeibaar helium. Dankzij nieuw design kan dat nu met enkele liters, in plaats van duizenden liters. Bovendien bieden we veel apparatuur nu 'as a service' aan, en refurbishen we die zelf. Het hergebruik van onze materialen ligt dankzij dit soort keuzes op ruim 90 procent.''
Op de korte termijn leveren de CSRD- en CSDDD-wetgeving veel verplichtingen en papieren rompslomp op. Op de lange termijn ontstaat zo wel meer expertise en transparantie
Gaat de nieuwe Europese wetgeving bedrijven écht helpen om bedrijven duurzamer te maken?
,,Op de korte termijn leveren de CSRD- en CSDDD-wetgeving veel verplichtingen en papieren rompslomp op. Op de lange termijn ontstaat zo wel meer expertise en transparantie. Consumenten kiezen graag voor écht duurzame bedrijven, en gaan die ook steeds makkelijker herkennen. Organisaties die daar de vruchten van willen plukken, zorgen dat ze niet alleen rapporteren, maar ook effectief kunnen sturen op de resulterende inzichten. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om je supply chain-risico's beter te adresseren, en betere producten te maken. Maar het brengt ook al je medewerkers samen in een verhaal waar je samen de schouders onder zet, en dat echte betekenis geeft aan je werk en aan je merk. De waarde van die beleving is denk ik moeilijk te overschatten.''
Robert Metzke
Robert Metzke is Global Head of Sustainability bij Philips. Hij groeide op in Oost-Berlijn, studeerde natuurkunde aan de Humboldt Universiteit en rondde zijn opleiding in 1997 af. Daarna werkte hij onder andere als managing editor bij een wetenschapsmagazine en als consultant bij McKinsey.
In 2008 stapte hij over naar Philips, waar hij verschillende commerciële functies had, voor hij zich in 2013 volledig stortte op de missie om van Philips het eerste gezondheidstechnologiebedrijf ter wereld te maken dat geheel klimaatneutraal opereert. Zeven jaar later realiseerde hij dat doel. Metzke wil nu met Philips voor 2025 voor de volle 100 procent hernieuwbare elektriciteit gebruiken en 75 procent van de totale energieconsumptie uit hernieuwbare energiebronnen halen. Mede daardoor is Philips een vaste uitblinker in duurzaamheidslijsten als de Dow Jones Sustainability Index.
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!